TEST: Toyota Yaris – X-man z ostrovov

1045

Okrem ekologických pohnútok však hľadajme v Yarise aj osobnejší dôvod, prečo si ho kúpiť. Podľa všetkého by to mala byť v prvom rade spotreba paliva. Práve tá sa totiž pri tankovaní premieta do hĺbky našej peňaženky.

Spotreba je osobná vec
Mala by byť 3,3 litra na 100 kilometrov. Zázračná spotreba sa však nekoná. Trochu som nepochopila, prečo výrobca takýto údaj udáva, pretože reálna spotreba v meste sa mi nepodarila pod 5,5 l a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/hod. až 5,9 litrov. Tento rozdiel je výrazný, a tak hľadajme iné argumenty, prečo si kúpiť hybridného Yarisa. Pri naštartovaní začujete iba ventilátory vzduchu a môžete vyraziť. Až pri rozjazde sa skôr či neskôr zapája benzínový motor. To ticho je fajn. Veľmi fajn. Na druhej strane, ak to s plynom prepálite, zvuk atmosferického motora je trochu desivý, ako keby ste mu ubližovali. A ešte jedna vec, ktorú som sa musela naučiť, a to brzdiť v nízkych rýchlostiach. Do spomalenia totiž zasahuje elektromotor.

Faktor X
Facelift Yarisu prináša dizajnové vyrovnanie sa hybridu s klasickým Yarisom. Rozdiely sú v podstate len v štítkoch s nápismi Hybrid na predných blatníkoch a modro podfarbených logách na prednej kapote a na dverách batožinového priestoru. Kým exteriér v duchu písmena X mnohých prekvapil, napriek tomu, že ho poznajú z Ayga, interiér sa veľmi nezmenil. Jazda s novým Yarisom bola kvalitná, veď Yaris patrí k najlepším autám vo svojej triede. Nové sú totiž aj mnohé materiály, ktoré vnútri najviac ovplyvňujú náš pocit útulnosti či neutúlnosti. Najvýraznejšou zmenou vo vnútri bola nová veľká dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania, ktorá je ale až vo vyšších výbavách. Má dobrú grafiku i rozlíšenie, prenáša obraz parkovacej kamery a veľmi ľahko komunikuje so všetkým, čo obsahuje váš smartphone.

Vylepšenia nekončia
Mala by som spomenúť, že sa konštruktérom podarilo zvýšiť tuhosť karosérie až o 20 percent a to použitím nového typu lepidla na čelné sklo, zvýšením hrúbky motorovej prepážky, vystužením nosníku pod prístrojovým panelom, ale aj vyšším počtom zvarov medzi dielmi karosérie. V praxi to znamená akýsi lepší pocit sprava zľava. Vpredu i vzadu sú mäkkšie pružiny, auto dostalo nové tlmiče, Tuhosť vzrástla i vďaka novej torznej zadnej tyče, ktorá sa podľa tvrdenia automobilky postarala o redukciu náklonu, a jej naladenie malo za úlohu potlačiť nedotáčavosť. Po týchto slovách máte asi pocit, že Yaris dospel do akejsi väčšej bezpečnostnej a komfortnej triedy. Ja som ten pocit určite mala a po naladení sa na jazdné špecifiká hybridného pohonu a na brzdenie v nízkych rýchlostiach sa perleťové auto stalo fajn spoločníkom.

Základná cena modelu – Toyota Yaris 1,0 VVT-i Power (3 dv.): 9 590 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris Hybrid Active: 13 990 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 0 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový + synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1497
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
55 (75)/4800 + 45 kW
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
111 /3600-4400 + 169 Nm
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
165
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
11,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
3,3/3,6/3,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
286
Objem nádrže [l]:
36
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1170-1180
Rozmer pneumatík:
195/50 R16
Dĺžka [mm]:
3950
Šírka [mm]:
1695
Výška [mm]:
1510
Rázvor [mm]:
2510

To, že je Toyota budúcnosťou Japonska, je známe a svojou patričnou dôstojnosťou tak určuje mnohé trendy v Amerike aj Európe. Benzínovo elektrický hybridný pohon je jeden z následkov priekopníckeho modelu Prius, ktorý zaznamenal veľký úspech. Hybridný Yaris s výraznou prednou maskou v tvare X nás tak vozil do alternatívneho sveta filmových X-manov.