TEST Jeep Gladiator: V “pikapovskom” nebi

1285
Zdroj: Rasťo Bujna

Gladiator má bohatú históriu. Jeho pôvodná verzia sa začala vyrábať ešte v šesťdesiatych rokoch. Tá aktuálna prvýkrát uzrela svetlo sveta ešte v roku 2004 ako koncept. No situácia zariadila, že na cesty sa dostal až v roku 2018. A je super, že ho ako nápad nezaložili do poličky.

Z hľadiska dizajnu ide o čistokrvný americký Jeep na prvý pohľad. Ani modernizácia nezameniteľnému zjavu neubrala. Gladiator vychádza po dizajnovej aj technickej stránke z ikonického Wrangleru, a tak podobnosť nie je náhodná. Aj preto majú obe autá šírku 1894 milimetrov. Rozdiel v dĺžke je však 71 centimetrov a v rázvore skoro pol metra. Gladiator je 5,6-metrový kus auta.

V interiéri Gladiator znamená robustnosť. V sedačkách sa sedí výborne, i keď na dlhších trasách sa prejaví ich tvrdosť. Nemajú takmer žiadne bočné vedenie a ich kožené spracovanie znamená ľahkú údržbu, no v rozpálených letných mesiacoch aj prelepovanie sa.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Samotná kabína pôsobí priestranným dojmom, i keď ako vodič máte všetko blízko. Najmä čelné sklo, ktoré nedelí takmer žiadna palubná doska. Dnes sa pred vami nachádzajú ešte stále analógové budíky, k nim multifunkčný volant s tlačidlami, ktoré sa nedajú nenahmatať a 8,4-palcové multimédiá, ktoré nie sú rozvrhnuté práve najintuitívnejšie, no doklikáte sa všade, kam potrebujete.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Vzadu nešetrí

Sedenie vzadu čerpá z faktu, že Gladiator bol kedysi Wranglerom. A tak tvrdenie, že v pikapoch sú miesta vzadu vždy spojené s kompromismi v prospech korby, v tomto prípade neplatí. Nečakajte žiadne USB zástrčky a ani výduchy klimatizácie. Ale o priestor sa nemusíte obávať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Na korbe ťahá Gladiator za kratší koniec z hľadiska nosnosti, dokáže odviezť 613 kíl nákladu. Na druhej strane, rozmery sú veľmi konkurencieschopné. 1531 na 1442 milimetrov. A spolu s výškou to znamená približne 980 litrov po látkový kryt. Mimochodom, úžitková časť dostáva veľký palec hore za pripojenie k centrálnemu zamykaniu a plynové dorazy, ktoré spomalia otváranie zadných dverí. S látkovým krytom si však náklad aj tak nezamknete, ten ide otvoriť vždy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Šesťvalec, ako sa patrí

Pod kapotou buble trojlitrový naftový vidlicový šesťvalec s príponou CRD. Maximálny výkon naladili na 264 koní a najvyšší krútiaci moment predstavuje rovných 600 Newtonmetrov. Vďaka nim zrýchli na stovku za 8,6 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na úrovni 177 km/h. Čo je na 2,4-tonové auto pekný údaj.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Manévrovateľnosť v meste je úplne taká, ako by ste ju čakali. Nie úplne najľahšia. Ale najmä pre dĺžku Gladiatora. Posilňovač riadenia funguje bravúrne a takto ľahké zatáčanie sme zatiaľ v inom pikape nezažili. Spotreba v cykle WLTP sľubuje, že si cucne 9,5-9,7 l/100 km.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sebavedomý všade

Keď sa s Gladiatorom vyberiete do terénu, objavíte jeho silnú stránku. Na nespevnených cestách nič nenapovedá tomu, že by ste sa mali krotiť. Nájazdový uhol predstavuje neuveriteľných 45 stupňov a ten odjazdový úctyhodných 25. Akurát ten prejazdový doplatil na dlhší rázvor. 18,5 stupňa ale stále nie je na zahodenie.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

Ak potrebujete trakciu navyše, stačí prepnúť režim z pohonu zadných na pohon všetkých kolies. A ak stále nestačí, osemstupňovú prevodovku si môžete zredukovať. Mimochodom, vzadu sú klasické pružiny a žiadne listy. A brodivosť až 76 cm je už len čerešničkou na torte.

Pre kutilov

Na cestách teda bezproblémový a v teréne doslova famózny. Jeepu to však nestačí a pridáva ešte ďalší “fun-factor”, ktorým sú odnímateľné diely karosérie. Podobne ako vo Wrangleri, aj tu dokážete rozobrať prakticky celú kabínu. Predné panely strechy idú hneď, na zvyšok potrebujete náradie. Jeep Gladiator je autom pre ľudí, ktorí hľadajú stroj na prácu. No aj vo všedný deň vám vyčarí úsmev na tvári.

Základná cena modelu – Jeep Gladiator Sport: 63 400 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Gladiator Overland: 72 850 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce:6
Zdvihový objem [cm3]:2987
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:194(264) / 3600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 / 1400-2800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,6
Spotreba - WLTP [l/100 km]:9,5-9,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [mm]:1531x1442
Objem nádrže [l]:71
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2487
Dĺžka [mm]:6691
Šírka [mm]:1894
Výška [mm]:1843
Rázvor [mm]:3488