Ako vzniklo najfalšovanejšie logo motoršportu? BMW “M” ovplyvnil aj Giugiaro

2754
Zdroj: Redakcia

Logo BMW M bolo ešte 10 rokov dozadu zárukou krkolomného zrýchlenia a toho, že na horskom priesmyku dáte do “držky” exotikám. Dnes sa majú veci úplne inak, no kde, kedy a ako započala epocha najznámejšej trikolóry sveta motoršportu?

Prvou informáciou, ktorá musí byť väčšine fanúšikov značky už dlho známa, je význam písmenka “M”. Samozrejme, ide o skratku slova “Motorsport”, ktorá je autorom tých najlepších športových BMW.

BMW 530 MLE AUTOGRÁTIS
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Začnime rovno dekódovaním trikolóry a konkrétne modrou farbou, ktorá je súčasťou samotného loga značky. No a len tak medzi rečou, tento odtieň nájdete na vlajke slobodného štátu Bavorsko a nie na oblohe nad Mníchovom. Logo BMW skutočne nepredstavuje vrtuľu lietadla.

BMW Motorsport GmbH

Počiatok epochy menom BMW M sa datuje na rok 1972, kedy riaditeľ značky Jochen Neerpasch nariadil vytvorenie novej identity športovej divízie. Základ tímu pre vytvorenie nového imidžu pretekárskeho krídla BMW tvorili dizajnéri Wolfgang Seehaus (interiér) a Manfred Rennen (exteriéry). Napokon to bol práve Seehaus, ktorý dal dokopy modrú, fialovú a červenú farbu, ktorá do dnešných dní tvorí ikonické logo BMW M.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Tu sa však príbeh iba začína a do ďalšieho pátrania vstupuje automobilový historik Marc Thiesbürger, ktorý pracuje pre oddelenie značky BMW Classic. Thiesbürger na základe archívnych materiálov značky tvrdí, že modrá je typickou farbou BMW, no červená by mohla byť inšpiráciou korporátnej farby americkej olejárskej spoločnosti Texaco. Fialová nakoniec vznikla spojením týchto dvoch farieb.

Ani autori netušia

Vplyv olejárskej spoločnosti Texaco na farbu loga divízie BMW M však nie je ničím podložený. Samotná olejárska firma sa k celej veci vyjadruje nasledovne: “Mohlo to tak byť, že červená vo farebnej schéme BMW M reprezentuje Texaco. Pôvodne totiž prebiehali rozhovory o možnej sponzorskej spolupráci, no tie boli na konci roka 1972 ukončené a k spolupráci nikdy nedošlo.”

Zdroj: BNAmericas
Zdroj: BNAmericas

Historik Thiesbürger ale z niektorých návrhov z archívu spoločnosti vyvodil, že Seehaus použil v trikolóre farbu spoločnosti Texaco preto, aby posilnil pozíciu BMW pri vyjednávaniach o spolupráci. Šéf značky Jochen Neerpasch tento zámer potvrdil, no dizajnér Manfred Rennen motív pri tvorbe trikolóry poprel. BMW dnes v oficiálnych materiáloch komunikuje, že modrá je typickou farbou BMW, červená farba patrí “motoršportu” a fialová je ich kombináciou. Celkom nuda, nie?

Legendárne CSL

Ďalším dôvodom, prečo padlo finálne rozhodnutie na túto trojicu farieb, bola ich ľahká rozoznateľnosť na čiernobielych fotografiách či v dobovej televízii. Prvým bavorákom, ktorý nosil na svojej karosérii trikolóru motoršportovej divízie M bolo legendárne BMW 3.0 CSL a písal sa rok 1973. Pretekárske kupé, ktoré je známe naprieč automobilovým svetom pod prezývkou “Batmobil” pre jeho excentrickú aerodynamickú výbavu.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Výsledný dizajn bol podľa vtedajšieho šéfa automobilky upravený externým dizajnérom Pierreom Mendelom, ktorý spolupracoval s dizajnérom exteriérov Manfredom Rennenom. Farebnú kombináciu používa pretekárska divízia BMW na svojich autách do dnešných dní v rôznych podobách.

Taliansky vplyv

Trojica farieb sa síce používa od roku 1973, no písmeno “M” sa k známej kombinácii farieb pridalo až v roku 1978. Autom, ktoré sa po prvý krát predstavilo svetu s trikolórou, písmenkom “M” a číslovkou bolo exotické BMW M1. Išlo zároveň o prvý samostatný model športovej divízie. Tvar písmena “M” v logu má špecifickú kurzívu, ktorá má vyjadrovať rýchlosť a dynamiku. No a to nie sú žiadne zbytočné žvásty.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Celkový dizajn loga vznikal vo svetoznámom štúdiu Italdesign priamo pod vedením šéfa a zakladateľa spoločnosti Giorgetta Giugiara. Preto sa písmeno “M” v logu divízie nazýva aj “Giugiarovo M”. Logo si držalo svoju tradičnú formu od roku 1978 až do doby, kedy fialovú farbu nahradila tmavomodrá. Marec 2020 tiež priniesol zmenu podoby loga, ktoré už nemá trojrozmerné vyhotovenie ale je čistejšie dvojdimenzionálne.

NEPREHLIADNITE: