TEST: Volvo V90 Cross Country | Zlatá stredná cesta

Ideálnym kompromisom medzi kombi a SUV je kombi so zväčšenou svetlou výškou. Volvo patrilo medzi prvých výrobcov, ktorí s takýmto konceptom prišli na trh a aj dnes im tento recept funguje dokonalo.

4806

Písal sa rok 1997, keď švédska automobilka Volvo predstavila na autosalóne vo Frankfurte zvláštne oplastované Volvo V70. Malo väčšiu svetlú výšku, pohon 4×4 a prívlastok Cross Country (označenie V70 XC, ktoré neskôr zmenili na XC70). Vtedy sa to všetko začalo. Možno to nebol prvý crossover na svete, ale minimálne pre Európu bol práve toto začiatok éry SUV, ktorá za tých 20 rokov narástla do enormných rozmerov. Začalo to takto postupne – najprv zdvihnuté kombi s pohonom 4×4, ktoré malo lepšiu prejazdnosť terénom ako štandardné modely síce s pohonom 4×4, ale so svetlou výškou bežného osobného auta. Podobne na to išlo aj Audi, ktoré v roku 2000 prišlo s modelom allroad quattro. BMW a Mercedes však už v roku 1999 predstavili svoje prvé plnohodnotné SUV (X5 a trieda M), zatiaľ čo Volvo prišlo so svojou XC90-tkou v roku 2002 a Audi predstavilo model Q7 až v roku 2005. To boli autá, ktoré spolu s japonskými modelmi začali éru SUV. Tých japonských bolo viac, ale predsa len prémiové automobilky udávajú trendy. U prvotného riešenia (dvihnuté kombi) však ostalo podstatne menej výrobcov, pričom práve táto koncepcia má podľa môjho názoru najviac výhod.

Dokonalý kompromis

Za jazdu v SUV platí človek daň v podobe vyššej hmotnosti. Väčšie auto je totiž logicky ťažšie, čo má negatívny vplyv nielen na spotrebu paliva, ale aj na jazdné vlastnosti. Navyše, nielenže je auto ťažšie, ale aj jeho ťažisko je umiestnené vyššie, čo zas vplýva na správanie sa auta, napríklad pri vyhýbacom manévri. Každý pritom považuje SUV za bezpečnejšiu alternatívu, ale to je pravda maximálne tak v oblasti pasívnej bezpečnosti, určite nie aktívnej. Autá ako Volvo V90 Cross Country sú však dokonalým kompromisom medzi osobným kombi a SUV. Stačí si postaviť vedľa seba modely V90, V90 Cross Country a Volvo XC90, keď už sa bavíme o Volve. V podstate ide o 3 variácie jedného auta, ale zatiaľ čo model V90 T6 váži 1 790 kg, verzia Cross Country váži s rovnakým motorom 1 868 kg a SUV XC90 má s rovnakým agregátom pod kapotou až 2 078 kg. Rozdiel medzi dvomi verziami modelu V90 s rozdielnou svetlou výškou je necelých 80 kg (aj to na to môže mať vplyv výbava, keďže verzia Cross Country je lepšie vybavená), zatiaľ čo XC90-tka je o 210 kg ťažšia ako V90 Cross Country a až o takmer 300 kg ťažšia ako „obyčajná“ V90-tka. Zaujímavé je aj porovnanie svetlých výšok. Štandardná V90-tka má podvozok od zeme vzdialený 15,3 cm. U verzie Cross Country je to 21 cm, zatiaľ čo XC90-tka ide ešte vyššie. Verzie so štandardným podvozkom majú svetlú výšku 23,8 cm, zatiaľ čo na vozidlách so vzduchovým odpružením sa dá nastavovať v rozmedzí 22,7 až 26,7 cm.

Kvalita vypracovania interiéru je na najvyššej možnej úrovni.

Benzínové kvarteto

Tým, ktorí značku Volvo poznajú, sa označenie T6 spája s benzínovými prepĺňanými šesťvalcami. Tie sú však dávno preč. Podľa novej politiky značky si všetky modely budú musieť vystačiť maximálne s dvojlitrovými štvorvalcami. Keďže ide v tomto prípade o vrcholnú motorizáciu, vo Švédsku ho museli nadopovať nielen turbom, ale aj kompresorom, aby z neho dostali výkon hodný najsilnejšieho modelu – konkrétne 235 kW (320 k). Na dynamické parametre auta nemôžem povedať ani len pol krivého slova. Motoru však chýba charakter typický pre viacvalcové agregáty. Spotrebou sa pritom od šesťvalca tento štvorvalec nijako nelíši. V meste sme jazdili za 12,5 l/100 km. Mimo mesta sme sa pod osem litrov nedostali a na diaľnici sa spotreba pohybovala okolo deviatich litrov.

V základnom stave sa do kufra zmestí 560 litrov batožiny.

S kolesami opatrne

Nami testované auto jazdilo na 20-palcových kolesách. Možno to vyzerá dobre, ale jazdiť na tom po rozbitých bratislavských cestách nie je to „pravé orechové”. Z podvozka je cítiť, že je dobre odladený. Na kvalitnom povrchu je príjemne komfortný, ale veľké kolesá mu na nerovnostiach dávajú zabrať. Cítiť, že nie vždy sa vie vysporiadať s vysokou neodpruženou hmotnosťou kolies, čo trochu kazí inak veľmi dobrý dojem z auta.

Resumé

S touto novou generáciou modelov (najprv XC90 a potom dvojičky S90/V90) zaznamenalo Volvo obrovský pokrok. Oproti predchádzajúcim modelom je to poriadna revolúcia, ale mňa okrem úžasného dizajnu v každom jednom testovanom aute najviac fascinoval interiér. Občas sa stretávam s názorom, že Volvo nie je prémiová automobilka, ale to nemôže vypustiť z úst žiadny človek, ktorý by sedel v novom Volve a zároveň v konkurencii. Tá sa zlepšuje kontinuálne, ale mám pocit, že Volvo ju už aj predbehlo. A to dosť výrazne, najmä čo sa kvality použitých materiálov týka. Ťažko by ste hľadali auto, ktoré má tak príjemné kožené čalúnenie ako Volvo. Je mäkké a interiér vďaka nemu celý krásne vonia. Už len aby vo Volve pochopili, že dotykový displej nie je všetko a doplnili ho ovládačom na stredovom tuneli. Potom to bude dokonalosť. Štvorvalcová dokonalosť.

Základná cena modelu – Volvo V90 Cross Country D4 AWD: 53 900 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V90 Cross Country Pro T6 AWD: 66 600 €
Záruka: 2 roky

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:235 (320)/5700
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2200-5400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,9/6,5/7,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:560/1526
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1834
Rozmer pneumatík:235/50 R19
Dĺžka [mm]:4939
Šírka [mm]:1879
Výška [mm]:1543
Rázvor [mm]:2941