TEST Nissan Ariya: Dočkali sme sa a stojí za to

719
Zdroj: Rasťo Bujna

Nissan je automobilka, ktorá stvorila legendy. Okrem GT-R aj taký Leaf. Auto, ktoré dostalo značku do sveta baterkových áut pred 14 rokmi. A keď pred dvomi rokmi uviedli na trh Ariyu, svetu vyrazili dekel. Ale aj tak sa na toto dizajnové, moderné SUV s veľkou baterkou a slušným dojazdom zabúda. Prečo?

Nissan Ariya je dizajnom elektromobil už na prvý pohľad. S dĺžkou takmer 4,6 metra konkuruje napríklad Audi Q4 e-tron alebo Volkswagenu ID.4. Predná maska je absolútne minimalistická a pôsobí veľmi dospelo. Po bokoch vám do očí doslova vrazia ozrutné 20-palcové disky kolies a dizajn s jemne skosenou strechou. Vzadu nájdete obrovské krídlo, vysokú hornú hranu so svetlami po celej šírke a pod ňou sa už nedeje prakticky nič výnimočné. Jednoducho nekomplikovaný, uhladený a luxusne pôsobiaci dizajn.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Jednoduchý a luxusný imidž

V interiéri dominuje vysunutá dvojica 12,3-palcových obrazoviek, ďalej jednoduchá línia časti z kože, jednoliata línia dreva a ešte jedna línia prieduchov klímy, ktorá sa tiež takmer bez prerušenia tiahne po celej šírke. Nájdete tu minimum fyzických ovládačov, ale napriek tomu, že Ariya berie tlačidlá len tak “lightovo”, je ich tu zopár, ktoré by ste určite nečakali. Posúvanie lakťovej opierky dopredu a dozadu elektricky? Tak tomuto hovoríme pánsky rozmar. A čo tak tajná schránka tiež s elektrickým otváraním? A sedačky veľmi komfortné, vyhrievané, odvetrávané a, samozrejme, elektronicky nastaviteľné. No ak ste vysoký, chvíľu si svoj správny posed budete hľadať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ariya má rázvor 2775 milimetrov. To je o 7 cm viac, ako ponúkne X-Trail. A to je cítiť aj na priestore pre kolená. No ak si sadnete s výškou 1,9 metra sám za seba, nebudete ho mať na rozdávanie. A ako je na tom kufor? 468 litrov nie je práve najviac.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Maximálka, ktorá búra štandardy

Pod kapotou ponúkne Ariya dokopy tri motorizácie prioritne s pohonom prednej nápravy. My sme dostali vrchol s pohonom všetkých kolies e-4orce vďaka dvom elektromotorom a výkonom 301 koní. Spolu s najvyšším krútiacim momentom 600 Nm to znamená zrýchlenie z nuly na stovku za 5,7 sekundy. Maximálka pritom predstavuje až 200 km/h a to je výrazný nadštandard.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Prejazd zákrutami je až prekvapivo sebavedomý. Aj s hmotnosťou 2,1 tony sa Ariya nebojí zákrut a karoséria sa nakláňa len minimálne. Pochvalu si zaslúži aj radenie. Síce nepatrí medzi najkomunikatívnejšie, no zato je dostatočne priame. Čo by sme možno Ariyi vytkli, je prejazd nerovnosťami. Keď cez niečo prejdete rýchlo, Ariya to dokonale žehlí. Ale po meste, keď idete pomalšie, ich je cítiť trochu viac.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nezabudli ani na e-Pedal

Čo sa týka jazdných režimov, tých Ariya ponúkne hneď niekoľko. Pre Nissan je charakteristický samostatný režim pedála s názvom e-Pedal, pri ktorom ovládate celé auto prakticky bez použitia brzdy. Okrem toho tu máme aj štandardné jazdné režimy Normal, Snow alebo napríklad Sport, kedy je auto citeľne dynamickejšie a snaží sa nasimulovať nejakú zvukovú odozvu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nissan Ariya v našej špecifikácii prejde na jednu baterku podľa tabuliek tesne nad 500 kilometrov. A ak budete šoférovať ako testovací jazdci WLTP, dosiahnete spotrebu tesne pod 20 kWh/100 km. V zime však rátajte ešte so zopár kilowatthodinami navyše kvôli kúreniu. Ale tých 300, možno 350 kilometrov je reálnych aj bez toho, aby ste sa krotili.

A keď už bude treba nabíjať, Ariya podporuje maximálny nabíjací výkon 130 kW. Za takýchto podmienok zvládne nabitie z 0 na 80 % za 40 minút. Na Ariyi je trochu cítiť, že ju plánovali uviesť na trh už pred tromi rokmi. Napríklad na nabíjaní alebo na multimédiách. Ale na druhej strane tu všetko funguje absolútne bez zaváhania. Tie približne dva roky, o ktoré sa jej príchod oneskoril, využili v Nissane na ďalšie testovanie. A ak má byť toto výsledok, my sme spokojní.

Základná cena modelu – Nissan Ariya Engage 214 k 63 kWh: 39 990 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Ariya Evolve 301 k e-4ORCE: 55 490 €
EuroNCAP: 5* (2022)
Záruka: 3 roky / 100 tkm, 5 rokov / 100 tkm na elektrický pohon, 8 rokov / 160 tkm na batériu

Technické údaje 
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor vpredu a vzadu
Najvyšší výkon [kW (k)]:225(301)
Najvyšší krút. moment [Nm]:600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,7
Dojazd [km]509
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:415
Kapacita batérie brutto/netto [kWh]91 / 87
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2218
Dĺžka [mm]:4595
Šírka [mm]:1850
Výška [mm]:1660
Rázvor [mm]:2775