PRVÁ JAZDA Renault Scénic: Rodinná legenda je späť

202
Foto: Martin Miksa
Zdroj:

Renault oživil legendárne rodinné MPV. Scénic sa vracia ako čistý elektromobil, ktorý už stihol vyhrať titul Európske auto roka aj rozprúdiť debatu o tom, či naozaj ide o rodinné auto. Rozlúsknuť túto otázku sme sa vybrali na prvú jazdu do španielskej Malagy.

Celá debata o tom, či je to skutočne ešte Scénic, začala vďaka jeho kompaktným rozmerom. Scénic totiž v roku 1996 priniesol revolúciu, keď sa stal prvým rodinným MPV-čkom medzi európskymi značkami. Teraz sa vracia ako elektromobil, no zvonku MPV veľmi nepripomína.

Foto: Martin Miksa

Renault nazval výzor nového Scénica “novou podobou rodinného vozidla”. Keď sa naň zahľadíte, zbadáte prvky z hatchbacku aj SUV, ktoré sú ale štýlovo poprepájané. Dizajnéri k tomu pridali futuristický dizajn založený na koncepte Scénic z roku 2022 a výsledkom je vynikajúco vyzerajúce rodinné auto. To najpodstatnejšie ale aj tak nájdete vo vnútri.

Foto: Martin Miksa

Veľa, veľa miesta

Nový Scénic dosal rázvor dlhý 2,78 metra, čo je o 10 cm viac ako v prípade Meganu E-Tech Electric. V kombinácii s úplne novou elektrickou platformou AmpR Medium to vo vnútri robí divy. Vodič má výborný posed a aj za vysokým šoférom (cez 180 cm) máte vzadu bohaté miesto na nohy. Navyše, vďaka novej elektrickej platforme je vzadu rovná podlaha. Aj priestor nad hlavou je veľkorysý (884 mm). Deti teda určite potešíte, no sťažovať sa nebudú ani dospelí cestujúci.

Foto: Martin Miksa

Keďže ide o rodinné auto, myslelo sa aj na batožinový priestor, ktorý má 545 litrov, po sklopení zadných sedadiel narastie na 1 670 litorv. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii novú, veľmi originálnu lakťovú opierku s dvomi nastaviteľnými ramenami. Na tých je okrem držiaka na pohár aj držiak pre pohodlné sledovanie smartfónu a v lakťovej opierke dva konektory USB-C. Odkladací priestor s objemom 3,6 litra je už iba čerešničkou na torte.

Foto: Martin Miksa

Preto aj keď zvonku môžete pri pohľade na nový elektrický Scénic zapochybovať o jeho rodinných schopnostiach, nenchajte sa odradiť jeho kopmatkným vzhľadom. Navyše, doplnková výbava má dlhý zoznam, v ktorom nájdete množstvo prvkov spríjemňujúcich cesty s rodinou. Za všetky spomeniem panoramatickú strechu Solarbay, ktorá dokáže stmavovať a spriehľadňovať jednoltivé segmenty a to dokonca aj cez hlasové ovládanie. V tomto segmente ide o úplnú novinku.

High-tech prostredie

Palubná doska je inšpirovaná elektrickým Meganom – dva opticky prepojené displeje do tvaru L začínajú vodorovným 12-palcovým displejom s vynikajúcou grafikou priamo pred vodičom a pokračujú na výšku orientovaným 12-palcovým dotykovým displejom multimediálneho systému OpenR Link.

Foto: Martin Miksa

Infotainment má integrované služby od Google a beží na operačnom systéme Android Automotive 12. Okrem praktických funkcií, ako napríklad ukazovanie kapacity batérie po príchode do cieľa alebo vyhľadávanie nabíjačiek, je tu možnosť stiahnuť si spolu 50 aplikácií, medzi ktorými sú aj hry a zábavné appky, ktoré spríjemnia cestovanie s rodinou. Zrkadlenie smartfónu je možné cez kábel aj bezdrôtovo. Dobre fungujú aj hlasové príkazy, ktorých je spolu 70.

Foto: Martin Miksa

Operačný systém zásadne zefektívňuje aj nabíjanie. Vďaka navigácii Goole Maps vie, kedy dorazíte k nabíjačke a na čas príchodu nastaví ideálnu teplotu batérie. Systém jej teplotu upraví na 25 stupňov Celzia a vy tak nabíjate rýchlejšie a do vyššej kapacity. Za 30 minút dokážete na 150 kW nabijačke získať 50 kWh energie.

Foto: Martin Miksa

Výkon 220 k a dojazd cez 600 km

Renault bude pre Scénic ponúkať dve výkonové varianty, no na Slovensku bude dostupná iba tá silnejšia s max. výkonom 160 kW (220 k) a max. krútiacim momentom 300 Nm. Synchrónny elektromotor s vynutím na rotore má 8 magnetických pólov. Z pohľadu ekológie je jeho prednosťou fakt, že neobsahuje vzácne kovy.

Foto: Martin Miksa

Pre náš tri bude rovnako dostupná iba jedna veľkosť batérie a to s využiteľnou kapacitou 87 kWh. Renault sľubuje dojazd 625 km podľa WLTP, čo už znie viac ako zaujímavo aj pre dlhšie rodinné cesty. Auto má navyše prepracovanú aerodynamiku, čo pomáha dlhému dojazdu. Ak energia v batérii klesne pod 10 %, systém automaticky zobrazí najbližšie nabíjacie body v okolí vozidla.

Foto: Martin Miksa

Komfortná jazda

Scénic má výborne umiestnené ťažisko, vďaka čomu vynikajúco drží na ceste. Podvozok efektívne filtruje všetky nerovnosti a vzadu je takisto viacprvková náprava, ktorá prispieva ku komfortnej jazde. Aj tento model má k dispozícii MULTI-SENSE, teda možnosť meniť si jazdné režimy. Štandardom je Comfort, Eco je zameraný na šetrenie a predĺženie dojazdu a Sport na ešte dynamickejšiu jazdu. Posledným je režim Perso, ktorý si vodičc vie nastaviť podľa seba.

Foto: Martin MIksa

S MULTI-SENSE je možné prispôsobovať aj svetelnú atmosféru v interiéri. Spolu je na výber 48 farieb pre prístrojovú dosku, jej osvetlenie a lišty predných a zadných dverí. V automatickom režime systém mení farby podľa cirkadiálneho rytmu, teda používa studené farby cez deň a teplé farby v noci.

Foto: Martin Miksa

Vieme už aj ceny

Nový Scénic je na našom trhu v ponuke v troch stupňoch výbavy. Prvým je Evolution, ktorý okrem 87 kWh batérie a tepelného čerpadla zahŕňa napríklad zadné parkovacie senzory a zadnú parkovaciu kameru, multimediálny systém openR link 9” alebo 19-palcové disky z ľahkých zliatin. Jeho cenovka štartuje na 43 900 eur. Ponukový list pokračuje stredným stupňom výbavy Techno s cenovkou od 46 500 eurách a vrcholom ponuky je Iconic, ktorého cena začína na 49 700 eur.