Tento štát zaviedol daň za každý najazdený kilometer elektromobilom a plug-in hybridom!

13583

Viac elektromobilov znamená menej áut na čerpačkách a teda menšie príjmy zo spotrebných daní z pohonných hmôt. Island, známy svojimi nízkymi daňami, severským sociálnym modelom a demokratickým riadením, sa výrazne odlišuje v oblasti automobilového priemyslu.

V krajine sa objavujú rôzne unikátne vozidlá, vrátane tých, ktoré by na európskych cestách neboli povolené. Okrem toho, Island sa zameriava na elektromobilitu, ktorú nedávno začal zdaňovať na základe prejdených kilometrov.

Od roku 2018, keď Island začal strácať vplyvom výrazného podielu elektromobilov (na celkovom predaji vozidiel) príjmy z dane z fosílnych palív, bol zavedený poplatok pre vodičov elektromobilov, plug-in hybridov a vodíkových vozidiel, ktorý predstavuje 6 islandských korún (4 eurocenty) za kilometer pre elektromobily a vodíkové autá, a 2 islandské koruny (1,3 eurocentu) pre plug-in hybridy.

Poplatky premietnuté do reality

Priemerný Islanďan prejde ročne 14 000 km, čo znamená, že majitelia elektromobilov a vodíkových vozidiel zaplatia štátu ročne 84 000 islandských korún (562 eur), zatiaľ čo vodiči plug-in hybridov zaplatia 28 000 islandských korún (asi 187 eur).

Vlastníci týchto vozidiel musia sledovať svoj nájazd a raz ročne ho hlásiť na štátnej webovej stránke, pričom platby za prejdené kilometre sú vyžadované mesačne. Od roku 2025 bude tento druh poplatku zavedený aj pre benzínové a naftové motory, čím sa nahradiť daň z pohonných hmôt. Očakáva sa, že napriek tomuto opatreniu bude prevádzka elektromobilu na Islande lacnejšia ako prevádzka vozidla na benzín alebo naftu.

Prevádzka benzínového alebo naftového vozidla má byť o 160 000 islandských korún (1068 eur) ročne drahšia v porovnaní s elektromobilom, berúc do úvahy priemerný nájazd 14 000 km, uhlíkovú daň, vyššiu DPH, daň z vozidla a poplatky na čerpacej stanici.

Motorista ako dojná krava?

Podobný systém zdanenia elektromobilov sa pravdepodobne rozšíri aj do iných krajín, aby nahradili chýbajúce príjmy zo spotrebnej dane na pohonné hmoty. Rôzne CO2 dane sú už aplikované v Rakúsku, Belgicku, Holandsku, Francúzsku a Nórsku. V Česku sa platí ekopoplatok pri prepise vozidiel EURO 2 a nižšie, pričom sa uvažuje o zavedení mýta pri vstupe do centra Prahy s možným zvýhodnením elektromobilov.

A teraz to podstatné: Islandská vláda podporuje nákup elektrických vozidiel rôznymi stimulmi a rozširuje sieť nabíjacích staníc. Tieto poplatky čiastočne pokrývajú investície do celkovej infraštruktúry cestnej siete. Ostrovný štát sa tak stáva priekopníkom v tejto oblasti a len čas ukáže, aký úspešný bude tento model. V rámci daných poplatkov a následne realizovaných riešení, ktoré zlepšujú kvalitu života obyvateľov Islandu treba dodať, že krajina patrí medzi TOP 5 krajín s najnižšou mierou korupcie vo svete.