TEST: Peugeot 508 GT | Prebudenie šelmy

1637

Peugeot je značka, ktorá má obrovský potenciál. Bohužiaľ, v nedávnej minulosti si táto francúzska automobilka nechala šliapať po svojej povesti. S príchodom novej vlajkovej lode však svitá na lepšie časy.

Peugeot kedysi patril nielen medzi dizajnovú, ale aj technologickú špičku vo svete štyroch kolies. V poslednej dobe mám všakdojem, že sa tie autá predávajú najmä vďaka dizajnu. A aj o perfektnom dizajne by sa v prípade modelov končiacich číslicou 7 dalo polemizovať… S príchodom modelov, ktorých označenie sa končilo číslom 8, sa však dizajnový jazyk opäť markantne zlepšil. Najmä v prípade ich druhej generácie… Veď ak si vedľa seba postavíte prvú a druhú generáciu modelu 508, človek by ani nepovedal, že pochádzajú od toho istého výrobcu. Taká výrazná je zmena dizajnového jazyka. Podľa mňa, je to jednoznačne zmena k lepšiemu. Čo však spoľahlivosť?

Pastva pre oči

Ešte predtým, ako sa pustím do tejto chúlostivej témy, mi však dovoľte sa trochu pokochať nad tým, ako to auto vyzerá. Veď sa na neho len pozrite! Videli ste už niečo také? V strednej triede a od „neprémiovej značky“? Ja teda nie. Dovolím si tvrdiť, že nový Peugeot 508 je jednoznačne najkrajšie auto vo svojej triede. Tomu zodpovedá aj interiér. Má rovnako originálny dizajn a neuveriteľne dobré vypracovanie. Nešetrilo sa ani na materiáloch. Je to jednoducho „kvalitka“ všade, kam sa pozriete, alebo čoho sa chytíte. Toto auto mi tak trochu pripomína zlaté časy Peugeotu. Žeby boli späť?

Dizajn palubnej dosky jednoducho nemá chybu.

Dlháni, nenariekajte!

Pamätám si na moment, kedy som na minuloročnom ženevskom autosalóne prvýkrát videl toto auto naživo. Len tak sme tam pri ňom stáli s kolegami a s padnutou sánkou ho obdivovali, kým sa niekto z nich nezačal pchať na zadné sedadlá. Že vraj tá zvažujúca sa línia strechy smerom dozadu neveští nič dobré ohľadom priestoru na zadných sedadlách. No a čo?! Koho to zaujíma, keď to auto vyzerá TAKTO?! Áut, kde by sa dal v priestore zadných sedadiel vytvoriť tanečný parket, je dosť. Štýlové autá sa však míňajú a Peugeot to šikovne využil.

Aj keď to tak nevyzerá, na zadných sedadlách je naozaj dostatok miesta. S výškou 180 cm sa tam dá sedieť v maximálnom komforte.

No a na margo toho vnútorného priestoru dodám už len pár faktov a jednu rečnícku otázku. Áno, druhá generácia modelu 508 je menšia ako jej predchodca (zmenšila sa v každom smere, narástla len šírka), ale aj keď to tak nevyzerá, vzadu je naozaj dosť miesta. Ja so svojimi 180 cm som sa tam zmestil úplne bez problémov. Tí, ktorí chcú šoférovať zo zadných sedadiel, nech si bežia kúpiť Superb. Veď si dajte ruku na srdce a zamyslite sa, koľkokrát do roka veziete na zadných sedadlách niekoho, kto by sa tam nemusel zmestiť komfortne?

Najsilnejším motorom v ponuke je benzínová jedna-šestka s výkonom 225 koní.

