Dieselová Škoda Octavia: Veľký TEST spotreby

1156

Štyri generácie, 28 rokov výroby a viac ako sedem miliónov predaných kusov. A to aj napriek tomu, že Severnej Amerike sa vyhýba. Octavia je európskou ikonou a dôverne ju poznáte. My sme si posvietili na jej spotrebu.

Octavia medzičasom ukázala svoj facelift. A po Kodiaqu a Superbe… a vlastne aj Scale a Kamiqu už bolo načase. No aj testovaná pôvodná verzia štvorkovej Octavie pôsobí stále in. Dlhodobo si razí cestu konzervatívca a nespolieha sa na módne výstrelky. V tretej výbave Style ponúkne full LED matrixy, animované LED smerovky vzadu, parkovaciu kameru vzadu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, strešný nosič a bezkľúčový systém.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V interiéri zas nájdete 10-palcový digitálny prístrojový štít, 10-palcové rádio, bezdrôtovú nabíjačku, vyhrievané predné sedačky, dvojzónovú automatickú klímu a 5 portov USBC. Dve vpredu, dve vzadu a jeden v zrkadle. To všetko môžete vidieť. Čo nemôžete vidieť, je kopa asistenčných systémov. A aj vďaka nim dostala Octavia ešte aj v roku 2022, teda tri roky po uvedení, v crash testoch 5 hviezd.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Etalón priestrannosti

Z hľadiska priestrannosti nie je o čom. Octavia je v tomto ohľade premiantom. S výškou 1,9 metra nemáte núdzu o miesto a 640-litrový kufor je viac než dostatočný. A tak sme sa rozhodli, že ho poriadne využijeme. Do kufra sme naložili 250 kíl stavebného materiálu, a tak sme sa ako dvaja dospelí dostali na hranicu legálnej nosnosti 430 kilogramov. K tomu sme na strechu namontovali strešný box pre odpor vzduchu a pustili sa do testu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pod kapotou buble jedna z motorizácií, ktorá by sa svojou spotrebou mohla zaskvieť azda najviac i napriek sťaženým podmienkam. Ide o 150-koňový naftový dvojliter s pohonom predných kolies. Cyklus WLTP sľubuje 5,2 – 5,6 litra paliva na 100 km. No nie je tajomstvom, že Octavia na okreskách zvládne bez problémov zajazdiť aj 3,6 litra.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Diaľnica aj okresky

V priebehu nášho testu sme prešli 100 km po diaľnici a následne približne 90 km po okreskách a cez dediny. Jazda aj s naloženým autom bola absolútne príjemná, dynamika nechýbala a podvozok nijako nehlásil, že mu dávame zabrať. A to aj napriek tomu, že na zadnej náprave sa nachádza iba torzná tyč. Jediným rušivým faktorom bol hluk obtekania vzduchu okolo strešného boxu, ktorý strecha tlmila o niečo slabšie, ako by sme si predstavovali.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pochváliť musíme aj sedačky. Poskytujú dostatočnú oporu, no zároveň tu nebudete v žiadnej škrupine. Napriek tomu, že nejde o vrcholnú výbavu, ani po hodinách za volantom sme sa necítili vyčerpane. Navyše sú vyhrievané a komfortu pomáha volant, ktorý je tiež vyhrievaný. K tomu inteligentná klimatizácia, schopná zamerať sa na konkrétne segmenty. Či už studené ruky, alebo premrznuté nohy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Takmer 800 kilometrov aj s nákladom

Na konci diaľničného úseku nám palubný počítač ukazoval spotrebu 7,6 l/100 kilometrov, pričom sme trasu prešli obomi smermi, aby sme neutralizovali možné rozdiely medzi prevýšeniami. No a ďalších 90 km po okreskách znamenalo priemernú spotrebu 6,1 l/100 km. Výsledok celého meraného úseku bol 6,9 litra na stovku. Inými slovami, vďaka 55-litrovej nádrži dokážete aj s plne naloženým autom prejsť takmer 800 kilometrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A ako je na tom spotreba bežne? Ak pôjdete po meste, Octavia si vypýta s rozvážnou nohou 4,6 l/100 km, okresky môžu znamenať pokojne len 3,6 a na diaľnici nebudete mať problém jazdiť za 4,6 litra na stovku.

Octavia je obľúbená naozaj právom. A so spotrebou, ktorá ani v extrémoch nie je extrémna. Jediné, čo Octaviu už trochu vzďaľuje od imidžu ľudovosti, je jej cena. Naša motorizácia začína na sume 36 340 eur.

Základná cena modelu – Škoda Octavia Combi 1,0 TSI 110 k 6MT Active: 24 390 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 k DSG7 Style: 36 340 €
EuroNCAP: 5* (2022)
Záruka: 5 rokov / 100 tkm

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/3000-4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1700-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:4,3-5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640/1700
Objem nádrže [l]:45 + 12 SCR
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1487 - 1677
Rozmer pneumatík:225/45 R18
Dĺžka [mm]:4689
Šírka [mm]:1829
Výška [mm]:1468
Rázvor [mm]:2686