TEST: Peugeot 508 vs. Renault Laguna – manažérsky duel

1882
Tieto dve francúzske limuzíny nie sú rovesníčky. Ako prvá sa na scéne v roku 2008 objavila Laguna. Peugeot dorazil v roku 2011. V tom istom roku však Renault Lagunu modernizoval, aby jej dizajn korešpondoval s najnovšími modelmi v ponuke značky. To však zrejme nestačilo a tento rok Laguna prešla už druhým faceliftom, aby dokázala držať krok s novšími konkurentmi. Aj keď je to teda konštrukčne o tri roky staršie auto ako Peugeot 508, tento rok dostala niekoľko vylepšení, vďaka ktorým pôsobí o chlp modernejšie. No nepredbiehajme.
Už pri prvom pohľade na tieto dve autá je jasné, že vznikali s odlišnou filozofiou. Bojujú pritom o rovnakého zákazníka. Zatiaľ čo Laguna je kompaktnejší športovo pôsobiaci liftback, Peugeot 508 je klasický veľký sedan. Jeho postavenie v hierarchii značky presne vystihuje aj jeho číselné označenie. Toto auto totiž nenahradilo iba model 407 ale aj veľký Peugeot 607.

Iný uhol pohľadu
Aj keď je Lagunao takmer 10 cm kratšia, nie je v nej oveľa menej miesta. Rozdiel v dĺžke rázvoru osí kolies je síce 6 cm, no neviem, či sa celý tento rozdiel premietol aj do miesta na vzadu. Pasažieri na zadných sedadlách Laguny majú viditeľne menej miesta na kolená ako v Peugeote, akurát že sa mi nezdá, aby to bolo aj citeľne menej miesta. So svojimi 180 cm to totiž neviem posúdiť. Ja som sa cítil úplne pohodlne aj v Lagune. V Peugeote som mal nepotrebné miesto navyše. Peugeot je veľkorysejší aj v batožinovom priestore. Odvezie skoro o 100 litrov batožiny viac. Kufor Laguny je však využiteľnejší, keďže veko sa otvára spoločne so zadným sklom (Laguna je liftback, Peugeot sedan). Do auta tak cez oveľa väčší otvor viete naložiť aj väčšie predmety.
Veľký rozdiel je však badať za volantom. Obidve autá pôsobia dosť luxusne, no z Peugeotu som mal honosnejší dojem. Zaujme aj výsuvný head-up displej pred vodičom, do ktorého sa premietajú údaje o aktuálnej rýchlosti, prípadne rýchlosti nastavenej na tempomate alebo aj navigačné príkazy. Skvelá vec…a hlavne frajerská. Laguna nič také nemá. Zato má nádhernú kovovú radiacu páku (ktorá sa bohužiaľ dá držať holou rukou iba na jar a na jeseň), zaujímavo tvarovaný stredový tunel a krásne poťahy pozostávajúce z kombinácie čiernej kože a sivej alcantary. Renault teda pôsobí športovo-luxusne, zatiaľ čo Peugeot iba luxusne (ale luxusnejšie). Najväčším paradoxom je ale podľa mňa posed za volantom. Zatiaľ čo Laguna je orientovaná na jazdné vlastnosti, sedí sa v nej dosť vysoko. Po okamžitom presadnutí z Peugeotu až nepríjemne vysoko. Naopak, posed za volnatom Peugeotu je bezchybný. Možno aj „športovejší“ ako v športovej Lagune.

Pod kapotou remíza
Obidve autá poháňal dvojlitrový turbodiesel. Výkony motorov sú veľmi podobné, Renault má trošku vyšší krútiaci moment. Podľa údajov od výrobcu Peugeot zvláda disciplínu „Zrýchlenie z 0 na 100 km/h“ o dve desatiny sekundy rýchlejšie. Ja by som však stavil na Lagunu. Zdala sa mi byť o chlp svižnejšia. Po dynamickej stránke sú na tom obidve autá relatívne rovnako žiadne prekvapenie sa nekoná ani pri spotrebe paliva. Aj tu dosiahli Francúzi takmer identické výsledky. Najmä v meste, kedy sa spotreba paliva u obidvoch áut pohybovala okolo 6,5 litra. Laguna nás prekvapila na diaľnici, kedy sa dokázala uskromniť 5,5 litra nafty na 100 km. Otáčkomer pritom ukazoval 2 250 pri tempe 130 km/h. Motor Peugeotu sa pri diaľničných presunoch cíti takmer rovnako – tiež pracuje pri 2 200 ot./min. Paradoxne však jeho spotreba paliva presahovala šesť litrov. Peugeot nás ale prekvapil na okreskách, kde sme sa dokázali dostať aj pod päť litrov. Palubný počítač Laguny nám mimo mesta odmeral hodnotu 5,3 l/100 km.