Vrchol ponuky

Nový Peugeot 508 sme testovali v jeho vrcholnej forme – vo verzii GT. Tá sa dodáva buď so 180-koňovým dvojlitrový turbodieslom, alebo s benzínovou „jedna-šestkou“ vyladenou na 225 koní. Práve tá sa nám dostala do rúk. Človeka trochu zamrzí, že vrcholná verzia vlajkovej lode značky, ktorá kedysi montovala do svojich áut aj šesťvalce, má pod kapotou iba „jedna-šestku“. Iste, výkon 225 koní je fajn, ale chcelo by to viac charakteru. Celý koncern PSA však nemá v ponuke väčší ako 1,6-litrový benzínový motor. Aj ten je pritom v aute maximálne utlmený. Je cítiť, že výrobca sa už do budúcna pripravuje na elektrifikáciu.

Motor je štandardne kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou, čo je trochu škoda, pretože vodiči, ktorí majú radi šoférovanie, nemajú inú možnosť. Na druhej strane je tá prevodovka dobrá, takže nebude to až taký veľký sebazápor. Jedine v meste občas necháva motor v zbytočne vysokých otáčkach a pri zatlačení plynu z času na čas podraďuje aj vtedy, keď to nie je nutné. Akoby nechcela využívať krútiaci moment motora. Zrejme aj preto sa spotreba paliva v meste pohybovala okolo deviatich litrov. Motor je pritom úsporný, pretože mimo mesta, kde prevodovka tak často neradí, je schopný jazdiť aj za 6 litrov. Na druhej strane, z ôsmich prevodových stupňov benefituje auto na diaľnici, kde motor pracuje pri smiešnych 2 200 ot./min. Zrejme aj vďaka nízkej karosérii s malou čelnou plochou a skvelému koeficientu odporu vzduchu je spotreba pri rýchlosti 130 km/h len 6,7 l benzínu na 100 km.

Na výber je hneď niekoľko zobrazení digitálneho prístrojového panela. Nechýba dokonca ani nočné videnie.

Resumé

Peugeot 508 je auto, ktoré vo vás vyvolá emócie. Znie to ako klišé, ale zamyslite sa nad tým. Kedy naposledy sa vám stalo, že ste sa tešili do svojho auta? Že ste sa v duchu usmievali, keď ste sa k nemu blížili a nedočkavo ste potiahli za kľučku? OK, možno nevlastníte práve najnovšie auto, takže sa niet čomu čudovať, ale ja jazdím každý týždeň na inom novom aute. Myslíte si, že som z každého nadšený? Určite nie. Z tohto som ale úprimne bol. Čo však s tým, že je to Peugeot? Ja by som to riskol. V kuloároch totiž koluje informácia, že vývojári tohto auta dostali jednoduchú úlohu – vytvoriť Audi A5 od Peugeotu. Dizajn je samozrejme typický Peugeot, ale čo sa týka formy, inšpiráciou bolo práve toto auto. Aj vďaka tomu druhá generácia modelu 508 uprednostňuje štýl pred priestorom. Jedným dychom však musím zopakovať, že na tých zadných sedadlách naozaj nie je málo miesta.

Viete čo je však ešte zaujímavejšie? Vraj si v Peugeote vypátrali všetkých dodávateľov, ktorí dodávajú súčiastky pre Audi A5 a najali si tých istých. Neviem do akej miery je táto informácia pravdivá. Dopátrať sa k takýmto údajom by nebolo jednoduché, no skúste sa do toho auta posadiť a previezť sa na ňom. Ja som to urobil a nečudoval by som sa, keby to tak bolo. Vyzerá to tak, že Peugeot už dávnejšie nabral „kurz kvalita“ a je možné, že týmto autom priplával do vytúženého prístavu.

Základná cena modelu – Peugeot 508 1.5 BlueHDi Active: 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 1.6 PureTech GT: 40 290 €
Záruka: 4 roky/100 000 km

Registračná daň: 1 100  €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:165 (225)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1900
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,5/4,6/5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:487/1537
Objem nádrže [l]:62
Prevádzková hmotnosť [kg]:1495-1632
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4750
Šírka [mm]:1859
Výška [mm]:1403
Rázvor [mm]:2793