TEST: Renault Arkana | SUV Kupé po francúzsky

425

Hlad po autách typu SUV v Európe stále neutícha. Naopak, v minulosti bežné hatchbacky nahrádzajú crossovery a niekedy typické sedany a kombi strednej triedy produkuje stále menej automobiliek. Navyše, už na prvý pohľad „nezmyselná“ kombinácia kupé a zvýšenej karosérie si našla svojich priaznivcov, a tak niet divu, že sa aj „neprémioví“ výrobcovia snažia prispôsobiť tomuto trendu. Ozaj, vedeli ste, že prvé SUV kupé paradoxne nepriniesla na trh žiadna prémiová značka? Bol to Ssangyong, ktorý pred 16 rokmi predstavil model Actyon.

Autá typu SUV kupé sú takmer výlučne vytvorené ako doplnok k bežným SUV, z ktorých technicky vychádzajú. Ich vyššiu atraktivitu však často sprevádza výrazné cenové navýšenie. Renault však prefíkane postavil Arkanu ako samostatný model, ktorého cenu nie je s čím porovnávať.

Nadpriemerná svetlá výška umožní prekonávanie jednoduchých terénnych prekážok. Pozor však na pomerne dlhý zadný previs.

Pôvodná Arkana sa už nejaký čas predáva na ruskom trhu. Na ten európsky prišiel francúzsky výrobca s technicky úplne odlišným autom. Na rozdiel od „ruského“ variantu, postaveného na základoch Dacie Duster, európska Arkana stojí na novej platforme používanej v novom Cliu a Capture. Rázvor a celková dĺžka sa síce prispôsobili potrebám nového modelu, šírka ale narástla iba minimálne.

Ani jedno oko neostane suché

Už som dlho nezažil toľko pozornosti ako od iných vodičov, tak aj chodcov, a to bez rozdielu pohlavia. Svoje isto robí aj výstavná oranžová farba Valencia v kombinácii s čiernou strechou.

Vysoká zadná časť pridáva autu na dôstojnosti

Top výbava R.S. Line dodáva autu dynamický výraz, čím ešte zvyšuje jeho atraktivitu. Tvarom predných svetlometov sa auto jednoznačne hlási k rodine Renault. Pekným prvkom je ich optické prepojenie chrómovou lištou, prerušené znakom automobilky. Športový predný nárazník je súčasťou najvyššej výbavy, no ani v „chudobnejších“ verziách sa Arkana nedá zahanbiť.

Tmavé disky a čierne ochranné plasty vyniknú hlavne v kontraste so svetlou farbou karosérie. V tomto prípade platí, čím svetlejšia, tým lepšie. Svetlou výškou 200 mm auto pokorí mnohých konkurentov.

Vysoká zadná časť autu pridáva na mohutnosti, dohora sa zužujúca kabína ale naznačuje, že nepôjde o najširšie auto v triede. Poteší nádherný podpis zadných LED svetiel, naopak, falošné otvory a koncovky výfukov mi prídu nadbytočné.

Nedalo by sa bez tých falošných koncoviek výfukov?

Karoséria typu SUV kupé v podaní Renaultu nepôsobí tak agresívne ako u niektorých prémiových značiek. Naopak, vydarený dizajn exteriéru vyvoláva prevažne pozitívne emócie.

Na široké plecia to nebude

Pri pohľade na technické údaje vyzerá byť šírka auta viac ako dostatočná. Svalnaté boky však nad kľučkami dverí postupne prechádzajú do pomerne úzkej kabíny. V interiéri je tento fakt zrejmý už na prvý pohľad. Miesta na nohy je pomerne dosť vďaka dômyselne upravenému čalúneniu predných dverí a úzkemu stredovému tunelu. V oblasti ramien je miesta pomenej, čo ocenia pasažieri, radi udržujúci sociálne kontakty.

Predným sedadlám chýba možnosť regulácie sklonu sedáka

Palubná doska je pokrytá kvalitným mäkčeným plastom, no okrasný lesklý plast pred spolujazdcom a na dverách mohol byť nahradený iným materiálom. Efektné červeno-biele  prešívanie volantu, sedadiel, dverí, ako aj červené lemovanie bezpečnostných pásov je doménou najvyššej výbavy R.S. Line. Oceňujem samostatné ovládanie ventilácie pomocou jednoúčelových tlačidiel a otočných ovládačov, známe už z iných modelov značky. Prekvapením bola ale prítomnosť iba jednozónovej klimatizácie.

