TEST: BMW X1 xDrive30e | Skok do vyššej ligy

1300

Pamätáte si na prvú generáciu X1? Neuchvátila dizajnom a pôsobila tak trochu lacným dojmom. Jej nástupca síce nebol veľmi originálny, dalo sa však hovoriť o peknom aute, ktoré sa jednoznačne zaradilo medzi svojich väčších súrodencov. Prišla však doba „výrazného“ dizajnu a BMW neostalo bokom. „Ľadvinky“ na prednej maske sa zväčšovali aj na modeloch, ktorým to nie vždy pasovalo.

SUV modely značky však tieto nápadné dizajnové prvky bez problémov absorbovali. Výnimkou nie je ani tretia generácia modelu X1, ktorá celkovo pôsobí omnoho dospelejším dojmom.

Čo sa zmenilo

Všetko. Ide od základov o úplne nový model. Oproti svojmu predchodcovi citeľne podrástol v každom smere. Hovoria to nielen suché čísla, ale aj pocit, keď sa k autu blížite z akejkoľvek strany. Vysoká a kolmá maska vzbudzuje rešpekt, aj keď je úplne zaslepená a už neplní svoju pôvodnú funkciu. M-paket nahrádza chrómové rebrovanie čiernym, čím sa ešte viac zvýrazní jej mohutnosť. Športový dojem umocnia aj komplikované tvary predného nárazníka.

Vysoká a kolmá maska vzbudzuje rešpekt, a to nielen na X1 s M-paketom

Zboku zaujmú výrazné 20-palcové disky kolies a na ľavej strane nabíjací konektor s manuálnymi dvierkami. Palec hore za jeho skvelé umiestnenie, čo umožňuje jednoduchšie parkovanie pri nabíjacej stanici. Čistote nohavíc, žiaľ, neprajú neprekryté prahy. Nezvykol som si ani na retro dizajn kľučiek, oceňujem však ich príspevok k lepšej aerodynamike karosérie.

Treba uznať, že nová X1 je kus auta
Zdroj: Redakcia

Krivka strechy smerom dozadu jemne klesá a je zakončená nápadným spojlerom. Zadná časť auta sa nedá popísať ako jednoduchá, množstvo kriviek a zlomov na mňa ale rušivo nepôsobí. Potešili by ma priznané koncovky výfukov, žiaľ, v tejto dobe sa však už považujú za skoro vulgárny prvok.

20-palcové disky kolies… asi by som nechcel iné.
Zdroj: Redakcia

Funkčná moderna

Interiér auta nadchne svojím vyhotovením a použitím kvalitných materiálov. Zamrzí však absencia fyzických tlačidiel ovládania ventilácie, ako aj multifunkčného ovládača iDrive. Na ovládanie inak skvelého infotainmentu ostala iba dotyková obrazovka.

Vpredu sa na priestor nedá sťažovať
Zdroj: Redakcia

Na športovom volante s ultra hrubým vencom našťastie tlačidlá zachovali. Veľmi jednoducho a intuitívne nimi zmeníte dizajnový štýl a obsah displeja pod volantom, ako aj head up displeja.

M-volant má príjemne hrubý veniec
Zdroj: Redakcia

Vyvýšený stredový tunel tvorí lakťová opierka, volič automatickej prevodovky a niekoľko fyzických ovládačov. Trošku lacno vyzerajúce, ale ergonomicky skvelé riešenie. Vytvorený priestor pod opierkou je horšie dostupný a pomerne plytký. Nápad s priestorom na indukčné nabíjanie s dômyselným držiakom mobilného telefónu, naopak, nemá chybu.

Športové sedadlá ulahodia aj rozmernejším postavám
Zdroj: Redakcia

Vodič a spolujazdec vpredu sa na deficit miesta sťažovať nemôžu. Užijú si dostatok pohodlia na rozmerných sedadlách s funkčným bočným vedením. Nechýbala mi prekvapivo ani nastaviteľná bedrová opierka. Posed je príjemne športový s nohami natiahnutými dopredu. Vzadu si „za seba“ so svojimi 185 cm výšky pohodlne nesadnem, ľudia priemerného vzrastu a deti nebudú mať žiadny problém.

PHEV zameraný na výkon

Auto nabijete „doplna“ výkonom 7,4 kW za 2,5 hodiny. Auto prejde v elektrickom režime okolo 80 km, čo však platí iba v meste s možnosťou častej rekuperácie. Výlet po okreskách, prípadne diaľnici, počet elektrických kilometrov drasticky zníži. Po prepnutí do hybridného režimu si vychutnáte slušnú dávku výkonu, aj keď trochu bojujúcu so skoro dvoma tonami ťažkého auta.

Prečo BMW neponúka grafiku klasických “budíkov”?
Zdroj: Redakcia

X1 sa v zákrutách skoro nenakláňa, adhéziu stráca postupne, ale pomerne skoro, čo okrem hmotnosti pripisujem použitým „eko“ pneumatikám. Riadenie je presné, ale preposilované a izolované od diania pod kolesami. Podvozok si aj na veľkých kolesách zachoval akú-takú dávku pohodlia. Bežné nerovnosti dokáže pohltiť, väčšie sa už prenesú k pasažierom.

Umiestnenie stredovej konzoly s opierkou ruky trochu uberá z praktických odkladacích priestorov.
Zdroj: Redakcia

V hybridnom režime som čakal nižšiu spotrebu paliva, keďže si v kombinovanom režime auto vypýtalo 7,5 litra benzínu na 100 km. Na jednej strane to s prihliadnutím na celkový výkon nie je priveľa, na strane druhej ten výkon nie je vďaka hmotnosti auta tak úplne cítiť.

Verdikt

Nová X1 medzigeneračne poskočila o niekoľko úrovní nahor. Vyzerá prémiovo a príjemne sa šoféruje. Plugin hybrid odporúčam výlučne tým, ktorí sa pohybujú prevažne v meste a jeho okolí a majú kde a sú ochotní poctivo nabíjať. Ja osobne by som si vybral lacnejší benzínový pohon 23i s podobnou spotrebou, o 200 kg nižšou hmotnosťou a lepšími pneumatikami.

Základná cena modelu – BMW X1 sDrive18i 100 kW: 41 060 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X1 xDrive30e 240 kW: 50 260 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
EuroNCAP: 5*  (2022)

Registračná daň:  200 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:110(150)/4700 - 6500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:130 (177)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]240 (326)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:477
Elektrický dojazd v km [kombinovaný, WLTP}76 - 88
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,6
Spotreba - kombi [l/100 km]:0,7 - 1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:490 - 1495
Objem nádrže [l]:47
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 935
Rozmer pneumatík:245/40 R20
Dĺžka [mm]:4500
Šírka [mm]:1845
Výška [mm]:1630
Rázvor [mm]:2692