Štyri generácie, 28 rokov výroby a viac ako sedem miliónov predaných kusov. A to aj napriek tomu, že Severnej Amerike sa vyhýba. Octavia je európskou ikonou a dôverne ju poznáte. My sme si posvietili na jej spotrebu.
Octavia medzičasom ukázala svoj facelift. A po Kodiaqu a Superbe… a vlastne aj Scale a Kamiqu už bolo načase. No aj testovaná pôvodná verzia štvorkovej Octavie pôsobí stále in. Dlhodobo si razí cestu konzervatívca a nespolieha sa na módne výstrelky. V tretej výbave Style ponúkne full LED matrixy, animované LED smerovky vzadu, parkovaciu kameru vzadu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, strešný nosič a bezkľúčový systém.
V interiéri zas nájdete 10-palcový digitálny prístrojový štít, 10-palcové rádio, bezdrôtovú nabíjačku, vyhrievané predné sedačky, dvojzónovú automatickú klímu a 5 portov USBC. Dve vpredu, dve vzadu a jeden v zrkadle. To všetko môžete vidieť. Čo nemôžete vidieť, je kopa asistenčných systémov. A aj vďaka nim dostala Octavia ešte aj v roku 2022, teda tri roky po uvedení, v crash testoch 5 hviezd.
Etalón priestrannosti
Z hľadiska priestrannosti nie je o čom. Octavia je v tomto ohľade premiantom. S výškou 1,9 metra nemáte núdzu o miesto a 640-litrový kufor je viac než dostatočný. A tak sme sa rozhodli, že ho poriadne využijeme. Do kufra sme naložili 250 kíl stavebného materiálu, a tak sme sa ako dvaja dospelí dostali na hranicu legálnej nosnosti 430 kilogramov. K tomu sme na strechu namontovali strešný box pre odpor vzduchu a pustili sa do testu.
Pod kapotou buble jedna z motorizácií, ktorá by sa svojou spotrebou mohla zaskvieť azda najviac i napriek sťaženým podmienkam. Ide o 150-koňový naftový dvojliter s pohonom predných kolies. Cyklus WLTP sľubuje 5,2 – 5,6 litra paliva na 100 km. No nie je tajomstvom, že Octavia na okreskách zvládne bez problémov zajazdiť aj 3,6 litra.
Diaľnica aj okresky
V priebehu nášho testu sme prešli 100 km po diaľnici a následne približne 90 km po okreskách a cez dediny. Jazda aj s naloženým autom bola absolútne príjemná, dynamika nechýbala a podvozok nijako nehlásil, že mu dávame zabrať. A to aj napriek tomu, že na zadnej náprave sa nachádza iba torzná tyč. Jediným rušivým faktorom bol hluk obtekania vzduchu okolo strešného boxu, ktorý strecha tlmila o niečo slabšie, ako by sme si predstavovali.
Pochváliť musíme aj sedačky. Poskytujú dostatočnú oporu, no zároveň tu nebudete v žiadnej škrupine. Napriek tomu, že nejde o vrcholnú výbavu, ani po hodinách za volantom sme sa necítili vyčerpane. Navyše sú vyhrievané a komfortu pomáha volant, ktorý je tiež vyhrievaný. K tomu inteligentná klimatizácia, schopná zamerať sa na konkrétne segmenty. Či už studené ruky, alebo premrznuté nohy.
Takmer 800 kilometrov aj s nákladom
Na konci diaľničného úseku nám palubný počítač ukazoval spotrebu 7,6 l/100 kilometrov, pričom sme trasu prešli obomi smermi, aby sme neutralizovali možné rozdiely medzi prevýšeniami. No a ďalších 90 km po okreskách znamenalo priemernú spotrebu 6,1 l/100 km. Výsledok celého meraného úseku bol 6,9 litra na stovku. Inými slovami, vďaka 55-litrovej nádrži dokážete aj s plne naloženým autom prejsť takmer 800 kilometrov.
A ako je na tom spotreba bežne? Ak pôjdete po meste, Octavia si vypýta s rozvážnou nohou 4,6 l/100 km, okresky môžu znamenať pokojne len 3,6 a na diaľnici nebudete mať problém jazdiť za 4,6 litra na stovku.
Octavia je obľúbená naozaj právom. A so spotrebou, ktorá ani v extrémoch nie je extrémna. Jediné, čo Octaviu už trochu vzďaľuje od imidžu ľudovosti, je jej cena. Naša motorizácia začína na sume 36 340 eur.
Základná cena modelu – Škoda Octavia Combi 1,0 TSI 110 k 6MT Active: 24 390 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 k DSG7 Style: 36 340 €
EuroNCAP: 5* (2022)
Záruka: 5 rokov / 100 tkm
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1968 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150)/3000-4200 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 340 /1700-2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,8 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 4,3-5,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 640/1700 |
Objem nádrže [l]: | 45 + 12 SCR |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1487 - 1677 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4689 |
Šírka [mm]: | 1829 |
Výška [mm]: | 1468 |
Rázvor [mm]: | 2686 |