Každý z nás vie, že už len samotnou kúpou nového auta strácate viac než desiatku percent na jeho hodnote. Kúpou niektorých áut sa však dokážete tejto nepriaznivej skutočnosti čiastočne vyhnúť. Ktoré autá strácajú na hodnote najmenej?
V prehľade ojazdených áut s najvyššou zostatkovou hodnotou nájdete zástupcov z kategórie malých áut, rodinných vozidiel či SUV. Najlepšie si držia hodnotu autá značky Škoda, Volkswagen či Toyota. Aj napriek tomuto trendu však existuje zopár špecifík, ktorými si viete pri udržaní hodnoty auta pomôcť.
Malé autá
V kategórii malých vozidiel si najlepšie drží cenu Škoda Fabia, nasledovaná koncernovým súrodencom Volkswagenom Polo a Toyotou Yaris. U týchto modelov klesne hodnota po prvých piatich rokoch užívania najmenej. Konečnú predajnú cenu konkrétnej jazdenky samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história.
Za nehavarovanú a pravidelne servisovanú Fabiu s nízkym nájazdom kilometrov, po prvom súkromnom majiteľovi môže predávajúci požadovať aj o niekoľko stoviek eur viac, než za rovnaký model, ktorý bol intenzívne používaný napríklad v stavebnej firme.
Štandardom u päťročných malých vozidiel je dnes klimatizácia a airbagy, výhodu majú autá s tempomatom či Bluetooth. Drahá príplatková výbava ale cenu jazdeného auta príliš nezvýši. Pokiaľ ste si pred piatimi rokmi objednali novú Fabiu s príplatkovou výbavou za zhruba 4 000 eur, dnes už ich späť určite nezískate.
Jediné, za čo sa z dnešného pohľadu vyplatilo v roku 2014 u trojkovej Fabie priplatiť, bol MirrorLink. Práve Fabia s autorádiom Bolero, ktoré ako jediné túto funkciu podporovalo, sa dnes predá aj o 500 eur drahšie, než výbava s bežným rádiom. To je väčší rozdiel, než za koľko sa za Bolero priplácalo v prípade nového auta.
Z analyzovaných dát ďalej vyplynulo, že v kategórii malých automobilov si po prvých piatich rokoch užívania najhoršie drží cenu Hyundai i20, Kia Rio a Peugeot 208. Majitelia týchto modelov pri predaji stratili v relatívnych číslach najviac. Zaujímavý je tiež vývoj cien ročných áut. Po prvom roku alebo približne 20 tisícoch najazdených kilometrov najrýchlejšie strácajú hodnotu štýlové autá, ako sú napríklad Fiat 500, Citroën DS3 či Mini Cooper.
Rodinné vozidlá
Veľké zastúpenie majú na Slovensku rodinné vozy strednej triedy. Najnižší percentuálny pokles ceny po piatich rokoch užívania majú v tejto kategórii autá ako Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso.
Naopak, najhoršie si cenu drží Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi a Chevrolet Orlando. S výrazným poklesom ceny po prvom roku užívania musia počítať aj majitelia rodinných automobilov Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.
SUV
Štatistiky
Malé autá
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Suzuki Swift, Dacia Sandero, Toyota Yaris
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris
Rodinné vozidlá
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso
SUV a Crossovery
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR
• 3 značky automobilov s najnižším rozdielom medzi cenou nového vozu a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan
zdroj: AAA Auto, Aures Lab