VIDEOTEST: Dacia Duster | Podstatné priority

5021

 ↑ VIDEO ↑↑

Nová Dacia Duster je pokračovaním veľmi úspešného príbehu, ktorý si „strihol“ viac, než jeden milión repríz. Novinka sa však tento raz zameriava na končeky vašich prstov. Z Dusteru sa nestáva mäkota, no v Dacii sa zamysleli nad tým, ako ho zbaviť imidžu lacného SUV, z „pochopiteľných dôvodov“.

Jedna vec mi už v úvode nedala pokoj. Kým všetky značky horúčkovito faceliftujú svoje modely a snažia sa rýchlo unudený trh držať v pozornosti, Dacia týmto dojmom vôbec nepôsobí. Duster je v produkcii už viac ako 8 rokov, a toto je prvýkrát, čo mu dopriala viac, než len “prepúdrovaný” nos. Aj to mi prišlo len ako povinná jazda, po ktorej bol Duster nablýskaný, neprimerane k jeho „osobnosti“. Veci sa však zmenili, no skutočne veľmi šibalským a príjemným spôsobom.

Dacia totižto zasahovala len tam, kde je to skutočne podstatné. Nebrať do úvahy absolútne prepracovaný exteriér, interiérové riešenia sa dostávali do pozornosti hlavne v miestach, na ktoré môžu reálne naraziť vaše končeky prstov. Škrabkanie, chytanie a ťukanie na palubnú dosku nechajte na novinárov v tvorivej kríze a venujte pozornosť tomu, čo je pre vás podstatné.

Každý. Jeden. Panel.

Viete ako finančne náročné je vytvorenie foriem pre panely karosérie celého auta? Dacia na tom absolútne nešetrila. Ušetrila však na brilantnom riešení, ktoré umožňuje zdieľanie predných dverí s Daciou Sandero a Daciou Logan. Viete koľko ušetríte tým, že nemusíte vyrábať viac druhov predných dverí? Presne toľko, aby ste mohli čisto nové SUV so zárukou predávať od 9 990 €. Podobné riešenia absolútne milujem a obdivujem dôvtip automobilky.

Aj keď bol Duster z hľadiska exteriéru absolútne od základov prepracovaný, akosi sa jeho vizuálny podpis nestratil. Stále má široký postoj, stále pôsobí robustne, no je nápaditejší. Narážke z videotestu s Jeepom Renegade rozumie, hádam, každý. Nechcem nikoho uraziť, no uznajte, že sa na seba zadné svetlá týchto dvoch SUV náramne podobajú. Myslím si, že oči má každý a nie je nutné Duster z exteriéru rozoberať viac, než je to nutné. Evolúcia dizajnu sa vydarila. Bodka.

Fort Box

Kto si potrpí na čo najväčšieho bodyguarda za čo najmenej peňazí, ráčte týmto smerom. V interiéri sa cítite chránení robustným kusom palubovky. Na rozdiel od exteriéru, ktorý bol síce absolútne prepracovaný, no zachoval si svoj pôvodný „tvar“, je interiér trošku inou story. Zmenené bolo prakticky všetko, keďže predošlý interiér nebol zostarnutý len morálne, ale aj technologicky.

Aktuálne teda palubnú dosku definuje trojica výduchov klimatizácie a úložný priestor pred spolujazdcovým sedadlom. V predošlej generácii bol interiér premyslený trošku logickejšie, keďže úložný priestor oproti pasažierovi bol klopený tak, že udržal doklady, kľúče alebo Horalky na cestu. Aktuálne sa z neho stala polica, ktorá je síce praktickým objektom v dome, no nie v aute, ktoré je v pohybe. Budete sa teda musieť uchýliť k úložným priestorom vo dverách a v stredovej konzole.

Asi najzásadnejším pokrokom je použitie kvalitnejších plastov na miestach, ktorých sa reálne dotýkate. Ovládače automatickej klimatizácie majú skvelý chod a sú vyhotovené z kovu, ktorý je uspokojivý na dotyk. Taktiež disponujú displejmi a stredný krúžok ukazovateľa teploty je tlačidlom, ktoré spúšťa automatický režim klimatizácie. Čo však považujem za najväčšie pozitívum, je umiestnenie displeja systému Media NAV Evolution o pár centimetrov bližšie k vrcholu palubnej dosky. V predošlej generácii bol skutočne nízko, a to dokázalo byť mierne rušivé.

Kultúrnejší zážitok

Z hľadiska interiérového komfortu sa taktiež zmenilo niekoľko drobností. Duster dostal nové sedadlá, ktoré sú také mäkké a pohodlné, že by som si z nich rád vyrobil kreslo. Nie kancelársku stoličku. Normálne kreslo do obývačky. Z hľadiska priestoru v interiéri sa udiali len minimálne zmeny.

Duster narástol do dĺžky o 26 milimetrov, no jeho rázvor kolies narástol len o dva. Nečakajte teda, že by sa nárast do dĺžky zásadne odzrkadlil na pohodlí zadných pasažierov. Väčšinu z nárastu skonzumoval práve batožinový priestor. Vo verzii 4×4 totiž medzigeneračne narástol až o 59 litrov, čo vôbec nie je málo.

Starý známy

Pod kapotou sa nezmenilo prakticky nič. Známy agregát 1,2 TCe síce môže vyznieť v Dusteri komicky, no so šesťstupňovou prevodovkou s krátkymi prevodmi funguje uspokojivo. Aktívny pohon 4×4 je taktiež známym systémom. V jednom ohľade ma však Duster prekvapil. Pri poslednom teste verzie 1,2 TCe predošlej generácie mi po diaľničnom teste spotreby vyhodil počítač hodnotu cez 10 litrov benzínu na 100 km.

V tomto prípade som sa dostal do intervalu 8,7 až 8,9 litra. V meste padla spotreba na 8 litrov a mimo mesta mierne cez 7 litrov na 100 km. Plus, neohrabaná prevodová kulisa predošlej generácie bola prepracovaná a radenie krátkych prevodov je o to príjemnejšie.

Základná cena modelu – Dacia Duster 1,6 SCe 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1,2 TCe 4×4 Prestige: 16 590 €
Záruka: 3 roky alebo do 100 000 km
Registračná daň: 110 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1197
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:92 (125)/5300
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:205 /2300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,1/6,0/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1317
Rozmer pneumatík:215/60 R17
Dĺžka [mm]:4341
Šírka [mm]:1804
Výška [mm]:1693
Rázvor [mm]:2674