TEST: Kia Ceed SW PHEV | Praktický plug-in

658

Kia sa rozhodla ísť s dobou a svoju poriadne rozvetvenú rodinu modelu Ceed osviežiť aj plug-in hybridným pohonom. Pomôže tým znížiť priemerné flotilové emisie a pritiahne ekologicky zmýšľajúcich zákazníkov. Znie to ako dobrý nápad.

Okrem štýlového crossoveru Xceed padla voľba aj na praktické kombi. Vstavaný akumulátor síce ukrojí časť batožinového priestoru, stále ho však zostane dostatok na plnenie rodinných funkcií modelu SW.

Vpredu sú použité prvky výbavy GT-line.

Jedny dvierka navyše

Nebyť marketingových polepov, je plug-in hybrid na nerozoznanie od modelov so spaľovacím motorom, teda až na jedny dvierka navyše na prednom ľavom blatníku skrývajúce konektor na nabíjanie akumulátoru. A to je vlastne dobre. Časy, keď sa hybridy, prípadne elektrické autá výrazne odlišovali od tých bežných, sú, dúfam, dávno preč. Naopak, sympatická snaha zapadnúť je viac ako očividná. Tyrkysové evidenčné číslo však túto aktivitu zúfalo brzdí.

Nebyť polepov, nikto nespozná plug-in hybridnú verziu.

Dizajn Ceed-u SW patrí k tým vydarenejším. Praktická stránka ale predsa dostala prednosť a zadná časť s dlhým previsom pôsobí zboku trochu ťažkopádne. Pohľad odzadu na vkusne tvarované zadné svetlá poteší, no falošné výfukové koncovky pri modeli s eko-pohonom však považujem za trochu nadbytočné.

Osvedčená klasika

Interiér na prvý pohľad ničím nenaznačuje, že ide o auto s plug-in hybridným pohonom. Až detailnejšie skúmanie odhalí nenápadný výstupok so zelenými diódami na vrchu palubnej dosky, ktorý slúži ako ukazovateľ hrubého stavu akumulátoru pri jeho nabíjaní. Pribudli údaje v infotainmente týkajúce sa stavu dobitia batérií, dojazdu či polohy nabíjacích staníc. Informácie sú jednoducho dostupné, prehľadne usporiadané a podľa môjho názoru dostatočné.

Známa klasika. Veľkorysý displej multimediálneho systému ale predsa len posúva interiér o úroveň vyššie.

Testovaný model obsahoval prvky predstavené pre rodinu Ceed modelového roku 2020, konkrétne digitálny prístrojový panel a veľkorysý displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,25 palca. Výhrady k jeho odozve na dotyky a rýchlosti reakcií nemožno mať. Pri napojení na hotspot vytvorený mobilom je k dispozícii množstvo online dát o počasí, cenách palív v okolí, ale predovšetkým o dopravnej situácii. Množstvo a kvalita dopravných informácií je podľa mňa porovnateľná s údajmi poskytovanými prostredníctvom aplikácie Waze.

Infotainment poskytuje okrem iného aj informácie o toku energie.

Priestor v interiéri zodpovedá priemeru nižšej strednej triedy, čo bežnej rodine postačí. Na batožinu ubudlo miesta iba pod podlahou, kde časť praktických priečinkov slúži ako úložisko akumulátoru. Po sklopení zadných sedadiel vznikne skoro rovná plocha, páčky na ich sklopenie však vzadu chýbajú.

Predné sedadlá poskytujú dostatočnú oporu v zákrutách a sú vhodné aj na dlhšiu jazdu.

Ochrana motora vs. spotreba

Auto som preberal plne nabité v pomerne chladnom počasí. Prekvapilo ma, že sa po inicializovaní systému okamžite naštartoval aj spaľovací motor napriek tomu, že bol aktivovaný čisto elektrický pohon. Ceed aj pri jazde poháňal výlučne elektromotor, benzínový štvorvalec naďalej bežal. Vysvetlenie je jednoduché. Výrobca chcel zabrániť tomu, aby sa pri potrebe väčšieho výkonu nedostal úplne studený motor do vysokých otáčok, napríklad pri vstupe na diaľnicu, prípadne pri jazde do prudkého kopca.

Priestor na zadných sedadlách je na úrovni priemeru triedy.

Tento spôsob ochrany motora sa dá iba chváliť, je však v protiklade s primárnym zameraním plug-in hybridného pohonu. Ak mám v úmysle v zime a s plne nabitými batériami prejsť nízky počet kilometrov, nechať spaľovací motor vychladnúť a opakovať tento spôsob jazdy niekoľkokrát do dňa, dosiahnutá spotreba benzínu nebude nulová, ale 3-4 litre na 100 km. Privítal by som možnosť ovplyvniť štartovanie benzínového motora iba z dôvodu jeho zahriatia prostredníctvom nastavení v systéme infotainmentu. Ak sa totiž plánujem pohybovať celý deň výlučne po meste, na čo mi bude stačiť deklarovaných elektrických 57 km, nevidím najmenší dôvod spáliť čo i len kvapku benzínu.

Digitálnemu prístrojovému panelu chýba možnosť konfigurácie.

Až na tento detail však musím systém ako celok pochváliť. Spolupráca so 6-stupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou je výrazne príjemnejšia ako konkurenčná prevodovka s plynule meniteľným prevodom. Nastavenie systému v normálnom režime na dosahovanie nízkej spotreby je zrejmé už len z pomerne pozvoľnej reakcie na stlačenie plynového pedálu. Športový režim reakcie zrýchli a poskytne aj celkom slušnú dynamiku.

Vedľa voliča prevodovky pribudlo tlačidlo na zmenu hybridných režimov.

Vyššia hmotnosť sa trochu prejavila v zákrutách, kde podvozok pri nižších rýchlostiach dosahoval svoje. Z dôvodu tvrdšieho naladenia je auto citlivejšie na nerovnosti na vozovke.

Na deklarovaný dojazd, niečo cez 50 km, sa s použitím výlučne elektrického pohonu dá spoľahnúť. Nabíjanie prebieha prostredníctvom konektora typu CCS (Typ 2) s rýchlosťou napájania 3,3 kW. Na plné nabitie akumulátoru s kapacitou 8,9 kWh je preto treba rezervovať si minimálne 2 a štvrť hodiny.

Možnosť prepínania medzi režimami čisto elektrického a hybridného pohonu pomôže vodičovi odložiť energiu na jej efektívnejšie využitie, a to napríklad na jazdu po meste. Auto dokáže byť v hybridnom režime v meste naďalej úsporné a dosahovať spotrebu do štyroch litrov. Ani na okreskách nevystúpi nad 5,5 litra na 100 km. Diaľničná jazda už logicky nedokáže plne využiť potenciál hybridného pohonu a zvýši spotrebu na stále prijateľných 7 litrov.

Z praktických priečinkov pod kapotou ostal už iba tento. Ostatné nahradilo úložisko pre akumulátor.

Verdikt

Plug-in hybridný pohon v modeli Ceed SW je vydarený a nemá veľa nedostatkov. Otázkou je, či prípadný zákazník pri pohľade na jeho príliš ambicióznu cenovku nezoberie do ruky kalkulačku a nezačne sa zaoberať aj návratnosťou svojej investície. Možno pri využití štátneho príspevku, zľavy od predajcu a poctivého denného nabíjania akumulátora…

Aby som to zhrnul, jedinou väčšou slabinou Ceedu SW PHEV je jeho vysoká cena. Inak ide o moderné a používateľsky veľmi príjemné auto, ktoré dokáže dať majiteľovi pocit, že mu životné prostredie nie je ľahostajné.

Základná cena modelu – Kia Ceed SW Plug-in hybrid GOLD: 33 190 EUR
Základná cena testovanej verzie – Kia Ceed SW Plug-in hybrid PLATINIUM: 36 590 EUR
Euro NCAP: 5 hviezd/2019 (Safety Pack)
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km, prvé tri roky bez obmedzenia km

Registračná daň: 33 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1580
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:77(105)/5700
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)]44(60)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]104(141)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:265
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:168 - 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:437
Objem nádrže [l]:37
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 533 - 1 601
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4605
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1460
Rázvor [mm]:2650