TEST Ford Puma: Jednoliter, ktorý vyrazil sánku

901
Zdroj: Rasťo Bujna

Ford Puma je na trhu už 4 roky a v ten nasledujúci ju čaká facelift. Automobilka ju dnes ponúka s obrovským cenovým zvýhodnením a v špeciálnych verziách. Dáva toto auto zmysel aj v roku 2023? Jednoznačne áno.

Aj keď sa Puma radí medzi subkompaktné crossovery, snaží sa pôsobiť veľmi dynamickým dojmom. A to aj vďaka príplatkovým Full LED predným svetlometom, ktorých podpis denného svietenia pripomína Ford GT. Za spomenutie stojí aj obrovská mriežka chladiča s aktívnymi lamelami a skutočné prieduchy po bokoch. Po bokoch nájdete 18-palcové disky kolies, ktoré sú druhé najväčšie, ďalej všetky plasty vo farbe karosérie a vzadu puma prináša veľké zadné krídlo a opäť športový nádych v dolnej časti nárazníka.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna
V interiéri je už vek auta cítiť. 12,3-palcový prístrojový panel je absolútne aktuálny, no multimédiá už vo Forde vedia robiť oveľa väčšie a aj výkonnejšie. Tieto majú 8 palcov a systém SYNC 3. Ale hrať vám bude až 10 reproduktorov Bang and Olufsen a nechýbajú ani vyhrievané sedačky či volant, Apple CarPlay… ale hlavne fyzické tlačidlá.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna
Sedenie vzadu sa za tie roky nijako nezmenilo. Miesto pre vysokých tu jednoducho nie je. Ale to v tejto kategórii vôbec nie je prekvapením. Prekvapivý je až kufor. Okrem 376 litrov konvenčného batožinového priestoru dostanete ďalších 80 “v suteréne” v podobe plastovej vaničky. Tú môžete pokojne napustiť vodou, ušpiniť, vysprchovať a vypustiť ventilom na spodku.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Super spotreba aj výkon

Pod kapotou tohto auta buble v podstate už legenda. Trojvalcové Jednolitre EcoBoost si začali budovať svoje meno ešte v roku 2012, keď bol takzvaný downsizing ešte len v plienkach. A za tých 11 rokov získal tento motor dokopy 11 ocenení. No a Puma je prvé auto, ktoré dostalo nie že jednoliter ecoboost, ale jednoliter ecoboost mild hybrid. A presne ten tu máme. Ponúkne 155 koní, 240 Nm, sedemstupňový automat a zrýchlenie na stovku za 8,9 sekundy.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna
Hneď prvé, čo nás na tomto aute príjemne prekvapilo, je dynamika. Je pravda, že jednoliter pôsobí sebe typickým, mierne neohrabaným dojmom. Počas práce ho jednoznačne budete počuť. Ale ako sa toto auto zbiera už z naozaj nízkych otáčok, to je doslova perfektné. Rozhodne niečo, čo by sme s jednolitrom pod kapotou nečakali. Vrchol krútiaceho momentu sa rozprestiera v rozmedzí od 2100 až po 5500 otáčok, čo je ako z inej planéty. Trochu mi tu chýba možnosť manuálneho radenia. A je pravda, že na prevodovke cítiť mierne naladenie na spotrebu. Ale hneď ako prepnete do režimu Sport, auto sa stane ešte o stupeň agilnejším.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna
Ford je známy dvomi vecami. Ecoboostom a presne naladenými podvozkami. A práve ten patrí medzi našponovanejšie. Takže nerovnosti síce budete počuť, ale nebudete ich tak veľmi cítiť. Čo za volantom vnímate najviac, je perfektný, predvídateľný a sebavedomý prejazd zákrutami. No a ak by ste chceli predsa len mäkšiu jazdu, Puma je dostupná aj na 17-palcových diskoch. Ale pozor! Nie v našej Vivid Ruby edícii.
Za spotrebu sa nehanbí
Cyklus WLTP sľubuje 5,5 až 5,9 l/100 km. My sme počas natáčania testu jazdili za 6,3, ale jazdili sme celkom dynamicky. Čiže ak sa budete čo i len o kúsok krotiť, dosiahnuť tabuľkové hodnoty bude reálne. A ako sú na tom otáčky? Mestská 50-tka znamená 1550 otáčok za minútu. Na okreskách budete točiť 1850 otáčok a diaľnica pre váš motor znamená 2700 ot./min.
Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna
Ford Puma je ideálnym kombom pre ľudí, ktorí požadujú výkon, ale nie toľko, aby s ním výrazne rástla aj spotreba. A zároveň tomu výkonu adekvátne jazdné vlastnosti. Žiadna plavnosť, ale zas ani žiadne kladivo na chrbtice… Jednoducho vyvážené auto. A toto je po jazdnej stránke jedno z najvyváženejších áut vo svojej kategórii.
Základná cena modelu – Ford Puma Trendy 125k MT6: 19 890 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Puma Vivid Ruby Edition mHEV 155k AT7: 31 790 €
Záruka: 5 rokov / 100 tkm
EuroNCAP: 4* 2022
Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor (MHEV)
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:114(155)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:240/2100-5500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,5 - 5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:456
Objem nádrže [l]:42
Prevádzková hmotnosť [kg]:1280
Dĺžka [mm]:4186
Šírka [mm]:1805
Výška [mm]:1537
Rázvor [mm]:2588