Opel Astra je autom s viac ako 30-ročnou históriou. Jeho nová generácia je prvou Astrou, ktorá vzišla zo spolupráce v rámci nového koncernu Stellantis. To už viete. Čo je ale nové, je oživenie slávnej koncovky GSE. A to znamená, že éra športových Astier pokračuje.
Ako iste vidíte už na nálepkách, nie je to obyčajné GSE, ale GS s malým e. A to preto, lebo o slušný výkon sa tu stará práve elektrická dopomoc. Čiže už nie Grand Sport Einspritzung, ale Grand Sport Electric. Športová Astra je plug-in hybrid.
Na prednej maske sa GSe najviac vyznačuje dynamickejším nárazníkom. Výčnelky po bokoch sú bežne vo farbe karosérie, no tu sú čierne, a tak celé auto vyzerá už na prvý pohľad o kúsok osobitejšie. Po bokoch nájdete 18-palcové disky kolies inšpirované konceptom Manta GSe. A vzadu pribudol difúzor a športový štítok.
Mimochodom, celá karoséria je posunutá o centimeter nadol. A to znamená aj nižšie ťažisko. Aby sme však nezabudli ani na interiér, tam sú najväčšou zmenou športové sedačky z Alcantary, ktoré vo verzii GSe dostanete automaticky. Majú výrazné bočné vedenie, ale nie sú to žiadne škrupiny. Stále z nich máte skôr komfortný pocit. No a ako na športovosť doplatil priestor? Nedoplatil. Sedenie vzadu je také, na aké ste zvyknutí aj pri bežných Astrách, a objem kufra 352 litrov je totožný ako v klasickom plug-in hybride.
Plug-in šport?
Za spaľovací tím kope štvorvalcová jedna-šestka s výkonom 180 koní, ktorej sekunduje 110-koňový elektromotor. Neobťažujte sa matematikou. Systémový výkon je 225 koní a najvyšší krútiaci moment 360 Newtonmetrov. To znamená zrýchlenie z nuly na stovku za 7,5 sekundy. A ak sa vyznáte v ponuke Stellantisu, je vám jasné, že táto konfigurácia nie je nič nové. Rovnako ako elektrická maximálka 135 a tá celková 235 km/h.
Nižšie položený podvozok nie je to jediné, čo sa pri GSE v porovnaní s bežnou Astrou zmenilo. Konštruktéri popracovali naozaj na kope vecí. Asi najväčšou zmenou sú špeciálne tuhšie pružiny a olejové tlmiče Koni FSD so selektívnym tlmením. To v praxi znamená, že menšie nerovnosti tlmí iným spôsobom ako tie väčšie. A i keď bola Astra z hľadiska podvozku už v klasickej verzii dosť vysoko vo svojej kategórii, GSe je citeľne ešte lepšia.
Aj keď riadenie stále nepatrí medzi najpriamejšie, posun je dosť výrazný. Je oveľa komunikatívnejšie. Prejazdy zákrutami sú veľmi sebavedomé, kolesá sa zakusujú do cesty a systém ESP vám do roboty začne hovoriť naozaj až vtedy, keď už ide do tuhého. A brzdy? Tie sú v porovnaní s klasickou Astrou tiež niekde inde. Jazdne je toto auto jedným z tých zábavnejších. No rozhodne to nebude hot hatch zo starej školy.
Váha nepustí
Pri hmotnosti 1,7 tony je v hraničných situáciách cítiť, že GSe je trochu ťažšie, ako by sa patrilo. Rovnako tu chýba aj naozaj manuálny režim prevodovky, čo je do istej miery aj dôsledok plug-in hybridného pohonu. A ďalším faktom je, že ak máte baterku úplne vybitú, skutočný výkon je razom nižší. Tá zvládne tabuľkových 60 kilometrov a nabijete ju 7,4 kilowattmi. To by znamenalo, že počas bežného dňa spaľovací motor mnohí ani nezapnú a pošetria si ho na momenty, kedy budú chcieť naozaj využívať tie tri športové písmenká.
Opel Astra GSe je návrat do éry športovejších Oplov, ale s dodatkom, že jeho jazda podlieha aktuálnym trendom. Bohužiaľ, emisné normy nepustia a návrat prehrotených spaľovákov do malých áut, to už sa asi nestane.
Základná cena modelu – Opel Astra GSe: 42 690 € (akcia)
Záruka: 5 rokov
EuroNCAP: 4* (2022)
Technické údaje | 1,6 TURBO a elektromotor |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 4 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]: | 165 (225) |
Najvyšší systémový krút. moment [Nm]: | 360 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,5 |
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]: | 1,1-1,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 352 |
Objem nádrže [l]: | 42 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1703 |
Dĺžka [mm]: | 4374 |
Šírka [mm]: | 2062 |
Výška [mm]: | 1442 |
Rázvor [mm]: | 2675 |