TEST: Škoda Yeti – civilizovaný snežný muž

2711
Vynovenej Škode Yeti sme sa v našom časopise venovali už niekoľkokrát. Boli sme na medzinárodnej novinárskej prezentácii Düsseldorfe, o ktorej sme písali v zimnom dvojčísle. Tam sme si Yetiho vyskúšali v teréne a boli sme veľmi milo prekvapení. Nečakal som, že Yeti zvláda takúto off-roadovú jazdu. Nevyzerá na to. Možno aj preto z neho v rámci modernizácie urobili kvázi dva modely. Ten základný pôsobí elegantnejšie a je určený predovšetkým do mesta. Potom je tu Yeti Outdoor, ktorý vďaka viacerým ochranným prvkom karosérie a nelakovaným častiam vyzerá drsnejšie. My sme však testovali tú „civilnejšiu“ verziu v špeciálnej edícii Mont Blanc.
Boduje variabilitou
Okrem nálepky na predných blatníkoch dostanete v rámci balíka Mont Blanc aj množstvo lákavej výbavy. Cenou je tento akčný model situovaný medzi výbavami Ambition a Elegance, pričom tomu zodpovedá aj vybavenie. Dostanete prakticky všetko, čo by ste mohli potrebovať. Mne tam chýbalo iba lepšie rádio. Hralo síce dobre, ale chýbal mi tam USB port a Bluetooth konektivita.
Yeti však zaujme hlavne zadnými sedadlami so systémom VarioFlex. Pre každé z nich možno nezávisle nastaviť uhol sklonu operadla. Krajné sedadlá sa tiež dajú posúvať smerom dozadu aj dopredu. Stredné sedadlo sa dá vybrať, pričom po posunutí krajných sedadiel do stredu sa pre dvoch pasažierov vzadu vytvorí veľké množstvo priestoru navyše. Aj batožinový priestor ponúka množstvo „Simply clever“ riešení. Nechýbajú háčiky na tašky, siete zabezpečujúce batožinu pred neželaným pohybom, alebo tiež dvojité dno. To však iba v prípade, že nechcete rezervu. Ak áno, v ponuke je za príplatok iba dojazdová. Zaberie 94 litrov z objemu kufra a dno batožinového priestoru, ktoré už nie je polohovateľné, zarovná s nakladacou hranou.
Motor neoslní
Vynoveného Yetiho sme testovali s motorom 1.4 TSI a pohonom predných kolies. Verzia s manuálnou prevodovkou dokonca nesie prívlastok Green tec, čo evokuje nízku spotrebu. V meste sa však spotreba paliva pohybuje okolo ôsmich litrov, čo už dnes nie je ktovieaký výsledok… Iste, motor má 90 kW, ale žeby bol v dynamike veľký rozdiel v porovnaní so základným motorom 1.2 TSI, ktorý má 77 kW, sa nedá povedať. Aj na diaľnici ubúdal benzín z nádrže zhruba rovnakým tempom – každých 100 km okolo osem litrov, pričom ručička otáčkomera pri 130 km/h vďaka šesťstupňovej prevodovke ukazuje príjemných 2 600 ot./min. Mimo mesta a mimo diaľnic sa dá spotreba paliva udržať na 6,5 l/100 km.
Resumé
Yeti v takej konfigurácii, v akej sme ho testovali, je celkom príjemné rodinné auto. Má variabilný interiér, čo zvyšuje jeho využiteľnosť. Všimol som si, že napriek veľkosti auta má vodič vynikajúci rozhľad do všetkých strán, čo najmä v meste prispieva k vyššej bezpečnosti. V podstate jedinou chybičkou krásy je nutnosť doplácať za konektivitu, ktorá je dnes už v nových autách často samozrejmosťou. Motor 1.4 TSI nie je zlý, ale povedal by som, že pre Yetiho to nie je ideálna motorizácia. Auto tohto razenia by malo mať pohon 4×4 a silný motor pod kapotou. Kto však neplánuje jazdiť s autom do terénu, ale páčia sa mu praktické vlastnosti Yetiho, aj elegantná „mestská“ verzia s pohonom iba predných kolies môže byť užitočným každodenným pomocníkom.
Základná cena modelu – Škoda Yeti 1.2 TSI Active: 13 999 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Yeti 1.4 TSI Green tec Mont Blanc: 19 429 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 217 €
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1390
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
90 (122)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
200 /1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,6
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,9/5,5/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
416/1580/1760
Objem nádrže [l]:
55
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1395
Rozmer pneumatík:
225/50 R17
Dĺžka [mm]:
4222
Šírka [mm]:
1793
Výška [mm]:
1691
Rázvor [mm]:
2576

Yeti už mal svoje roky. Síce iba štyri, čo je u ľudí ešte len predškolský vek, no vo svete štyroch kolies je to čas na modernizáciu.