TEST: Volkswagen Polo | Déjàvu

825

Šiesta generácia Volkswagenu Polo stojí na úplne novej podvozkovej platforme, no svojím dizanom až nápadne pripomína svojho predchodcu. Žeby mal Volkswagen lenivých dizajnérov?

Vyzerá to tak. Zatiaľ čo konštruktéri poctivo makali a navrhli od podlahy úplne nové auto, dizajnéri to dokonalo zamaskovali. Nový Volkswagen Polo je teda ideálnym autom pre tých, ktorí nechcú, aby si susedia všimli, že majú nové auto. Opakujem, na Pole neostal kameň na kameni. Oproti predošlému modelu je o to nové o 81 mm dlhšie, pričom rázvor náprav narástol až o 92 mm. Ešte väčšiu pochvalu si však zaslúži nárast šírky karosérie o 69 mm, vďaka čomu je z Pola skutočne priestranné auto. Batožinový priestor sa zväčšil tiež, a to o 71 litrov. Napriek značnému nárastu rozmerov ostala hmotnosť auta na približne rovnakej úrovni. Prsty v tom má nová modulárna platforma MQB, ktorá má väčší podiel vysokopevnostnej ocele, vďaka  čomu je aj tuhšia.

To je síce všetko pekné, ale pokiaľ to auto nemá krásnu oranžovú metalízu, pútavé LED svetlá a veľké kolesá, presne ako je prezentované v reklamách, tak je to skrátka obyčajné Polo ako ho poznáme (pozri testovaný exemplár). Ešte aj grafika svetiel náramne pripomína predchodcu, pričom aj tie svetlá sú úplne nové. Všetko je nové, ale vyzerá to rovnako. Teda až na tú lištu vo vrchnej časti masky chladiča, ktorá farebne ladí s kapotou. Volkswagen tento dizajnový prvok prvýkrát použil na modeli Arteon, kde sa to ešte dalo ako-tak stráviť, ale na Pole to skrátka nerobí až takú parádu.

Digitalizovaný interiér

Aj v interiéri nové Polo benefituje z platformy MQB, vďaka ktorej sa na jeho palubu dostali doteraz nevídané bezpečnostné systémy a všakovakí asistenti, čo v tomto segmente doteraz nebolo bežné. Na palube teda môžete očakávať prakticky kompletnú ponuku elektroniky z Golfu vrátane systémov ako „Front Assist“ a „City Brake“. Polo sa dokonca ako prvé môže pochváliť parkovacími senzormi, ktoré auto samé zastavia v prípade, že cúvate na prekážku a ignorujete parkovacie senzory. Ďalším prvenstvom je nová generácia digitálneho prístrojového panela. V našom aute sme však mali klasické analógové budíky. Každopádne, digitálnemu prístrojovému panelu, ktorý je v tomto segmente úplnou novinkou, bol prispôsobený aj zvyšok interiéru. Stredová konzola je navrhnutá tak, aby na digitálny prístrojový panel nadväzoval hlavný displej multimediálneho systému. Výduchy klimatizácie sa teda posunuli nižšie a prakticky si vymenili miesto s displejom.

Do nového Pola sa montuje aj digitálny prístrojový panel, ale my sme mali obyčajný.

Downsizing v plnej paráde

Pamätám si časy, keď mali ľudia problém s motorom 1.2 TSI. Že to je len „jedna-dvojka“, to je málo, to bude slabé…a podobne. Nebolo to ďaleko, je to len pár rokov. Ukázalo sa však, že aj väčšie autá s týmto motorom jazdili výborne a malé Polo s ním lietalo ako raketa. Dnes tu máme novú generáciu Pola a novú generáciu motora TSI. „Jedna-dvojku“ nahradil jednoliter a aby toho nebolo málo, ešte mu aj „ufikli“ jeden valec. Ja už som s týmto motorom jazdil aj v Octavii, takže viem, čoho je schopný a že panika je opäť zbytočná. Pod kapotou testovaného auta bol síce slabší variant tohto motora, ale Polo aj s ním jazdí ako formula. Jediné výhrady by som mal k prevodovke – je veľmi„dlhá“. Zrejme z politických dôvodov koncernu (aby nebol rozdiel medzi dvomi verziami motora iba vo výkone) má iba päť stupňov, ale samozrejme si Volkswagen v dnešnej dobe nemohol dovoliť vyrobiť auto, ktoré by produkovalo veľa emisií (v reči Slováka – emisie sa prakticky rovnajú spotrebe paliva, a tá by bola spoločne s emisiami vyššia, keby mal motor na diaľnici vysoké otáčky). Pri rýchlosti 130 km/h tak otáčkomer ukazuje pri zaradenej päťke iba 2 900 ot./min. Konštruktéri bohužiaľ natiahli aj ostatné prevody, ktoré sú tak ešte o čosi dlhšie ako už v tak dlhej 6-stupňovej prevodovke dodávanej so silnejšou verziou tohto motora. Nechápem načo je dobré to, že na trojke dokáže ísť toto Polo až takmer 170 km/h. Pritom zaradiť štvorku v meste pri 50 km/h je nemysliteľné. Motor sa dusí na štvorke aj pri 60 km/h. Každopádne, snažil som sa jazdiť čo najúspornejšie a občas som ten palubný počítač, ktorý prikazoval zaradiť štvorku, aj počúval. Výsledkom bola priemerná spotreba okolo 6,5 l/100 km. Na diaľnici sa dá zmestiť aj do šiestich litrov, ale mimo mesta je Polo 1.0 TSI prekvapivo úsporné. Jazdil som za 4,5 l/100 km.

Resumé

S novým Polom sa jazdí celkovo veľmi príjemne. Je cítiť posun v odhlučnení interiéru, ale aj pruženie a celkový jazdný prejav sa mi zdal byť o čosi komfortnejší. Jediné, čo mi na tejto verzii nového Volkswagenu Polo prekážalo, bolo odstupňovanie prevodovky. Inak je to skvelé auto, ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude opäť považovať za etalón triedy. Mám však dojem, že tentokrát to nebude také jednoznačné. Najsilnejšia konkurencia totiž prichádza priamo z vlastných radov. Nový SEAT Ibiza je síce po konštrukčnej stránke prakticky to isté auto, ale má to, čo Polo nie – nápad. Dizajn Ibizy je oveľa inovatívnejší a hlavne SEAT ponúka niektoré prvky príplatkovej výbavy lacnejšie. Koncernová politika je väčšinou nastavená veľmi dobre, len či sa v tomto prípade stratégovia trochu neprerátali.

Základná cena modelu – Volkswagen Polo 1.0 MPI Trendline: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Polo 1.0 TSI (70 kW) Comfortline: 13 110 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:70 (95)/-
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:175 /2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,6/3,9/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:351/1125
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1145
Rozmer pneumatík:185/65 R15
Dĺžka [mm]:4053
Šírka [mm]:1751
Výška [mm]:1461
Rázvor [mm]:2548