Je to tu! Športovo dizajnovaný škriatok prináša výbavu zo svojich väčších bratov a štýl, ktorý sa nevidí každý deň. Prvé vozidlá na Slovensku môžeme očakávať na začiatku roka 2025.
Na modernú verziu Renault 5 E-Tech sa čakalo dlho. Automobilka si ale premiéru naplánovala na prvý deň ženevského autosalónu. Už z teaserov a fotiek z testovania bolo jasné, že auto zostane verné svojmu pôvodnému konceptu, ktorý nám ukázala ešte v roku 2021.
Minimálne zmeny voči konceptu
Od konceptu po finálnu verziu došlo k drobným zmenám v grafike svetiel, tvare LED denného osvetlenia a centrálnom otvore v spodnej časti nárazníka. Na kapote sa zachoval náznak nasávacieho otvoru charakteristického pre pôvodnú päťku, teraz však obsahuje indikátor stavu nabitia batérie.
Zboku sa pozeráme na 18-palcové kolesá s pneumatikami rozmeru 195/55. Zaoblené spätné zrkadlá a kľučky predných dverí sú tradičné, nie vysúvacie. Zadné dvere zostávajú integrované do C-stĺpika. Zadný nárazník je ozvláštnený efektným difúzorom. Kontrastná čierna lišta spája zadné svetlomety vertikálnou líniou. Karoséria bude dostupná v piatich farbách, pričom kľúčové budú žltá a zelená Pop. Dĺžka karosérie je 3,92 m, s rázvorom 254 cm radíme toto auto medzi Twingo a Clio.
Palubná doska je orientovaná na vodiča. Podobne ako v Megane E-Tech, na vrchu konzoly sa nachádza kombinácia 7- až 10-palcového digitálneho prístrojového panela a 10-palcového multimediálneho zariadenia, orientovaného na šírku. Systém OpenR Link s Google systémom ponúka viac ako 50 aplikácií a inteligentného avatara Rena, ktorý reaguje na 200 hlasových príkazov. Samozrejmosťou sú bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto. Inteligentná navigácia plánuje cesty s ohľadom na trasu a nabíjacie stanice.
Vďaka vyššej stavbe palubnej dosky sa na stredovej konzole zmestili výduchy klimatizácie a rad fyzických tlačidiel. Nižšie je umiestnené tlačidlo elektronickej brzdy a malý odkladací priestor. Prevodovka sa ovláda pákou vpravo pod volantom. Zaujímavým prvkom je pruhované prevedenie palubnej dosky pred spolujazdcom. V najvyššej výbave Iconic je zdobené červeným pruhom a podsvieteným logom.
Zaujímavosťou je tiež použitie čalúnenia z recyklovanej rifľoviny na sedadlách, palubnej doske a výplniach dverí, čím sa zvýrazňuje retro dizajn doplnený sýto žltou farbou. Celkovo je možné nakonfigurovať 128 rôznych prevedení interiéru. Napriek malým rozmerom je šírka interiéru 1,38 m vpredu a 1,36 m vzadu. Vďaka batérii uloženej pod podlahou má batožinový priestor objem 326 l. Inak úložné priestory v interiéri poskytujú objem až 19 l.
O udržiavanie komfortu v kabíne sa stará aj tepelné čerpadlo. Renault 5 E-Tech je prvým modelom postaveným na platforme AmpR Small, ktorá vychádza z bázy CMF-B. V budúcnosti ju uvidíme v celej rade ďalších elektromobilov, keďže je kľúčovým prvkom zníženia nákladov.
Novinka sľubuje zaujímavé jazdné vlastnosti vďaka modernému prednému zaveseniu, strmšiemu riadeniu a viacprvkovej zadnej náprave, čo je v segmente B rarita. Elektrický motor bez trvalých magnetov je menší ako u elektrických modelov Megane a Scenic E-Tech. Na trhu bude dostupný s výkonmi 70, 90 a 110 kW. Krútiaci moment sa pohybuje od 215 do 245 Nm. Základom je batéria s kapacitou 40 kWh, väčšia s kapacitou 52 kWh bude dostupná len pre najvýkonnejší motor, ktorým sa spustia predaje v Európe. Na jedno nabitie prejde 400 km. Vítaným bonusom je možnosť ťahania prívesu do hmotnosti 500 kg.
Verzie s výkonom 90 a 110 kW budú vybavené dvojsmernou striedavou nabíjačkou s výkonom 11 kW, čo im umožní napájať vonkajšie príslušenstvo. Palubný systém zvládne úplne nabiť veľkú batériu z 10 % za 4 hodiny. U menšej súpravy to trvá o hodinu menej. Na cestách je možné využiť DC stanice s výkonom 100 kW u najvýkonnejšej verzie, v prípade strednej verzie je výkon limitovaný na 80 kW. V oboch prípadoch stačí 30 minút nabíjania, aby sa batéria dostala z 15 % na 80 %.
Nový volant so štartovacím tlačidlom umožňuje rýchle prepínanie medzi aktivitami piatich jazdných asistentov. Jazdná podpora je prevzatá z Megane E-Tech. Nechýba monitorovanie jazdy v pruhu, asistent pre cúvanie, sledovanie bdelosti vodiča, bezpečné opustenie vozidla a prvky autonómneho riadenia druhej úrovne.