Rozhodujúci je podvozok
Už na prvý pohľad je jasné, že charakter týchto áut je úplne odlišný. Tá odlišnosť sa asi najviac prejavuje v jazdných vlastnostiach. Pri Peugeote to nie je nič neočakávané – má kultivovaný jazdný prejav, vynikajúce odhlučnenie a komfortné pruženie, ktoré sa ale len tak nezľakne hocijakej zákruty. Proste Peugeot 508 jazdí fajn. Splní to, čo od neho očakávate. OdLaguny čakáte niečo podobné, ale na to, čo zažijete, nie ste pripravení, aj keď vám o tom niekto dopredu povie. Možno ste si na B-stĺpikoch alebo na stredovom tuneli v interiéri všimli červený nápis „4Control“. Ide o verziu, ktorej sa neotáčajú iba predné, ale aj zadné kolesá. Áno, čítate správne, Renault Laguna je jedno z mála áut, ktoré to dokáže. A je to jedným slovom úžasné. Tie reakcie riadenia sú jednoducho bleskové. Pri miernejších zákrutách stačí pomyslieť a auto zatáča. Tie prudšie si vyžadujú aj menší pohyb volantu, ale žiadneho zúfalého kormidlovania sa v tomto aute nemusíte báť. Prakticky nepozná pojem nedotáčavosť a na ceste drží ako priklincované za každých okolností. Je to úplne iný rozmer šoférovania. Dovoliť si môžete ešte oveľa viac, ako si myslíte. Je to neopísateľná skúsenosť, ktorá rozhodne stojí za vyskúšanie. Pritom sa tie zadné kolesá nikdy nevytočia o viac ako 3,5°. Na volante je to však poriadne cítiť. Zaujímavosťou je, že kolesá sa do rýchlosti 60 km/h otáčajú opačne ako tie predné, aby tak zlepšili manévrovateľnosť v meste. Pri rýchlejšom tempe sa ale kolesá otáčajú v rovnakom smere ako tie predné. Škoda len, že kolesá sa netočia aj na mieste. Pomohlo by to pri parkovaní v stiesnených priestoroch.

Resumé
Na záver by to chcelo nejaké vyhodnotenie, však? Ťažko ale iba tak skonštatovať, ktoré auto je lepšie. Každé totiž ponúka niečo iné. Kto hľadá luxus a komfort, bude pre neho lepší Peugeot 508. Jeho interiér je tiež priestrannejší, pôsobí o čosi luxusnejšie a modernejšie. Laguna je pre tých, ktorí vidia v každej zákrute výzvu. Ale ani za interiér Renaultu sa nebudete hanbiť. Tiež ponúka slušnú dávku luxusu, no v takom športovom kabáte. Človek, ktorý miluje jazdu autom, ktorý si šoférovanie užíva, sa určite rozhodne pre Renault. Aj keď v Peugeote sa sedí za volantom lepšie, natáčanie všetkých štyroch kolies je silný tromf, proti ktorému sa „Päťsto-osmička“ nemá ako brániť.

Základná cena modelu
– Peugeot 508 1.6 VTi Access: 21890 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 2.0 HDi (120 kW) BusinessLine: 28390 €
Registračná daň na testované auto: 477 €

Základná cena modelu – Renault Laguna 1.5 dCiExpression: 20 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Laguna 2.0 dCi GT 4Control: 29290 €
Registračná daň na testované auto: 657 €

 

 
Peugeot 508 2.0 HDi
Renault Laguna 2.0 dCi
Motor
Typ motora:
vznetový, radový
vznetový, radový
Valce / ventily:
4 / 16
4 / 16
Zdvihový objem [cm3]:
1997
1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
120 (163) / 3750
127 (173) / 3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
340 / 2000-3000
380 / 2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
226
210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,6
8,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,7 / 3,9 / 4,9
5,5 / 4,0 / 4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
545
450/1377
Objem nádrže [l]:
72
66
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1640
1418
Rozmer pneumatík:
215/55 R17
225/45 R18
Dĺžka [mm]:
4792
4695
Šírka [mm]:
1920
1811
Výška [mm]:
1456
1445
Rázvor [mm]:
2817
2756

Postavili sme proti sebe dve autá, ktoré toho možno na prvý pohľad nemajú až tak veľa spoločného, no obidve pochádzajú z krajiny galského kohúta a predávajú za podobnú cenu. V boji o zákazníka však používajú úplne iné zbrane.