PRVÁ JAZDA: Hyundai i20 | Voľba rozumu

474

Hyundai prichádza s modernizovanou i20-tkou. Je inteligentnejšia, bezpečnejšia a má prepúdrovanú tváričku. Vyskúšali sme si ju v Nemecku.

Veľmi milo ma prekvapil postoj, aký zaujala samotná automobilka k modelu i20 a jeho modernizácii. Čakal som záplavu superlatívov, ako vždy. Je jedno o akú automobilku ide a aké auto momentálne predstavujú, vždy je to to najdokonalejšie, najkrajšie a vlastne najúžasnejšie auto na svete. Presne v rovnakom duchu začínalo aj úvodné video na medzinárodnej novinárskej prezentácii inovovanej i20-tky. Keď už som sa v duchu chytal za hlavu a prevracal očami, prečo tak básnia o obyčajnom hatchbacku segmentu B, vo videu nastal dejový zvrat. Vraj pokiaľ ide o výber auta, máme sa riadiť rozumom a kúpiť si i20. Tak to už áno. Lepšie to už marketéri ani nemohli vystihnúť. Už keď som v roku 2015 testoval pôvodný model, prišiel mi ako pekné a dobré auto, ale emóciami veľmi neoplýval. Je to skrátka taká voľba rozumu, ale na tom podľa mňa nie je vôbec nič zlé. Po modernizácii sa charakter auta nezmenil, iba pribudlo niekoľko dôležitých vylepšení.

Sviežejší a modernejší vzhľad

Dizajn modelu i20 bol osviežený viacerými spôsobmi. V prednej časti dostal päťdverový Hyundai i20 novú kaskádovitú masku chladiča, ktorá vytvára rodinnú identitu všetkých modelov Hyundai.

Nový je aj predný nárazník. Asi najväčšou zmenou v zadnej časti je presun poznávacej značky z nárazníka na veko batožinového priestoru. Okrem dizajnu to má aj praktický význam – parkovacia kamera, ktorá je umiestnená nad značkou, má vďaka vyššej polohe lepší uhol záberu. Nové sú aj zadné svetlá a paletu kolies rozšírili nové disky s priemerom 15 a 16 palcov.

Stále prepojený

Je skvelé, že aj po modernizácii si Hyundai i20 ponechal ponuku viacerých farebných prevedení interiéru. Pribudli však najnovšie možnosti konektivity. Nový audiosystém Display Audio je vybavený farebným dotykovým displejom s uhlopriečkou 17,8 cm (7 palcov). Prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto si vodič môže pripojiť svoj smartfón a jeho funkcie ovládať na dotykovom displeji audiosystému. Takýmto spôsobom môže využívať aj navigačnú funkciu smartfónu. Najdokonalejší systém infotainmentu, takisto s displejom 17,8 cm, obsahuje navyše integrovanú navigáciu a online služby Live Services. Nechýba ani USB port s funkciou nabíjania pre mobilné koncové zariadenia vodiča a pasažierov. 

Iba benzín 

Po modernizácii už nebudú v ponuke motorov naftové agregáty. Vraj bol o diesle veľmi malý záujem. Na výber teda ostali tri benzínové motory – dva atmosférické štvorvalce s objemom 1,2 litra (55 alebo 62 kW) alebo 1,4 litra (74 kW). Zatiaľ čo „jedna-dvojka” sa dodáva s päťstupňovým manuálom, „jedna-štvorka“ má šesťrýchlostnú prevodovku. Vrchol predstavuje turbodúchadlom prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDi s výkonom buď 74 kW (päťstupňová prevodovka), alebo 88 kW (šesťstupňová prevodovka). Novinkou je sedemstupňová dvojspojková prevodovka, ktorú sme si vyskúšali práve s týmto motorom. Musím povedať, že funguje priam telepaticky. Robí presne to, čo od nej vodič očakáva, a to je prakticky základ pri automatických prevodovkách.

Noví anjeli strážni

Hyundai i20 dostal armádu nových elektronických anjelov strážnych. Aby i20-tka vyhovela najvyšším bezpečnostným štandardom, môže byť ponovom vybavená asistentom jazdy v jazdných pruhoch, ktorý zabraňuje neželanému vybočeniu z jazdného pruhu. Pri rýchlosti nad 60 km/h auto samé koriguje smer volantom a udržiava vás v jazdnom pruhu.  Ďalej je to systém varujúci pred kolíziou. Využíva prednú kameru a funguje v troch fázach. Najprv akusticky a vizuálne upozorní vodiča, ak sa odstup i20 od vozidla idúceho vpredu zníži natoľko, že hrozí riziko kolízie. V druhej fáze automaticky pribrzdí vozidlo potrebnou intenzitou a v tretej fáze zabrzdí vozidlo maximálnou intenzitou pre zabránenie kolízii, resp. zmiernenie jej následkov. Okrem toho nová i20-tka stále dáva pozor, či nie ste za volantom unavení a prepína za vás stretávacie a diaľkové svetlá podľa potreby.