Pri premiére siedmej generácie BMW radu 3 som nad ním trochu ohŕňal nosom. V momente, kedy som sa posadil za jeho volant, ma to však veľmi rýchlo prešlo. Chcete vedieť prečo?
Nerád sa vyjadrujem k dizajnu, pretože je to čisto subjektívna záležitosť. Tvarmi siedmej generácie BMW radu 3 sa však cítim trochu podvedený a sklamaný ako veľký fanúšik BMW (a dvojnásobný majiteľ vozidiel značky BMW).
Doteraz neexistovala ani jedna generácia BMW radu 3, ktorá by sa mi nepáčila. Nehovorím, že všetky boli dokonalé, ale s najnovšou generáciou s kódovým označením G20 už však dizajnéri zašli priďaleko. Charakteristická dvojdielna maska chladiča (tzv. obličky) už nie je dvojdielna, ale spojená. No a svetlá sú taktiež spojené s maskou chladiča. Túto črtu naznačil už predchodca s kódovým označením F30, čo mi na ňom najprv dosť vadilo. Nakoniec som si ale zvykol a s odstupom času radím generáciu F30 medzi tie najkrajšie „Trojky“.
V prípade nového modelu mi to však pripadá tak, že dizajnéri zmenili základné črty jeho „tváre“. K zvyšku karosérie nemám absolútne žiadne výhrady. Teda okrem samotnej veľkosti, lebo začínam mať dojem, že nová „Trojka“ je pomaly taká veľká ako predošlá „Päťka“. No a keď už sme pri tej „Päťke“, dizajn novej „Trojky“ mi pripadá byť takmer na nerozoznanie od tej aktuálnej.
Po vzore X5
Interiér novej „Trojky“ vás už až tak nezaskočí. Teda pokiaľ ste predtým sedeli v novej X5-ke. Oproti predošlej „Trojke“ je to síce revolúcia, no siedma generácia BMW radu 3 prichádza s veľmi podobnou koncepciou interiéru ako najnovšie BMW X5. Má plne digitálny prístrojový panel a siedmu generáciu multimediálneho systému iDrive. K nemu patrí aj ovládač na stredovom tuneli s novým dizajnom. Nový tvar má aj volič automatickej prevodovky a vedľa neho je štartovacie tlačidlo, ktoré bolo predtým na palubnej doske.
V porovnaní s predchodcom nová „Trojka“ narástla vo všetkých smeroch, najviac však do dĺžky, a to o takmer 8 cm. Zhruba o 4 cm sa zväčšil aj rázvor náprav, čo sa odzrkadlilo na priestore na zadných sedadlách. Napriek nárastu rozmerov je nový model oproti tomu predošlému zhruba o 55 kg ľahší.
Je to dvojliter. A čo má byť?
Časy, kedy sa podľa posledných dvoch číslic z označenia modelu BMW dal vyčítať objem motora, sú dávno preč. Bavorom to však netreba zazlievať. Nie je to tak dávno, čo BMW používalo len atmosférické benzínové motory. Výkon motora priamo úmerne súvisel s jeho objemom, a preto BMW prakticky zakomponovalo objem valcov aj do označenia svojich modelov.
Dnes s atmosférickým motorom nesplníte emisné normy. Drvivá väčšina motorov je preto v súčasnosti prepĺňaná. Pri prepĺňaných motoroch závisí výkon od intenzity prepĺňania (ako aj od mnohých iných parametrov) a pohybuje sa v obrovskom rozsahu. Do nového BMW radu 3 sa zatiaľ montuje len jeden benzínový agregát v dvoch verziách – slabšia má 184 koní a silnejšia 258. Nemôžu sa však obidve volať 320i, keďže ide o dvojlitrový motor. Silnejšia preto dostala označenie 330i.
Dokonalosť
Už len keď sa pozriete na samotný výkon motora, zistíte, že sa pohybujete v triede „hot-hatch“ segmentu C. Áno, BMW radu 3 je segment D, ale hovorím teraz len o pohonnej jednotke. Zhodou okolností som do novej 330i presadol z Hyundaia i30 Fastback N a nemal som pocit, že by som si pohoršil. A to išlo o silnejšiu verziu s výkonom 275 koní. Motor BMW má však vyšší krútiaci moment (o 22 Nm) a vo finále som mal celkový pocit lepšej dynamiky v BMW.
Ešte viac ma však prekvapilo riadenie. Hovorím, presadol som z ostrého „hot-hatch-u“, ale riadenie v novom BMW radu 3 je také priame, že by sa nestratilo ani v takejto konkurencii. Pozícia BMW radu 3 ako najšportovejšieho sedanu vo svojej triede je totiž stále častejšie ohrozovaná nielen zabehnutými, ale aj novými konkurentmi (naposledy Alfa Romeo Giulia, ktorá jazdí geniálne a má riadenie ostré ako britva).
Novou generáciou radu 3 však BMW vrátilo konkurencii zdrvujúci úder. A to som ešte nehovoril o podvozku. Je pevný a príjemne tuhý, no nejakým zázrakom sa ho konštruktérom podarilo vyladiť tak, že niektoré nerovnosti či vady ciest by som si ani nevšimol, keby som o nich nevedel z toho titulu, že po daných úsekoch jazdím každý deň.
Resumé
Nové BMW radu 3 je podľa môjho názoru jedna z najpodceňovanejších noviniek tohto roka. Možno je to daň za nevýraznú prednú časť, no auto ako celok je v každom smere hmatateľne lepšie. Jedinou chybičkou krásy je azda iba zvuk zatvárania dverí, ktorý nie je adekvátny k prémiovému charakteru auta.
Z objektívneho hľadiska je však nová generácia BMW radu 3 výrazne lepšia ako predchodca. Je priestrannejšia (najmä na zadných sedadlách), no pritom je ľahšia a obratnejšia. Vďaka ostrému riadeniu a výbušnému charakteru motora pôsobí auto aj spoza volantu veľmi ľahučko a agilne.
Motor pritom prekvapil vysokou efektivitou najmä na diaľnici, kedy si od vás na 100 km vypýta vďaka osemstupňovej prevodovke a vyšperkovanej aerodynamike iba šesť litrov benzínu. Paradoxne na okreskách, kde zrýchľujete na výjazdoch z obcí, je spotreba paliva vyššia. Pohybuje sa okolo 7,5 l/100 km. V meste je to až o dva litre viac, ale na parametre motora a auta ako takého je to ak aj nie dobrá, tak minimálne primeraná hodnota.
Základná cena modelu – BMW 318d: 37 010 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 330i: 43 110 €
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 1 900 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 190 (258)/5000-6500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400 /1550-4400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,8 |
Spotreba paliva mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 7,7/5,2/6,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 480 |
Objem nádrže [l]: | 59 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1545 |
Rozmer pneumatík: | 225/50 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4701 |
Šírka [mm]: | 1827 |
Výška [mm]: | 1435 |
Rázvor [mm]: | 2851 |