TEST: Peugeot 208 XY – niečo pre dámy

1979
Skratka „GTi“ je v histórii Peugeotu silný pojem. Aktuálneho „dediča trónu“, Peugeot 208 GTi, sme prevetrali v septembrovom čísle (článok nájdete aj na www.autogratis.sk). Úpravy, vďaka ktorým sa verzia GTi odlišuje od bežných modelov, robia z „dvesto-osmičky“ úplne iné auto. Je to však športový model určený prevažne pre chlapov. Peugeot ale tentokrát nezabudol ani na nežnejšie pohlavie a aj pre dámy si pripravil malú špecialitku.
Má charakter
Dalo by sa povedať, že verzia XY je v podstate niečo ako GTi pre ženy. Nie, nemá pod kapotou 200-koňový motor, ale s verziou GTi má toho veľmi veľa spoločného. Na „C-stĺpikoch“ nájdete namiesto nápisu GTi označenie XY. Nápisy „Peugeot“, ktoré má GTi červené, sú tu ružové. Ružová farba zdobí aj interiér. Niťou ružovej farby je prešívaná nie len palubná doska, ale aj sedadlá. Tie sú mimochodom z GTi, takže majú perfektný tvar. Skrátka, ako zvonku, tak aj vo vnútri by sa dalo zbadať množstvo detailov, ktoré dodávajú Peugeot 208 XY ženskosť. Myslím si, že vo fialovej metalíze, ktorá je charakteristickou farbou verzie XY, vyzerá toto auto výborne. Pre dámy, ktoré by ale náhodou nechceli až tak „ženské“ auto, je k dispozícii ešte ďalších päť lakov karosérie.
GTi to nie je
Aj keď má verzia XY športovo pôsobiacu trojdverovú karosériu a 17-palcové disky kolies v základnej výbave, nie je to GTi. Peugeot 208 XY môžete mať aj s motorom 1.6 THP, ale s výkonom 156 koní, nie 200, ako je to v prípade GTi. K dispozícii je taktiež atmosférická verzia benzínovej „jedna-šestky“ s výkonom 120 koní, prípadne dve verzie naftového motora 1.6 e-HDi. Slabšia má 92 konských síl, zatiaľ čo tá silnejšia, ktorú sme testovali my, má 115 koní. Ťahá teda naozaj slušne, pričom skoro nič „nežerie“. Počas nášho testu sa spotreba paliva v mestskom cykle pohybovala okolo 5,5 l/100 km. Mimo mesta sme sa dostali na skvelých 4,3 litra nafty na 100 km, pričom na diaľnici to bolo 5,7 l/100 km. Vďaka skvelo odstupňovanej šesťstupňovej manuálnej prevodovke motor pri 130 km/h iba relaxoval – otáčkomer ukazoval tesne nad 2 000 ot./min.
Resumé
Keď by som k hodnoteniu tohto auta mal pristúpiť zodpovedne a pozrieť sa na naň aj trochu kritickým okom, musel by som spomenúť aj občas nervózne správanie sa subtílneho podvozku v kombinácii s veľkými kolesami, prípadne na pomery Peugeotu presnú, ale hlučnú kulisu radenia. Myslím si však, že vás, milé dámy, aj tak zaujíma viac to, ako to auto vyzerá. No a keď sa vám páči, môžem vás ubezpečiť, že sa páči nie len vám. Sám som bol prekvapený, ako sa ľudia za týmto autom otáčali. Pritom je to len kozmeticky mierne poupravený Peugeot 208.
Základná cena modelu – Peugeot 208 1.0 Vti Access: 8 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 208 XY 1.6 e-HDi (84kW): 18 350 €
Záruka: 4 roky / 60 000 km
Registračná daň: 167 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1560
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
84 (115)/3600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
270 (285 overboost) /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
4,6/3,4/3,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
311/1152
Objem nádrže [l]:
50
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1268
Rozmer pneumatík:
205/45 R17
Dĺžka [mm]:
3962
Šírka [mm]:
1829
Výška [mm]:
1460
Rázvor [mm]:
2538

Peugeot 208 je klasické malé auto. Vhodné do mesta a poslúži aj ako kompaktné rodinné „prevážadlo“. Je však obľúbené aj medzi ženami a práve im je určená jeho špeciálna verzia XY.