PREHĽAD: Ktoré autá si najlepšie držia svoju cenu?

1673

Každý z nás vie, že už len samotnou kúpou nového auta strácate viac než desiatku percent na jeho hodnote. Kúpou niektorých áut sa však dokážete tejto nepriaznivej skutočnosti čiastočne vyhnúť. Ktoré autá strácajú na hodnote najmenej?

V prehľade ojazdených áut s najvyššou zostatkovou hodnotou nájdete zástupcov z kategórie malých áut, rodinných vozidiel či SUV. Najlepšie si držia hodnotu autá značky Škoda, Volkswagen či Toyota. Aj napriek tomuto trendu však existuje zopár špecifík, ktorými si viete pri udržaní hodnoty auta pomôcť.

Malé autá

V kategórii malých vozidiel si najlepšie drží cenu Škoda Fabia, nasledovaná koncernovým súrodencom Volkswagenom Polo a Toyotou Yaris. U týchto modelov klesne hodnota po prvých piatich rokoch užívania najmenej. Konečnú predajnú cenu konkrétnej jazdenky samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história.

Za nehavarovanú a pravidelne servisovanú Fabiu s nízkym nájazdom kilometrov, po prvom súkromnom majiteľovi môže predávajúci požadovať aj o niekoľko stoviek eur viac, než za rovnaký model, ktorý bol intenzívne používaný napríklad v stavebnej firme.

Štandardom u päťročných malých vozidiel je dnes klimatizácia a airbagy, výhodu majú autá s tempomatom či Bluetooth. Drahá príplatková výbava ale cenu jazdeného auta príliš nezvýši. Pokiaľ ste si pred piatimi rokmi objednali novú Fabiu s príplatkovou výbavou za zhruba 4 000 eur, dnes už ich späť určite nezískate.

Volkswagen Polo je prakticky bratrancom Škody Fabia. Majú rovnaké motory, prvky interiéru a samozrejme výrobnú platformu

Jediné, za čo sa z dnešného pohľadu vyplatilo v roku 2014 u trojkovej Fabie priplatiť, bol MirrorLink. Práve Fabia s autorádiom Bolero, ktoré ako jediné túto funkciu podporovalo, sa dnes predá aj o 500 eur drahšie, než výbava s bežným rádiom. To je väčší rozdiel, než za koľko sa za Bolero priplácalo v prípade nového auta.

Analýza dát ukázala, že najviac zo svojej hodnoty strácajú imidžové autá. Opäť sa teda potvrdzuje, že za imidž sa často platí dvojnásobok. Ako pri kúpe, tak aj pri predaji

Z analyzovaných dát ďalej vyplynulo, že v kategórii malých automobilov si po prvých piatich rokoch užívania najhoršie drží cenu Hyundai i20, Kia Rio a Peugeot 208. Majitelia týchto modelov pri predaji stratili v relatívnych číslach najviac. Zaujímavý je tiež vývoj cien ročných áut. Po prvom roku alebo približne 20 tisícoch najazdených kilometrov najrýchlejšie strácajú hodnotu štýlové autá, ako sú napríklad Fiat 500, Citroën DS3 či Mini Cooper.

Rodinné vozidlá

Veľké zastúpenie majú na Slovensku rodinné vozy strednej triedy. Najnižší percentuálny pokles ceny po piatich rokoch užívania majú v tejto kategórii autá ako Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso.

Prítomnosť Škody Octavia v zozname áut s najlepšou zostatkovou hodnotou skutočne nikoho neprekvapuje

Naopak, najhoršie si cenu drží Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi a Chevrolet Orlando. S výrazným poklesom ceny po prvom roku užívania musia počítať aj majitelia rodinných automobilov Hyundai i40, Peugeot 508Opel Insignia.

SUV

Slovenskí motoristi majú v obľube stále viac vozidlá typu SUV. Čo sa týka trhovej ceny, medzi päťročnými autami si najlepšie držia hodnotu Dacia Duster, Škoda YetiVolkswagen Tiguan. Naopak, najväčší percentuálny rozdiel medzi cenou nového a jazdeného vozidla majú po piatich rokoch užívania Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.
Dacia Duster je v zozname áut s najlepšou zostatkovou hodnotou veľkým prekvapením
Kto uvažuje o nákupe modelov Nissan X-Trail, Ford Kuga alebo Mitsubishi ASX, tomu sa oplatí pozrieť sa po ročných autách. U týchto SUV-éčiek totiž klesá cena v prvom roku najrýchlejšie. Zároveň sa však postupne menia požiadavky nakupujúcich na trhu s ojazdenými autami v tejto kategórii.
Pokiaľ by ste mali záujem o SUV Ford Kuga, za najvýhodnejšiu kúpu sú považované rok staré modely
Kedysi bol pri vozidlách veľkosti Volkswagen Tiguan alebo Kia Sportge pohon všetkých kolies na trhu ojazdených áut vyžadovaný viac než pri nových vozidlách a autá 4×4 tak boli nedostatkovým tovarom. Dnes už dopyt na trhu ojazdených aut preberá zvyklosti z trhu nových vozidiel a na pohone všetkých kolies pri SUV trvá stále menej zákazníkov.

Štatistiky

Malé autá

•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Fiat 500, DS3, Mini
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Suzuki Swift, Dacia Sandero, Toyota Yaris
•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris

Rodinné vozidlá

•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia
Opel Insignia je jedným z najkrajších áut v zozname, no zároveň má jednu z najhorších zostatkových hodnôt po nájazde do 20 000 kilometrov
•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi, Chevrolet Orlando
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso

SUV a Crossovery

•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR
 
Ďalšou ranou na istotu v kategórii SUV je napríklad aj Volkswagen Tiguan
•  3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass
•  3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan

zdroj: AAA Auto, Aures Lab