Zákaz spaľovákov od 2035 možno nebude. Proti je viac krajín. Ako je na tom Slovensko?

1380
Zdroj: Pixabay

Európska únia prijala zákaz predaja spaľovacích áut počnúc rokom 2035. Proti záväzku je však najmenej 7 krajín na čele s Nemeckom.

Čo by so slovenskou ekonomikou spravil zákaz predaja spaľovacích áut, je nejasné. S istotou sa však dá povedať, že by to neprinieslo nič dobré. Aj preto je Slovenská republika súčasťou novej iniciatívy, ktorá si dáva za cieľ pozmeniť pravidlá ohľadom predaja automobilov. Tie by podľa súčasného znenia zakázali všetky naftové a benzínové spaľovacie motory už o 12 rokov.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Uhlíkovo neutrálne namiesto bezemisných

Polemika o bezmenisnosti elektromobilov je na stole už od samotného počiatku. I keď lokálne nevypúšťajú do ovzdušia žiadne emisie, ich ekologickosť z hľadiska životného cyklu je v nejednom prípade horšia ako pri spaľovacích autách. Pritom by úplne stačilo, aby sa uhlíkovo neutrálnymi stali palivá. Netreba hneď zatracovať celý typ pohonu. Tie by síce neboli lokálne bezemisné, no v širšom ponímaní by ich prevádzka neznečisťovala ovzdušie.

Plné nabitie batérie rýchlonabíjačkou trvá necelé tri hodiny. Za hodinku si však viete batériu nabiť na 50 %, čo predstavuje 15 kilometrov bezemisnej jazdy.

Syntetické palivá

Pojem “syntetické palivá” poznáme už niekoľko rokov. Zjednodušene, ide o človekom vytvorené palivá na báze uhľovodíkov. Namiesto toho, aby sa získavali z ložísk v zemi, jednoducho ich vyrobia v továrni.

Palivo bez ropy a emisií? Porsche natankovalo prvú nádrž syntetického eFuel

Dosiahnuť uhlíkovú neutralitu pritom nie je jednoduché ani tu, no zďaleka nejde o nemožný cieľ. Princíp výroby syntetických palív je získavanie uhlíka z CO2 vo vdzuchu a vodíka z iných zdrojov. Napríklad z vody prostredníctvom elektrolýzy. Následne by sa tieto dva prvky zmiešali do jednej uhľovodíkovej molekuly, na základe ktorej by už dokázal fungovať aj spaľovací motor. Čo by sa teda z ovzdušia zobralo, to by sa tam aj vrátilo. Avšak, nič navyše. Na to, aby tieto procesy boli uhlíkovo neutrálne, bolo by potrebné vo všetkých krokoch výroby využívať zelenú elektrinu.

Zdroj: Pixabay
Zdroj: Pixabay

Aj Nemecko je proti

Krajiny, ktoré požadujú výnimku pre automobily na syntetické palivá, vytvorili alianciu na čele s Nemeckom. Jej súčasťou sú aj Slovensko, Česko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko a Maďarsko. Informuje o tom portál motor1 s odvolaním na agentúru Reuters.