TEST Opel Astra GSe: Prichádza hot-hatch, ale po novom

1006
Zdroj: David Dejvo Schun

Opel Astra je autom s viac ako 30-ročnou históriou. Jeho nová generácia je prvou Astrou, ktorá vzišla zo spolupráce v rámci nového koncernu Stellantis. To už viete. Čo je ale nové, je oživenie slávnej koncovky GSE. A to znamená, že éra športových Astier pokračuje.

Ako iste vidíte už na nálepkách, nie je to obyčajné GSE, ale GS s malým e. A to preto, lebo o slušný výkon sa tu stará práve elektrická dopomoc. Čiže už nie Grand Sport Einspritzung, ale Grand Sport Electric. Športová Astra je plug-in hybrid.

Na prednej maske sa GSe najviac vyznačuje dynamickejším nárazníkom. Výčnelky po bokoch sú bežne vo farbe karosérie, no tu sú čierne, a tak celé auto vyzerá už na prvý pohľad o kúsok osobitejšie. Po bokoch nájdete 18-palcové disky kolies inšpirované konceptom Manta GSe. A vzadu pribudol difúzor a športový štítok.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Mimochodom, celá karoséria je posunutá o centimeter nadol. A to znamená aj nižšie ťažisko. Aby sme však nezabudli ani na interiér, tam sú najväčšou zmenou športové sedačky z Alcantary, ktoré vo verzii GSe dostanete automaticky. Majú výrazné bočné vedenie, ale nie sú to žiadne škrupiny. Stále z nich máte skôr komfortný pocit. No a ako na športovosť doplatil priestor? Nedoplatil. Sedenie vzadu je také, na aké ste zvyknutí aj pri bežných Astrách, a objem kufra 352 litrov je totožný ako v klasickom plug-in hybride.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Plug-in šport?

Za spaľovací tím kope štvorvalcová jedna-šestka s výkonom 180 koní, ktorej sekunduje 110-koňový elektromotor. Neobťažujte sa matematikou. Systémový výkon je 225 koní a najvyšší krútiaci moment 360 Newtonmetrov. To znamená zrýchlenie z nuly na stovku za 7,5 sekundy. A ak sa vyznáte v ponuke Stellantisu, je vám jasné, že táto konfigurácia nie je nič nové. Rovnako ako elektrická maximálka 135 a tá celková 235 km/h.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nižšie položený podvozok nie je to jediné, čo sa pri GSE v porovnaní s bežnou Astrou zmenilo. Konštruktéri popracovali naozaj na kope vecí. Asi najväčšou zmenou sú špeciálne tuhšie pružiny a olejové tlmiče Koni FSD so selektívnym tlmením. To v praxi znamená, že menšie nerovnosti tlmí iným spôsobom ako tie väčšie. A i keď bola Astra z hľadiska podvozku už v klasickej verzii dosť vysoko vo svojej kategórii, GSe je citeľne ešte lepšia.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Aj keď riadenie stále nepatrí medzi najpriamejšie, posun je dosť výrazný. Je oveľa komunikatívnejšie. Prejazdy zákrutami sú veľmi sebavedomé, kolesá sa zakusujú do cesty a systém ESP vám do roboty začne hovoriť naozaj až vtedy, keď už ide do tuhého. A brzdy? Tie sú v porovnaní s klasickou Astrou tiež niekde inde. Jazdne je toto auto jedným z tých zábavnejších. No rozhodne to nebude hot hatch zo starej školy.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Váha nepustí

Pri hmotnosti 1,7 tony je v hraničných situáciách cítiť, že GSe je trochu ťažšie, ako by sa patrilo. Rovnako tu chýba aj naozaj manuálny režim prevodovky, čo je do istej miery aj dôsledok plug-in hybridného pohonu. A ďalším faktom je, že ak máte baterku úplne vybitú, skutočný výkon je razom nižší. Tá zvládne tabuľkových 60 kilometrov a nabijete ju 7,4 kilowattmi. To by znamenalo, že počas bežného dňa spaľovací motor mnohí ani nezapnú a pošetria si ho na momenty, kedy budú chcieť naozaj využívať tie tri športové písmenká.

Opel Astra GSe je návrat do éry športovejších Oplov, ale s dodatkom, že jeho jazda podlieha aktuálnym trendom. Bohužiaľ, emisné normy nepustia a návrat prehrotených spaľovákov do malých áut, to už sa asi nestane.

Základná cena modelu – Opel Astra GSe: 42 690 € (akcia)
Záruka: 5 rokov
EuroNCAP: 4* (2022)

Technické údaje1,6 TURBO a elektromotor
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší systémový výkon [kW (k)]:165 (225)
Najvyšší systémový krút. moment [Nm]:360
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:1,1-1,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:352
Objem nádrže [l]:42
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1703
Dĺžka [mm]:4374
Šírka [mm]:2062
Výška [mm]:1442
Rázvor [mm]:2675