TEST: SEAT Leon ST – vlk v ovčom rúchu

3088
Nový SEAT Leon je skvelé auto. O tom niet pochýb. Už sme testovali klasický päťdverový hatchback s motorom 2.0 TDI (júnové číslo), ale aj trojdverovú verziu SC (februárové číslo), ktorá mala pod kapotou tiež veľmi príjemný benzínový agregát 1.4 TSI. V obidvoch prípadoch na nás nový Leon urobil veľmi dobrý dojem. Tentokrát je na rade tretia karosárska verzia Leonu – kombi s označením ST.
Aktívny športovec
Zatiaľ čo hatchback (päťdverový aj trojdverový) odvezie 380 litrov batožiny, do nového „kombíku“ toho naložíte o vyše 200 litrov viac. Objem 587 litrov síce nie je najväčšia hodnota v triede, ale aj tak predstavuje veľmi slušnú prepravnú kapacitu. Zadná časť Leonu ST je pritom športovo skosená, vďaka čomu auto nepôsobí „škatuľovito“.
Batožinový priestor Leonu ST má všetko, čo by mal mať. Zadné sedadlá sa dajú sklápať aj z kufra, pričom sa sklápajú do jednej roviny s podlahou batožinového priestoru. Tá má dve polohy. V tej vyššej vytvára spomínanú rovinu so sklopenými sedadlami, v nižšej zas poskytuje viac priestoru. Batožinový priestor Leonu ST je teda široko variabilný, čo výrazne zvyšuje jeho využiteľnosť. Nech už sa teda venujete akémukoľvek športu, nemali by ste mať problém odviezť v tomto aute všetky svoje športové pomôcky. Sklamaní nebudete, ani pokiaľ máte radi športový štýl jazdy.
Naftová Cupra
Chlapík zo SEATu mi odovzdával kľúče od tohto auta so slovami: „Užite si to, je to delo“. Nie celkom som tomu ale rozumel…veď predsa nejaký „ropák“ mi nespraví Vianoce zo všedného dňa. Navyše, Leon s motorom 2.0 TDI sme už testovali. Vysvetlil som si to ako mierne prehnanú hrdosť k značke, pre ktorú dotyčný pán pracuje.
S autom som jazdil úplne normálne. Už v prvý deň som si ale všimol, že pri razantnejšom pridaní plynu má motor až nečakane dobrú odozvu. Začínal som si hovoriť, že ten motor v Leone chodí nejako lepšie ako v Golfe alebo Octavii. Aby som sa v tom utvrdil, začal som jazdiť dynamickejšie. Nechcelo sa mi veriť, ako to auto chodí. Pre istotu som nazrel do technického preukazu a našiel riadok, kde sa udáva výkon. Stálo tam 135 kW. Vedel som, že to nemôže byť obyčajná verzia s výkonom 110 kW. Vážení, SEAT začal do obyčajného Leonu montovať motor z Golfu GTD, resp. z Octavie RS, pričom okolo toho nerobí žiaden hurhaj. Pekne v tichosti rozšíril cenník o tento nadopovaný turbodiesel. Aj keď ho ponúka iba s najvyššou výbavou FR, nemá na sebe žiadne iné „varovanie“, ktoré by upozorňovalo na silu motora. Neurobili z neho žiadnu naftovú Cupru, tá ostáva aj naďalej verná benzínu. Dokonalá kamufláž.
Ten motor je geniálny. Nepochybne ide o jeden z najlepších naftových štvorvalcov na trhu. V ekonomickom režime jazdí trochu lepšie ako verzia s výkonom 110 kW. V normálnom režime je citeľne dynamickejší, ale to, čo sa deje v športovom režime… Záťah je jednoducho fenomenálny. Veď krútiaci moment dosahuje maximum lokomotívnych 380 Nm už pri 1 750 ot./min. Navyše sa nejakým spôsobom trochu zmení aj zvuk motora, ktorý je oveľa „odhodlanejší“. Akoby si Leon FR aktivovaním športového režimu namaľoval na tvár bojové pruhy a s pokrikom vyrazil vpred.
Dynamika tohto motora je teda prudko návyková, porovnateľná s motorom 1.8 TSI. Spotreba paliva je pritom rovnaká, ako u normálneho motora 2.0 TDI, ak nie nižšia. V meste nie je problém jazdiť za 6,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta sa nám v ekonomickom režime podarilo dosiahnuť aj hodnotu 4,6 l/100 km. Na diaľnici môžete počítať so spotrebou príjemných 5,5 l/100 km, pričom aj motor pri 130 km/h pracuje pri pohodových 2 200 ot./min.
Resumé
Pôvodne som sa chcel zamerať na praktickú využiteľnosť tretej karosárskej verzie nového SEATu Leon, ale všetky snahy o racionálny prístup udupala číra radosť z jazdy zo silného motora pod kapotou. Áno, nájdu sa aj isté nedostatky. Napríklad adaptívny tempomat sa nedá prepnúť na ten klasický „neadaptívny“, veniec volantu by možno mohol byť trochu hrubší, rozlíšenie obrazovky multimediálneho systému o kúsok jemnejšie, ale to je asi tak všetko. To auto má skvelý podvozok, výborné riadenie aj radenie, dobrý posed za volantom…skrátka, človeku sadne ako uliate. K tomu si prirátajte vydarený dizajn, veľmi zaujímavú cenu a tiež úžasne vyzerajúce a fungujúce full-LED svetlá. Ťažko by vám u konkurencie ponúkli chutnejší kokteil.
Základná cena modelu – SEAT Leon ST 1.2 TSI Cool: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon ST 2.0 TDI (135 kW) FR: 23 570 €
Záruka: 4 roky bez obmedzenia km
Registračná daň: 787 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
135 (184)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
380 /1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
228
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,2/3,8/4,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
587
Objem nádrže [l]:
50
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1370
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4543
Šírka [mm]:
1816
Výška [mm]:
1439
Rázvor [mm]:
2631

Uznávam, trochu klišé, ale pre toto auto to platí naozaj doslovne. S týmto rodinným „kombíkom“ by nebol problém poriadne potrápiť hociktorý menší hot-hatch.