TEST: BMW X5 | Výnimka

320

Nikdy som nemal rád SUV, ale nová generácia BMW X5 akoby mazala všetky nevýhody väčšieho a ťažšieho auta. Všetky výhody typické pre SUV sú pritom v novom modeli ešte viac zvýraznené.

Praví „autoholici“ nemajú radi SUV. Možno aj preto BMW označuje svoje SUV modely ako SAV. To je však úplne jedno. SUV či SAV, je to to isté, ale hlavne je to v súčasnosti najobľúbenejší typ vozidla. Svedčí to len o tom, že nás, radikálnych autoholikov, je veľmi málo. Preto môže byť automobilkám srdečne jedno, čo si o nich myslíme. No a prečo ich teda nemáme radi? Lebo normálne auto (sedan, hatchback alebo kombi) je vždy ľahšie ako SUV, takže má nielen nižšiu spotrebu s rovnakým motorom, ale je aj dynamickejšie a vďaka nižšiemu ťažisku má lepšie jazdné vlastnosti. Praví „offroadisti“ zas SUV-čkami pohŕdajú, pretože sa tvária ako terénne autá, no v terénne sú väčšinou stratené.

SUV je skrátka kompromisné riešenie, ktoré dokáže z každého rožku trošku, no v podstate nič poriadne. Normálnych ľudí to však vôbec nezaujíma. Kupujú ich kvôli vyššiemu posedu a väčšej bezpečnosti (ktorá je len imaginárne väčšia). Tak to je a nič s tým nespravíme. Štvrtá generácia BMW X5 je síce tiež kompromisom, ale dokonalým.

S novou X5-kou BMW zavádza novú koncepciu interiéru. Všetky nasledujúce modely budú mať takýto interiér.

Ťažko sa s ňou parkuje?

Áno, je to veľké auto (vo všetkých smeroch väčšie ako predchodca), ale takú pomoc pri parkovaní, akú vám poskytne BMW, vám ponúka len málokto. Nové BMW X5 prichádza s asi najdokonalejším kamerovým systémom. Nielenže si môžete prepínať medzi pohľadmi zo všetkých štyroch kamier umiestnených po obvode auta, ale počítač vám dokáže vygenerovať aj pohľad na auto zvonku. Vďaka tomu sa viete lepšie zorientovať a máte lepší prehľad o okolí auta.

Lepšiu asistenciu pri parkovaní vám už asi nikto iný neposkytne.

Parkovací asistent je už dnes samozrejmosťou, ale čerešničkou na torte je cúvací asistent. Jeho podstata spočíva v tom, že auto si pamätá posledných 50 m, ktoré prešlo. Ak sa teda pri hľadaní parkovacieho miesta dostanete niekam, kde sa nedá nielenže zaparkovať, ale ani otočiť, nebudete musieť cúvať sami. Jednoduchým stlačením tlačidla auto samé vycúva presne po rovnakej trase, akou prišlo. Samozrejme, parkovacie senzory sú stále aktívne, takže pokiaľ by sa vám náhodou medzitým niečo postavilo do cesty, auto nenabúra ale zabrzdí.

Radiaca páka, štartovacie tlačidlo aj ovládač iDrivu je z krásneho krištáľu. Cez deň v radiacej páke svieti biele X, v noci je oranžové.

Veľa žerie?

To sotva. Áno, v tomto prípade platí, že napríklad také BMW radu 5 bude mať s týmto motorom nižšiu spotrebu a bude ešte svižnejšie, ale keď máte pod kapotou 400 koní, asi vás nebude trápiť, že auto váži zhruba o 400 kíl viac ako BMW radu 5 Touring (porovnávam to s Touringom preto, lebo karoséria typu kombi má k SUV bližšie ako sedan, čo sa praktickosti a objemu kufra týka). Teda predtým, ako skonštatujete, že BMW X5 M50d má vysokú spotrebu, treba najprv zobrať do úvahy, že trojlitrový šesťvalec so štyrmi turbodúchadlami má 400 koní a rozbehne takmer 2,4 tony ťažkú X5-ku z nuly na stovku za 5,2 sekundy.

Nová vrcholná naftová motorizácia, M50d, produkuje z objemu troch litrov výkon 400 k.

No a čo si za to pýta? Predstavte si, že mimo mesta sme dosiahli spotrebu 7,7 l/100 km, čo je naozaj pôsobivé. Na diaľnici to už bolo 9,3 l/100 km, keďže pri rýchlosti 130 km/h sa už prejavuje vyšší odpor vzduchu vysokej karosérie. V meste sa spotreba pohybovala okolo 11 až 12 litrov nafty na 100 km, keďže štyri turbá si pri častých rozjazdoch vypýtajú svoje. Málo to teda nie je, ale vzhľadom na parametre auta je to podľa mňa skvelá spotreba.

Rozsah pohybu vzduchového podvozka je až 80 mm (40 mm dole v porovnaní so štandardnou polohou a 40 mm hore).

Neschopná v teréne?

BMW chcelo ulahodiť aj „offroadistom“. Štvrtá generácia modelu X5 je preto oveľa schopnejšia v teréne. Nielenže prichádza so vzduchovým podvozkom, vďaka ktorému sa dá v teréne zväčšiť svetlá výška o 40 mm na výsledných 254 mm, ale nechýba jej dokonca ani elektronická uzávierka zadného diferenciálu. Stále to nie je offroad, no v teréne bude nová X5-ka oveľa bojaschopnejšia ako jej predchodkyňa.

Resumé

Záver je jasný. V BMW ešte stále pracujú ľudia, ktorí majú radi autá. No a keďže zákazníci chcú SUV, dali im ho, ale vyrobili také, ktoré funguje dokonalo v každom smere. Nová X5-ka je skrátka v každej disciplíne lepšia ako tá predošlá a ako som spomínal v úvode, jazdí sa s ňou tak dobre, akoby to ani nebolo SUV.

Základná cena modelu – BMW X5 xDrive30d: 69 100 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X5 M50d: 93 000 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:294 (400)/4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:760 /2000-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,1/6,7/7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:650
Objem nádrže [l]:80
Prevádzková hmotnosť [kg]:2350
Rozmer pneumatík:275/40 R21 vpredu, 315/35 R21 vzadu
Dĺžka [mm]:4922
Šírka [mm]:2004
Výška [mm]:1745
Rázvor [mm]:2975