TEST: MINI Cooper SD | Mozog a srdce

213

Poznáte tie situácie, kedy váš rozumný úsudok vyhral nad vašou iracionálnosťou a snami? Dokáže to byť frustrujúci pocit, ja ho poznám. Často si však uvedomíte, že ste sa rozhodli správne až po určitej dobe, čas zamieša kartami. Presne tento pocit vám prinesie 5-dverový MINI Cooper SD.

Značku MINI zbožňujem a netajím sa tým už niekoľko rokov. Vlastne, ako prvý kúsok sa mi od nej dostal do rúk najsilnejší z partie modelov, ten s označením John Cooper Works.

Mal len trojicu dverí, šibnutú porciu výkonu a zvukovú kulisu poctivého malého pretekára. Tento raz som však otestoval naftového drobca MINI Cooper SD. Mal päť dverí, naftový motor a vložil mi chrobáka do hlavy.

Krásny charakter

Jednou vecou som si bol na sto percent istý, že keď sa stretnem s týmto autom, odpustím mu všetko pre jeho milé oči. Kým však absolútne zbožňujem trojdverové prevedenie modelu a som tajne zamilovaný do kombi MINI Clubman, 5-dverové prevedenie ma dizajnérsky neoslovilo, keďže mi príde proporčne nevyvážené.

No a podobne, ako si môžete pri konfigurovaní svojho BMW priplatiť za dizajnérsky balík výbavy s logami športovej divízie M, pri MINI máte možnosť rovnakú. Aj keď nejde o vrcholné prevedenie John Cooper Works, môžete si agresívny športový balík s menom otca kultového modelu objednať aj na svoj naftový „päťdverák“.

Z príplatkového balíka pochádza napríklad masívny kožený volant, zadný spojler či čierne 17-palcové disky kolies. Do predných svetiel sa nasťahovala Matrix LED technológia, no čerešničkou na torte je nová grafika zadných svetiel.

Po novom v nich zbadáte dve polovice vlajky britského kráľovstva, „Union Jack“. Ako keby MINI niekedy chýbal punc vlastenectva a BMW ho v značke málo pestovalo… ironicky, samozrejme.

Uhladený grázel

Iné slovné spojenie mi veru nenapadlo. MINI Cooper SD je sám o sebe tuhý a športovo orientovaný. Podvozok je na pomery bežných áut vyslovene tvrdý a opovážim sa ho porovnávať s ostrými hatchbackmi. Tiež má relatívne veľký polomer otáčania a sedí nízučko na ceste.

Je to pretekárske auto na cesty, a to ste sa nezačali hrať so žiadnymi tlačidlami či režimom prevodovky. No späť k motoru, pod kapotou sa nachádza naftový štvorvalec s úctyhodným 2-litrovým objemom. Turbodiesel s výkonom 125 kW/170 koní reaguje okamžite. Je vám plne k dispozícii v akejkoľvek rýchlosti, situácii, dennej dobe či počasí.

Absolútne skvele si rozumie s osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a prepnutím do režimu SPORT dokáže pri preradeniach pod plným plynom pekne trhať. Nepomáha to k rýchlejšej jazde, no je to ohromná zábava a vy sa cítite, akoby ste uháňali čelom k pokute za rýchlosť.

To sa samozrejme nevylučuje, keďže Cooper SD sedí na ceste fantasticky a naftový motor vás aj vďaka slúšnému krútiacemu momentu katapultuje z 0 na 100 km/h v priebehu 7,3 sekúnd. Je to ohromná zábava a je len jediný dôvod, prečo oželieť streľbu z výfuku, ktorou je známa benzínová verzia.

V meste chce po vás len 6,2 litra, na diaľnici len 5,7 a za mestom smiešnych 4,4 litra nafty na 100 km. Či už ste ochotní obetovať streľbu z výfuku, 20 koní výkonu a zadné za skvelú spotrebu, to je už len na vás. MINI sa však kupuje srdcom, a to vždy. Či však oželiete aj elegantný dizajn kupé pre dobro ďalšieho páru dverí, pri tomto rozhodnutí vám dopomôžu srdcia priateľov či vašich ratolestí.

Základná cena modelu – MINI ONE: 20 450 €
Základná cena testovanej verzie – MINI COOPER SD (AT): 30 700 €
Záruka: 2 roky/neobmedzený počet km
Euro NCAP: netestované

Registračná daň: 360 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:125(170)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:360/1500-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,7/3,7/4,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:278-941
Objem nádrže [l]:44
Prevádzková hmotnosť [kg]:1325
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:4005
Šírka [mm]:1727
Výška [mm]:1425
Rázvor [mm]:2567