Mikročastice nemiznú ani s elektromobilmi. Potrebujeme ďalšie opatrenia?

3816
Zdroj: Unsplash

Okrem oxidu uhličitého a oxidov dusíka problémy spôsobujú aj mikročastice. Tie však neubúdajú ani s príchodom elektromobilov. OECD sa prikláňa k prísnejším opatreniam.

Na začiatku boli prezentované ako všeliek, dnes podliehajú oveľa kritickejším pohľadom. Otázka ekologickosti elektromobilov bola vždy vnímaná dvomi tábromi. Tým, čo sa snaží zohľadňovať celkové emisie a tým, ktorý sa pozerá len na tie lokálne. Podľa najnovšieho výskumu je však popri emisiách skleníkových plynov ďalší tichý zabijak, voči ktorému sú bezmocné aj elektromobily. Volá sa mikročastice.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Zabíjajú potichu

Podľa americkej spoločnosti pre ochranu životného prostredia EPA (poznať môžete zo Simpsonovcov vo filme) predstavujú mikročastice s rozmermi menšími ako 10 mikrometrov obrovské nebezpečenstvo. Dostávajú sa totiž hlboko do pľúc a krvného obehu. Zvyšujú riziko pľúcnych chorôb, infarktov, srdcovej arytmie, astmy a iných komplikácií spojených s dýchaním.

Sú všadeprítomné, všade sme ich priniesli

Motor spaľuje fosílne palivá, elektromotor nie. Obe však majú mnoho iných spoločných elementov. A práve tie stoja za emisiou mikročastíc do ovzdušia. Zamysleli ste sa napríklad nad tým, kam mizne guma, ktorá sa zodiera z pneumatík? Viac o probléme aj riešení TU. Rovnako sa musíme zamyslieť aj nad tým, kam mizne materiál z brzdových doštičiek či kotúčov. Dokonca aj zo samotnej cesty počas jej životnosti ubudne.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Podľa štúdie OECD, ktorej výsledky zverejnil nemecký portál Heise Autos, sú práve pevné častice z nemotorovej prevádzky ozajstným znečisťovateľom. Emisné normy sú v dnešnej dobe také prísne, že iba 2-5% častíc PM10 (veľkosti 10 mikrometrov) a 4-12% častíc PM2,5 pochádza zo spaľovania paliva. Ostatné vznikaju práve vinou ostatných spomenutých súčiastok.

Načo sú teda emisné normy?

Teraz si môžete myslieť, že emisné normy Európskej únie sú úplne zbytočné. Práve naopak, takéto masívne zníženie emisií zo spaľovania je výbornou správou. Problémom je, že emisná legislatíva sa sústredí iba na emisie skleníkových plynov a pevné častice prehliada.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

 

Emisie porastú

Mysleli sme si, že elektromobily a hybridy budú riešením všetkých ekologických problémov, opak je pravdou. Výskum OECD potvrdil, že vysoká váha takýchto áut vplýva na opotrebovanie pneumatík, bŕzd a iných súčiastok natoľko, že sa emisie pevných častíc ešte zvyšujú. Prekvapivo, do roku 2050 by sa mali dokonca zdvojnásobiť.

Riešenie zaplatíme všetci

Riešenie, ktoré OECD navrhuje, je jednoduché. Teda… jednoduché vysloviť. Tým najdôležitejším by bolo použitie priateľskejších materiálov na výrobu pneumatík, bŕzd a ciest. Tie si však vyžadujú investície do výskumu. Efektívnou možnosťou by bolo aj využitie dodatočných filtrov (prečítajte si o filtroch na pneumatiky TU). Všetky tieto úkony sa však prenesú do finálnej ceny auta, ktorú zaplatí zákazník.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Druhou možnosťou by bolo snažiť sa o znižovanie počtu áut na cestách. Mýto za vstup do mesta, vyššie cestné dane na udržiavanie ciest, vyššie registračné poplatky, rozvoj hromadnej dopravy. Ako tak počítame, nakoniec to aj tak zaplatí prakticky každý. Z hľadiska trvalej udržateľnosti sa však takýmto opatrenia nevyhneme.