TEST: Citroën DS3 – prenikavý pohľad

231

Najmenší zástupca luxusnej divízie Citroënov, model DS3, prešiel nedávno menšou modernizáciou. Na svet sa teraz pozerá LED „očami“ doplnenými o xenónové výbojky.

V súčasnom automobilovom dizajne už nie sú svetlá ani zďaleka len funkčným prvkom. V dnešnom svete unifikovaného dizajnu sú práve svetlá tým, čo dokáže autu dodať kúsok originality a odlíšiť ho od spleti ostatných áut vlastným „svetelným podpisom“. Svetlo je dnes akýmsi šperkom a Citroën DS3 je toho skvelým príkladom.

Svetlá na parádu

Prečo sa toľko točím okolo svetiel? DS3-ka totiž nedávno prešla modernizáciou a najväčšou a nepochybne najviditeľnejšou zmenou sú nové predné svetlá. Majú úplne inú, modernejšiu grafiku a navyše využívajú LED diódy v tvare diamantu. Naozaj vyzerajú ako také žiarivé šperky, takže to pôsobí veľmi luxusne. Smerovky sa rozsvecujú postupne v smere, ktorý indikujú. Zadné svetlá s geniálnym efektom nekonečne sa opakujúcich obdĺžnikov sú taktiež doslova fascinujúce. Nové predné svetlá však nie len, že dobre vyzerajú, ale aj oveľa lepšie svietia. Kombinujú to najlepšie z dostupných technológií – xenónovú výbojku a LED diódy. Jazda v noci na tomto aute je vďaka tomu skutočným zážitkom.

Luxus v kompaktnom balení

Toto nie je obyčajný Citroën. Ide o model z radu DS a tomu zodpovedá aj vybavenie a vypracovanie interiéru. Francúzi si na tomto aute naozaj dali záležať a len ťažko by sa dalo interiéru niečo vyčítať. Dokonca mysleli na detail, ako je vôňa. Nie je to jediný model od Citroënu, ktorý má vo výbave od výroby dávkovateľný osviežovač vzduchu. Vôňa v modeli DS3 však bola mimoriadne vydarená. Možno to voňalo len mne, ale vďaka tomu som pochopil, o čo tým ľuďom pri navrhovaní DS3-ky išlo.

Prichádzate k autu, zapozeráte sa na jeho krásne krivky, čo vás pohladí na duši. Odomknete ho a ono na vás zažmurká spomínanými frajerskými smerovkami. Otvoríte dvere a nasadnete do interiéru nasýteného nádhernou vôňou. Ešte som sa s autom ani nepohol a už som bol do neho zamilovaný. No a podľa mňa o to aj Francúzom išlo. Podvozok sa im totiž nevydaril, takže ich upodozrievam z toho, že by boli najradšej, keby človek ostal iba pri tom pozeraní. Zadná náprava má zjavne príliš mäkké uloženie, takže pri prejazde nerovností rada odskakuje. Navyše sa pri tom občas ozvú aj nepríjemné zvuky v interiéri.

Resumé

Citroën DS3 je nádherné auto. Bodka. Iste, možno sa nájde niekto, komu sa nepáči, no ani ten mu nemôže uprieť jeho originalitu a nápaditý dizajn kombinovaný s elegantným interiérom. Toto auto však nemá rado športovú jazdu. My sme ho nejakým nedopatrením dostali do rúk so skvelým motorom 1.6 THP, ktorý sa môže pochváliť výkonom 155 koní. Po modernizácii modelu však tento motor vypadol zo slovenského cenníka. Škoda, lebo motor je to veľmi vydarený, len na podvozok auta možno až príliš silný. Každopádne, bez ohľadu na motorizáciu mi Citroën DS3 pripadá ako taký veľký pojazdný šperk. No a to, na čo bol vytvorený, teda byť ozdobou svojho majiteľa (alebo skôr majiteľky), mu ide naozaj veľmi dobre.


Xenónové svetlá
Stretávacie svetlo xenónových svetlometov osvetľuje okraje vozovky ostrejšie a širšie, diaľkové svetlo má výrazne väčší dosvit (v prípade bixenónových svetlometov, ktoré taktiež využívajú tú istú xenónovú výbojku, avšak zosilnenú halogénovou žiarovkou). V porovnaní s bežnými žiarovkami H7, bixenónové svetlomety ponúkajú pri stretávacích svetlách až o 87 % a pri diaľkových svetlách až o 180 % vyššiu svetelnú intenzitu. Zvyšuje to vašu viditeľnosť a umožňuje to podstatne bezpečnejšiu jazdu v noci.

LED svetlá
Svetlomety s vysokovýkonnými LED diódami (nie denné svietenie) mnohonásobne zlepšujú viditeľnosť v noci v porovnaní s bežnými svetlometmi, čím pochopiteľne prispievajú aj k vyššej bezpečnosti. Svetlo z LED diód má totiž farebnú teplotu 5 500 °K, čiže k teplote denného svetla má ešte bližšie ako xenónové svetlomety. Oči vodiča sú tak namáhané menej. Priemerná životnosť svetelnej diódy 10 000 hodín predstavuje približne päťnásobok životnosti xenónovej výbojky. Používaním svetlometov s LED sa okrem toho znižuje aj spotreba prúdu systému osvetlenia.


Základná cena modelu – Citroën DS3 PureTech 82 Chic: 13 190 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën DS3 1.6 THP: –
Záruka: 3 roky /60 000 km (vrátane servisu, rozšírenie za príplatok)
Registračná daň:

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
115 (156)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
240 /1750-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,9/4,5/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
285
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1148
Rozmer pneumatík:
205/45 R17
Dĺžka [mm]:
3948
Šírka [mm]:
1715
Výška [mm]:
1458