TEST: Toyota Yaris | Stále na vrchole?

4983

Toyota Yaris vždy patrila medzi obľúbenú voľbu v danom segmente. Postačí jej výrazná modernizácia na to, aby sa udržala medzi najlepšími v triede?

Toyota nedávno prišla na trh s novou Toyotou Yaris. Má výrazne prepracovaný dizajn, ale pozorné oko odhalí, že kdesi v hĺbke sa ešte skrýva Yaris tretej generácie z roku 2011. Medzitým síce prešiel už jedným faceliftom, no tentokrát prichádza zásadná modernizácia, do ktorej Toyota investovala 90 miliónov eur. Auto má až 900 nových dielov, ktoré nielenže vylepšujú dizajn, ale aj zlepšujú jazdné vlastnosti a zvyšujú bezpečnosť auta.

Čas nezastavíš

Je pravda, že dizajn je najmä v tejto triede jedným z najhlavnejších faktorov, na základe ktorého sa zákazníci rozhodujú. Preto mu bola venovaná veľká pozornosť. Zaujmú najmä svetlá s technológiou LED a „svetelnými trubicami“, ktoré významným spôsobom dotvárajú celkový vzhľad auta a nadväzujú na ďalšie dizajnové prvky. Bohužiaľ, k dispozícii sú len s dvomi najvyššími výbavami.

Doporučujeme:
Toyota na Slovensku patrí medzi najrýchlejšie rastúce automobilové značky v roku 2017

Tá najvyššia sa dokonca môže pochváliť aj dvojfarebným lakovaním, čo nie je v tejto triede vôbec samozrejmosťou. Škoda len, že Toyota akoby trošku zabudla na interiér. Tak sa sústredili na to, aby ich Yaris vyzeral opäť sviežo a moderne, až zabudli na plasty v interiéri, ktoré ostali zrejme pôvodné. Dnes už však nie sú hodné takej značky, akou je Toyota.

Najlepší motor v triede

K zmenám došlo aj v palete motorov. Doteraz používaný 1,33-litrový štvorvalec nahradila väčšia, o 10 % výkonnejšia a o 12 % úspornejšia „jedna-päťka“. Ide o motor, ktorý tvorí časť hybridnej pohonnej sústavy v hybridnej verzii, no tu pracuje samostatne. A to veľmi efektívne. Má tepelnú účinnosť až 38,5 %, čo patrí medzi najlepšie hodnoty na trhu. Prispel k tomu vysoký kompresný pomer 13,5:1, zavedenie chladeného EGR a rozšírenie variabilného časovania ventilov, vďaka čomu sa motor dokáže prepnúť z Ottovho na Atkinsonov cyklus, aby sa zabezpečila jeho optimálna účinnosť v rôznych jazdných podmienkach. Zaujímavosťou sú aj vodou chladené výfukové zvody, ktoré Toyota použila úplne prvýkrát.

Doporučujeme: TEST: Toyota C-HR | Pop či klasika?

Keďže chladenie umožní udržať nižšiu teplotu spaľovania, nie je nutné obohacovať zmes, čím sa znižuje jednak spotreba paliva, jednak aj emisie. Cítiť to aj na čerpačke. Najvyššiu spotrebu sme zaznamenali v meste, kde sa pohybovala okolo siedmich litrov. Na diaľnici však Yarisu s 1,5-litrovým motorom stačí aj šesť litrov benzínu každých 100 km. Práve pri jazde ustálenou rýchlosťou a vyššom tempe je totiž najviac cítiť vplyv chladených zvodov. Pokiaľ preferujete okresky pred diaľnicou, zmestíte sa aj do piatich litrov.

Modernizácia interiéru spočíva hlavne v nových farbách a dekoračných materiáloch.

Resumé

Aký je teda vynovený Yaris? Myslím si, že o dizajne viac písať netreba. Je v podstate jedno, čo je nové. Auto sa vám buď páči, alebo nie. Ale ako jazdí? Podľa mňa výborne. Ja som si ten nový motor naozaj užíval. Dobre vyladený a nezadýchaný atmosférický štvorvalec je v čase prepĺňaných trojvalcov vzácnosťou. Pocitovo by som povedal, že ten motor má možno 120-130 koní, nie „iba“ tých 111. Veľmi pekne reaguje na plyn a ochotne sa vytáča, čo v kombinácii s dobre odstupňovanou 6-stupňovou prevodovkou s krátkymi a presnými dráhami robí z nového Yarisu šoférsky veľmi príjemné auto.

Základná cena modelu – Toyota Yaris 1.0 VVT-i Start 3 dv.: 9 590 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris 1.5 VVT-i Style 5 dv.: 13 690 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1496
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:82 (111)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:136 /4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,3/4,2/5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:286
Objem nádrže [l]:42
Prevádzková hmotnosť [kg]:-
Rozmer pneumatík:195/50 R16
Dĺžka [mm]:3945
Šírka [mm]:1695
Výška [mm]:1510
Rázvor [mm]:2510