Arkana by si zaslúžila štýlovejší volič automatu. Napríklad ten z Capturu.

Na výšku umiestnený displej infotainmentu si už výrobca vyskúšal v modeloch Clio a Captur a je potrebné uznať, že ide o vydarené riešenie. Pekná grafika a možnosť nastavenia na mieru pomocou profilov je pozitívom multimediálneho systému, na rýchlosti odozvy na dotyky by mohol ale výrobca ešte popracovať.

Na prvý pohľad subtílne predné sedadlá sú dostatočne rozmerné aj pre objemnejšie postavy. V základnej polohe sa sedí pomerne nízko, kombinácia plytkého umiestnenia pedálov a malého rozsahu nastavenia volantu však vyšším postavám neumožňuje športový posed s dopredu natiahnutými nohami. Škoda absentujúcej možnosti nastavenia sklonu sedáku.

Vzhľadom na pomerne veľkorysý rázvor som vzadu očakával viac miesta. So svojimi 185 cm si “za seba” nesadnem.

Napriek dlhému rázvoru sa ale vzadu dlhší jedinci pohodlne neusadia. Aj pri zvažujúcej sa streche je nad hlavou miesta dosť, problémom je nedostatok miesta na nohy. Vysoko sa otvárajúce piate dvere odhalia pomerne rozmerný batožinový priestor s dvojitým dnom a dojazdovou rezervou.

Zatiaľ slabšia jedna-trojka

Okrem hybridného pohonu sa pod kapotu Arkany dostal overený štvorvalec 1,3 TCe s výkonom 103 kW. Ide o vydarený agregát s dostatkom dynamiky v meste aj na okreskách. Jeho relatívne malý objem sa prejaví až vo vyšších rýchlostiach. Poteší sýtym zvukom, rýchlymi reakciami na akcelerátor a ochotou sa vytáčať.

Vnútorný priestor je na šírku limitovaný dohora sa zužujúcou kabínou

Priaznivcov manuálneho radenia nepoteším, k dispozícii je iba 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka EDC. Pracuje hladko, pomerne rýchlo a logicky. Motor sa snaží udržiavať v rozumných otáčkach a príliš ho nepodtáčať. S otáčkami rozumne hospodári aj na diaľnici, kde pri reálnej rýchlosti 130 km otáčkomer ukazuje hodnotu tesne pod 2 400. Spotreba benzínu preto neprekročí 8 litrov na 100 km. V meste som jazdil za 7,5 a na okreskách ešte o liter menej.

Ocenil som iba 2,5 otáčok volantu medzi jeho krajnými polohami, chýbala mi však akákoľvek spätná väzba od riadenia, ako aj trochu ostrejšie brzdy.

Otáčkomer patrí v športovom režime do stredu prístrojovky

Príjemným prekvapením bol podvozok novej Arkany. Poskytuje dostatočné pohodlie a napriek vysokej stavbe veľmi isté jazdné vlastnosti. Voľne nastavený stabilizačný systém vám dovolí s autom pohrať sa a bezpečne hľadať jeho limity. Napriek jednoduchej zadnej náprave auto v zákrutách na nerovnostiach neodskakuje a pôsobí sebaisto.

Verdikt

Renault Arkana pôsobí ako kandidát na jeden z najúspešnejších modelov značky Renault. Pri pohľade do oficiálneho cenníku ale o tom nie som úplne presvedčený. Napriek výbornému motoru, sériovému automatu a bohatej výbave je základ nacenený trochu vyššie, ako by som očakával. No aj tak držím Arkane palce. Bola by škoda nevídať ju na slovenských cestách.

Základná cena modelu – Renault Arkana TCe 140 EDC Zen: 24 300 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Arkana TCe 140 EDC R.S. Line: 29 700 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

Registračná daň: 210 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1333
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103(140)/ 4 500 – 6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:260/1 750 – 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,8
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:5,8 – 5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:513
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 411 – 1 477
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 568
Šírka [mm]:1 821
Výška [mm]:1 576
Rázvor [mm]:2 720
Mrkni naše nové video: