TEST: Mazda3 | Objem ničím nenahradíš

4986

O pravdivosti tohto amerického motoristického príslovia sa už môžeme na vlastnej koži presvedčiť aj my v Európe. Paradoxne na japonských autách.

Novú Mazdu 3 sme si už vyskúšali vo verzii sedan a boli sme viac než milo prekvapení. Test nájdete vo februárovom (2016) čísle časopisu AUTOGRÁTIS alebo aj na tomto webe. Sedan sme testovali s atmosférickým (ako inak?) dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý produkoval 88 kW (120 k). Teraz sa nám do rúk dostal päťdverový hatchback s tým istým agregátom. Išlo však o silnejšiu verziu tohto motora vyladenú na 121 kW (165 k).

Dostatočný priestor, výborná ergonómia

Aj keď je hatchback o 12 cm kratší ako sedan, rázvor osí kolies je rovnaký. Vnútorný priestor obidvoch verzií je teda taktiež identický. Aj o hatchbacku môžeme smelo prehlásiť, že v interiéri je úplný dostatok miesta ako vpredu tak aj vzadu. Prekvapil ma však kufor. Hatchback stráca na sedan 55 litrov, ale nedá sa povedať, že by bol batožinový priestor päťdverovej verzie malý. Myslím si, že aj v tomto smere môže konkurovať tradičným rivalom s európskym rodným listom.

Veľká pochvala patrí ergonómii. Posed za volantom je doslova ideálny. Dokonca akoby bola vypočutá kritika prístrojového panelu z nášho testu. Neviem, či to je karosárskou verziou alebo najvýkonnejším motorom, ale toto auto malo v strede otáčkomer, nie rýchlomer ako sedan. Práve to som kritizoval a zmenilo sa to. Rýchlomer je digitálny. Opäť musím pochváliť multimediálny systém so 7-palcovou dotykovou obrazovkou. Dá sa však ovládať aj pomocou otočného ovládača na stredovom tuneli, čo mi vyhovovalo viac. Navigácia je aj v slovenčine a pri zadávaní názvov sú písmená rozmiestnené ako na normálnej klávesnici. Človek sa teda rýchlo a ľahko zorientuje. Aby som iba nechválil, audioaparatúra značky Bose hrá síce dobre, ale myslím, že zvuk nie je hodný značky Bose. Tiež adaptívny tempomat ma úplne sklamal. Úplne vám postačí ten normálny, adaptívny robí viac škody ako osohu. Keď pridáte plyn, pokiaľ je tempomat aktívny, s tým že chcete výrazne zrýchliť, počas toho, ako preradíte na vyšší stupeň, auto začne samé brzdiť hneď ako pustíte plyn.

Poctivá atmosféra

Problém nás novinárov je ten, že vždy dostaneme do rúk nové auto, ktoré funguje perfektne, nech je to čokoľvek. Potenciálny záujemca sa teda dozvie, ako to auto jazdí, ale ako je na tom so spoľahlivosťou, si môže len tipnúť. Mazda má však v tomto smere veľkú konkurenčnú výhodu. Takmer všetci už opustili atmosférické motory a vydali sa cestou „downsizingu“ v ústrety malým prepĺňaným motorom. Tie sú síce fajn, ale zložitejšia konštrukcia, vyššie tlaky vo valcoch a samotné turbodúchadlo predstavujú v porovnaní s jednoduchým atmosférickým motorom väčšiu hrozbu z hľadiska spoľahlivosti. Na jednoduchom atmosféricky plnenom motore Mazdy by sa ale teoreticky nemalo nič pokaziť. Nemusíte sa báť ani o vysokú spotrebu. V meste sme jazdili za 7,5 litra benzínu na 100 km, čo je vzhľadom na výkon 165 koní celkom slušná spotreba. Mimo mesta sa spotreba paliva pohybovala medzi 5,5 až 6,0 l/100 km. Táto športovejšie ladená verzia má aj o čosi kratšiu prevodovku. Zrýchlenie je teda dynamickejšie v porovnaní so slabším dvojlitrom, na diaľnici však otáčkomer ukazuje 3 300 ot./min, teda pri rýchlosti 130 km/h treba rátať so spotrebou zhruba 7,7 l/100 km.

Resumé

S týmto autom je radosť jazdiť. Za volantom sa sedí perfektne a na každý povel vodiča reaguje presne podľa očakávaní. Podvozok je dostatočne pevný, no pritom stále komfortný aj na 18-palcových kolesách. Pri prejazde nerovností nebuchoce, interiér je veľmi dobre odhlučnený ako od motora, tak aj od podvozku. Ak si k tomu prirátate príťažlivý dizajn a lákavú cenu, argument, ktorý by rozhodol v neprospech tohto auta, by ste hľadali asi len veľmi ťažko.

Základná cena modelu – Mazda 3 G100 Emotion: 13 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 G165 Revolution Top: 23 290 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Registračná daň: 477 €

Technické údaje:

 
 Typ motora:
radový, zážihový
 Valce/ventily:
4/16
 Zdvihový objem [cm3]:
1998
 Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
121 (165)/-
 Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
210 /4000
 Prevádzkové vlastnosti
 Maximálna rýchlosť [km/h]:
210
 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,2
 Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,5/5,8/4,8
 Rozmery a hmotnosti
 Batožinový priestor [l]:
364
 Objem nádrže [l]:
51
 Prevádzková hmotnosť [kg]:
1295
 Rozmer pneumatík:
215/45 R18
 Dĺžka [mm]:
4460
 Šírka [mm]:
1795
 Výška [mm]:
1465
Rázvor [mm]:
2700