Spojenie vysokovýkonnej techniky modelu i30 N a elegantnej karosérie modelu i30 Fastback bolo len otázkou času. To, čo vzniklo, je mimoriadne vydarená a unikátna kombinácia, ktorá v podstate nemá konkurenciu.

Hyundai i30 N ako aj Hyundai i30 Fastback testoval kolega Viktor. Mne sa to ušlo v štýle „dva v jednom“. Okrem toho, že Fastback je o čosi elegantnejší ako klasický hatchback, má jeho karoséria o 7 % nižší aerodynamický odpor a je tiež o 7 % tuhšia. Zároveň má Fastback o 55 litrov väčší kufor ako hatchback, no pritom je len o zanedbateľných 12 kg ťažší. Myslím si, že za ten príplatok 800 € oproti hatchbacku to stojí.

Priemerný výkon

V tejto triede sú síce aj modely s nižším výkonom, no keď sa bavíme o kategórii „hot hacth“, vyšachovali sa v podstate samé. Nikto predsa nechce len nejaký „warm hatch“. Hyundai sa so svojím 275-koňovým dvojlitrom radí medzi špičku v triede, no na najsilnejšieho konkurenta stráca 45 koní. Nie je to však len o výkone. Ako som naznačil v úvode, kombináciou techniky „N“ a karosérie Fastback vzniklo niečo, za čím sa otáča celá ulica. Naozaj som nečakal, že toto auto bude vzbudzovať až toľko pozornosti. Každý sa obzeral, niektorí sa so mnou dali aj do reči.

Interiér je zdobený červenou linkou okolo výduchov klimatizácie a červenou nitkou na volante

Nadpriemerná zábava

Možnože i30 N nie je najvýkonnejší vo svojej triede, ale nepochybne patrí medzi najzábavnejšie autá. Reakcie na volant sú asi najlepšie a pojem „nedotáčavosť“ toto auto prakticky nepozná. Predné kolesá jazdia stále akoby po koľajniciach a tie zadné sú skoro také živé ako na Megane RS. V prípade Renaultu sa síce zadné kolesá natáčajú, takže smer mení ešte o niečo agilnejšie ako Hyundai, ale pri ubratí plynu v zákrute vie ísť aj i30 krásne bokom.

Vo verzii Performance je dvojliter s turbom vyladený na 275 koní

Ak nad týmto autom vážne uvažujte a rozhodujete sa, či vám postačí normálna verzia, alebo radšej zainvestovať 2 500 € do lepšej verzie Performance, nemusíte rozmýšľať ďalej. Nejde len o tých 25 koní navyše, ktoré konštruktéri vydolovali z motora, ale hlavne o elektronický samosvorný diferenciál, ktorý je pri autách tohto typu veľmi dôležitý a v neposlednom rade aj o výfukovú sústavu. Žiaden z konkurenčných hot-hatchov si takto pekne „nepoprdkáva“ do výfuku ako i30 N Performance. Ak by vám však dunenie výfuku vadilo pri dlhšej ceste vo vyššej rýchlosti, vo výfuku je klapka, ktorá sa dá stlačením tlačidla zavrieť a auto stíchne.

Resumé

Už pri hatchbacku sme boli v redakcii presvedčení, že Hyundai i30 N má na to, aby sa porovnával s tými najlepšími. Nie je taký výkonný ako Civic Type R a možno ani taký agilný ako Megane RS, ale má najkrajší zvuk a na limite je čitateľne hravý. Je s ním skrátka asi najväčšia zábava, no v porovnaní s vyššie menovanými má citeľne sympatickejšiu cenovku (Megane má výbornú cenníkovú cenu, no prakticky žiadnu výbavu – za všetko si treba priplácať, pričom Hyundai je plne vybavený). Verzia Fastback je o čosi drahšia, no na druhej strane Hyundai poskytuje aj na ostré modely N päťročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Znie to až príliš idylicky, no nie? V čom je teda háčik?

Jedinou chybičkou krásy je podľa mňa spotreba paliva. V meste sme jazdili za 11,5 l/100 km, čo je zhruba o 1,5 l/100 km viac ako spotrebuje Megane RS či Civic Type R. Mimo mesta je spotreba u všetkých troch áut v podstate podobná (i30 N Fastback si od nás na diaľnici vypýtal 8,5 l/100 km a po okreskách sa dá jazdiť s ľahkou nohou aj za 8 litrov). V tejto disciplíne napríklad vyniká Peugeot 308 GTi, ktorý síce na i30 N stráca po novom nejakých 13 koní, no v meste by ste s ním ušetrili každých 100 km 4 litre benzínu. Otázne však je, či pri autách tejto kategórie niekoho zaujíma aj spotreba paliva. Pokiaľ nie, tak potom už na Hyundaii i30 Fastback N naozaj nie je čo kritizovať.

Základná cena modelu – Hyundai i30 Fastback N: 28 490 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 Fastback N Performance: 30 990 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia kilometrov

Registračná daň: 1 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:202 (275)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:378 /1750-4200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Kombinovaná spotreba (WLTP) [l/100 km]:8,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:436/1337
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1441-1520
Rozmer pneumatík:235/35 R19
Dĺžka [mm]:4455
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1419
Rázvor [mm]:2650