Legendárne značky ako Jeep, dokážu v dobe extrémne silných trendov zapadnúť do šedého davu. Už aj Jeep má svoj model výhradne do príjemného počasia. To však neplatí pre nový Compass. K imidžu mestského fešáka oplýva úctyhodnými schopnosťami i charakterom.
Spomínate si na prvú generáciu Jeepu Compass? Pokiaľ nie, radšej to ani nerobte. A dal by som posledné drobné za to, že na tento kúsok nebol hrdý ani výrobca. Zmena faceliftu prednej masky na nepoznanie naznačuje horúčkovité riešenie imidžového problému. Prvý Compass prišiel v správnom čase, v správnej veľkosti a v správnom balení.
Mal však mnohé chyby, z ktorých sa jeho nasledovník značne poučil. Napríklad, hodnotenie bezpečnosti vystrelilo z veľmi slabých dvoch na päť hviezd (hodnotenie EuroNCAP). Do ponuky sa dostala prevodovka od špičkového nemeckého výrobcu ZF a pribudla nápaditosť a odvaha, ktorá dnešným autám tak často chýba. Čo však tie schopnosti a charakter?
Baby Grand Cherokee
Prvá generácia stredného SUV od Jeepu naberala kontúry aktuálnej generácie už po facelifte. Stále jej však chýbal štýl a šmrnc, ktorý sa nakoniec, chvalabohu, dostavil. Compass celkom zjavne pripomína svojho najväčšieho súrodenca. Jeep konečne pri oboch modeloch našiel zlatú formulku na modernú interpretáciu ikonickej masky chladiča. Biela perleť, chrómové disky kolies a kovová lišta tvoriaca nosnú líniu dizajnu, ukazuje na jeden fakt – je to nami (Európanmi) domestikovaný Američan.
Svoj pôvod sa však nesnaží maskovať a vidieť to nielen na drzejších exteriérových prvkoch. Všetky spomenuté vulgárnejšie prvky však môžete v konfigurátore zmeniť na agresívnejšie či diskrétnejšie. Kontrastná čierna kapota, čierne disky, čierna dizajnová lišta. Prispôsobíte si ho podľa seba. Jeep sa zachoval svojsky, no nie tvrdohlavo. To ja osobne maximálne rešpektujem.
Okorenené kultúrou spoza oceánu
Som veľmi rád, že modely spoza veľkej mláky sa nám nesnažia páčiť za každú cenu. Kultúrne rozdiely pokračujú samozrejme aj v interiéri. Sedadlá sú mäkké a masívne, čo je v rámci európskej ponuky netypický jav. Priestor pre pasažierov je pohodlný a na zadných sedadlách platí toto tvrdenie dvojnásobne. Medzigeneračne prišlo v prípade Compassu k zaujímavému progresu.
V porovnaní s prvo-generačným modelom po facelifte, narástla novinka len v šírke a v ostatných rozmeroch je menšia o desiatky milimetrov. Taktiež ma milo prekvapila kvalita plastov v interiéri, keďže v autách spoza oceánu býva markantne horšia, než v modeloch z Európy a východnej Ázie. Slabšie miesta som našiel len na ovládačoch klimatizácie, či páčkach stieračov a smeroviek.
Príjemný dojem a drobné riešenia
Vyslovene príjemnými detailmi sú v Compasse displeje a ukazovatele. Budíky sú dobre čitateľné aj napriek hravým detailom. Stredný displej palubného počítača môže pôsobiť prepchatým dojmom, no jeho nastavenie a zobrazenie informácií závisí od vás. Je dostatočne veľký a má vynikajúcu nevtieravú grafiku. Téma šesťuholníkov a príjemných grafických prechodov sa prenáša aj na veľký displej multimediálneho systému uconnect.
Systém má vo svojej podstate veľmi jednoduché ovládanie a v prípade použitia Apple CarPlay, ponecháva lišty továrenského systému aktívne k dispozícii. Displej má dobrú odozvu a štvorcový rozmer pôsobí príjemne a priateľsky. Pokiaľ neviete nájsť ovládanie hlasitosti a skladieb na volante, hľadáte márne. Nachádzajú sa na jeho zadnej strane. Fungujú skvele a nápad skutočne oceňujem. Práve preto používa totožný systém aj sesterské Ferrari. Zvláštna veta, no pravdivá.
Historicky povinná jazda
Jeep nezvoľnil svoje terénne nároky ani pri jednom zo svojich modelov. Compass prichádza s aktívnym pohonom 4×4. Dopĺňa ho systém Selec-Terrain, ktorý disponuje štyrmi režimami jazdy mimo spevnených ciest. Nastavenie systému ovplyvňuje prácu prevodovky, stabilizačného a protipreklzového systému, distribúciu krútiaceho momentu na kolesá či uzávierku centrálneho diferenciálu.
Systém je už v automatickom režime schopný odhadnúť povrch, na ktorom sa nachádzate a previesť vás stredne náročným terénom. Bol som skutočne príjemne prekvapený, ako sa Compass správal na zablatených poľných cestách a akým nepríjemným terénom dokázal prejsť. Je to skutočný Jeep. Svojich priamych konkurentov v segmente poriadne potrápi.
Povinná jazda z hľadiska trhu
Pokiaľ poviem, že drvivá väčšina majiteľov Jeepu Compass v živote „nepáchne“ do blata, nebudem ďaleko od pravdy. Compass je na spevnenom povrchu civilizovaný, no na kratších nerovnostiach pôsobí celkom tuho. Má však veľmi príjemné rozmery a v meste ide o veľmi praktické auto. Skrátka a jasne, celkom dobre sa s ním parkuje.
Nová deväťstupňová prevodovka od ZF váha len minimálne. Sú však prípady, kedy zostane „visieť“ v nižšom stupni, aj keď by si už situácia zaslúžila preradiť do dlhšieho prevodu. V meste sa Compass predviedol spotrebou rovných 7 litrov na 100 km. Na diaľnici stúpla spotreba na 7,8 litra a mimo mesta opäť klesla na príjemných 5,7 litra na 100 km. Hodnoty sú to dobré a hlavne mimo mesta dopadol Jeep nad očakávania.
Euro NCAP: 5 hviezd, 2017
Základná cena modelu – Jeep Compass Sport: 22 290 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Compass 2.0 MULTIJET II 170k LIMITED: 36 390 €
Záruka: 5 rokov alebo do 100 000 km
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1956 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 125 (170)/3750 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 380 /1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 196 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,5 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,6/5,1/5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 438 |
Objem nádrže [l]: | 60 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1706 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4394 |
Šírka [mm]: | 1819 |
Výška [mm]: | 1640 |
Rázvor [mm]: | 2635 |