TEST Toyota Prius PHEV: Revolucionár opäť inovoval

965
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Toyota Prius je legendárne auto. Stala sa prvým masovo vyrábaným hybridom, odštartovala elektrifikáciu vo svete a teraz prichádza vo svojej piatej generácii.

Z hľadiska dizajnu je Prius konečne sexy. Denné svietenie opisuje písmeno C a aktívne mriežky chladenia v nárazníku sú dokonale zamaskované. Čierne blatníky opticky zväčšujú kolesá s 19-palcovými diskami, kabína sa posunula dozadu, aby vyzerala ešte dynamickejšie, a lepšia aerodynamika je zasa docielená ukrytím zadných kľučiek.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čierna línia strechy ukrýva solárne panely schopné generovať elektrinu nielen na napájanie klimatizácie, ako tomu bolo v minulosti, ale aj na pohon. Za približne 10 dní na slnku by ste mali byť schopní nabiť batériu auta doplna a zabezpečiť si kilometre úplne zadarmo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Skrátili previsy, predĺžili rázvor

Nový Prius postavili na Céčkovej platforme TNGA. V dĺžke sa piaty Prius v porovnaní s tým štvrtým scvrkol o 46 mm a meria takmer presne 4,6 m. A výška klesla o 5 cm. Do šírky však narástol a rázvor narástol tiež. Až o 5 centi! To by malo priniesť viac miesta cestujúcim v kabíne.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vzadu je ale stále tiež určené skôr pre nižších. Podlaha je vysoko, čiže aj kolená budú vysoko. A vďaka skosenej streche vám s výškou 1,9 metra veľa miesta na hlavu nezostane.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

Interiér je navrhnutý tak, aby vás obklopoval. Sedadlá sú príjemné, odvetrávané i vyhrievané. Volič smeru jazdy máte hneď po ruke a tlačidlá na volante sú nezvyčajne v strede. Naopak, prístrojový štít je od vodiča celkom ďaleko a po prvýkrát v tomto modeli sa dostal priamo pred vodiča. Teraz sú v strede už len 12,3-palcové multimédiá. Palec hore dostáva Prius za separátny panel klímy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Plus 100 koní!

Pod kapotou pracuje tretia generácia toyoťáckeho plug-in hybridného systému, ktorá je viac po každej stránke. Motor narástol z 1,8 na 2 litre. A celkový výkon sa zvýšil o 100 koní! No štandardný hybridný pohon už neponúkne. Ak vás zaujíma pomer síl, benzínových koní je 152 a elektrických 163. Oba motory sú pritom na prednej náprave.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z 0 na 100 km/h sa tento stroj dostane za 6,8 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 177 km/h, a 130 kilometrov za hodinu, ak jazdíte čisto na elektrinu. Aj keď vás svojím správaním nebude nabádať k vyslovene športovej jazde, vďaka spolupráci spaľováku a elektromotora prichádza reakcia vždy okamžite po stlačení plynového pedála.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Za spomenutie stojí aj riadenie nového Priusu. Zatiaľ čo niektoré volanty otočíte jedným prstom, na Prius budete potrebovať celú ruku. A to je obrovskou výhodou vo vyšších rýchlostiach alebo pri prejazde zákrutami. Navyše riadenie poskytuje výbornú odozvu a pomáha vám získavať informácie o tom, čo sa deje pod vašimi kolesami.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotná jazda je super. Prius perfektne čerpá z väčšieho rázvoru aj šírky. Auto je stabilné a ak ho donútite jazdiť dynamicky, prejaví sa perfektná stabilita na ceste. Nerovnosti sú výborne odtlmené a aj externé zvuky sú v kabíne potlačené naozaj dobre. Akurát spaľovací motor sa pri vybitej batérii ozve celkom asertívne.

Dáva zmysel aj vybitý

Mimochodom, batéria je oproti štvrtej generácii menšia, ale zároveň má väčšiu kapacitu. Konkrétne 13,6 kWh. A to znamená dojazd na jedno nabitie približne 80 km. Avšak aj s vybitou batériou dokážete jazdiť za výborné hodnoty. My sme namerali priemerne 5,5 l/100 km. Mínusom Priusu PHEV je ale nabíjanie. Ak sa neplánujete spoliehať na hi-tech nabíjanie slnkom, budete nabíjať pokojne aj zo štandardnej zásuvky. Maximálny nabíjací výkon je totiž iba 3,3 kW.

Toyota Prius je prekvapivé auto. So statusom ekologickej ikony sa niektorým doteraz spájali aj predsudky. A piaty Prius ich všetky zmiatol zo stola. Dobre vyzerá, má dosť výkonu a výborne jazdí. Akurát kvôli plug-in hybridu si z vašej peňaženky pri kúpe vypýta viac.

Základná cena modelu – Toyota Prius PHEV Comfort: 49 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Prius PHEV Executive: 52 290 €
Záruka: 3 roky / 100 tkm

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + 1x elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1987
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:122 (152)/6 000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:120 (163)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]164 (223)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:0,5–0,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:284
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1605
Dĺžka [mm]:4599
Šírka [mm]:1782
Výška [mm]:1430
Rázvor [mm]:2750