TEST: KIA Sportage | Slovenský bestseller

420

KIA Sportage, jedno z najpredávanejších áut na našom trhu, prešlo nedávno menšou modernizáciou. V rámci nej pribudla do ponuky mild hybridná verzia, ktorú sme podrobili redakčnému testu.

Vedeli ste, že KIA Sportage je najpredávanejším modelom tohto výrobcu v Európe? A nielen v Európe, ale aj na Slovensku, kde sa toto auto vyrába, sa práve pre tento model rozhodlo najviac zákazníkov Kie, čo z neho urobilo jedno z najpredávanejších SUV na Slovensku. Pri modernizácii takého dôležitého modelu preto treba postupovať veľmi opatrne a presne to KIA aj urobila. Zmeny sú naozaj mierne – iné sú len nárazníky ako aj predné a zadné hmlové svetlá. Nebol by to však poriadny facelift bez nového dizajnu diskov kolies a nových farieb karosérie. Do ponuky ich pribudlo až päť.

Špecifický GT-Line

Nami testované auto malo najvyššiu výbavu s označením GT-Line. Ide o Sportage skrášlený zaujímavými športovými doplnkami. Facelift sa pochopiteľne dotkol aj tejto verzie. Dostala novú lesklú čiernu masku chladiča a tmavé chrómované vložky v ochranných plastoch podbehov ako aj v zadnom nárazníku. Interiér zdobí nový volant (platí pre všetky verzie) a osviežujú nové vzory čalúnenia. Pre model GT-Line je ponovom dostupné aj takéto čierne kožené čalúnenie s červenými prvkami, aké malo naše auto.

Asi najväčšou zmenou v interiéri je nový volant.

Je to hybrid alebo nie?

Áno, aj nie. Nie je to taký klasický hybrid, ako ho poznáte. Štandardný hybrid vie prejsť iba minimálnu vzdialenosť bez pomoci elektromotora. V prípade plug-in hybridu sa už táto vzdialenosť dá rátať v desiatkach kilometrov. Mild hybrid je však niečo úplne iné. Ten totiž nedokáže jazdiť výlučne na elektrinu. On iba rekuperuje kinetickú energiu pri brzdení, ktorou vie následne pomôcť motoru pri akcelerácii. Skrátka, je to niečo podobné ako systém KERS, ktorý využívajú monoposty F1. Výrobca tvrdí, že to znižuje produkciu emisií CO2 o 4%. Priamo úmerne by mala klesnúť aj spotreba paliva, no 4% sa naozaj veľmi ťažko dajú odmerať.

Mild hybridná verzia má menší kufor, no aj tak sa do neho zmestí 439 litrov batožiny.

Našťastie nie je nutné polemizovať, či sa oplatí investovať do „polohybridnej“ verzie, alebo ostať pri klasickom dvojlitrovom turbodiesli bez tejto technológie. Ten totiž zmizol z ponuky. Ak teda chcete motor 2.0 CRDi, môžete ho mať už len ako mild hybrid. No a koľko taký mild hybrid žerie? Mimo mesta sme mu odmerali veľmi sympatických 5,3 litra nafty na 100 km. Diaľničným tempom to už však bolo okolo 7,5 l/100 km, aj keď motor spolupracuje s osemstupňovým automatom a pri rýchlosti 130 km/h sa ručička otáčkomera pohybuje iba okolo 2 000 ot./min. Aspoň v meste sme čakali nejakú pomoc mild hybridnej technológie, no vo finále sa spotreba počas mestského cyklu pohybovala okolo ôsmich litrov.

Resumé

Keď sa povie „mild hybrid“ znie to revolučne, no nie je to až taká senzácia, akoby ste možno čakali. Určite to však nie je dôvod na to, aby vás to odradilo od kúpy. Naopak, je to len súčasť evolúcie automobilového priemyslu. Niektorí výrobcovia sa hrnú do elektrifikácie rýchlosťou blesku, iní na to idú postupne. KIA má v ponuke všetky možné druhy elektrifikovaných automobilov a postupne elektrifikuje aj také modely, ktoré elektrifikované nikdy neboli. Tak či onak, bolo veľmi príjemné sa po dlhšom časeopäť previezť v Kii Sportage. Vôbec sa totiž nečudujem, že patrí medzi najpredávanejšie SUV na Slovensku.

Základná cena modelu – KIA Sportage 1.6 GDi Silver: 18 890 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sportage 2.0 CRDi 48 V mild hybrid GT-Line: 35 690 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:136 (185)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Kombinovaná spotreba (WLTP) [l/100 km]:7,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:439
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1672
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:4485
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2670