TEST Kia EV9: Toto od Kie nikto nečakal

816
Zdroj: Rasťo Bujna

Kia EV9 je auto, ktoré meria cez 5 metrov, poháňa ho elektrina a pri svojom predstavení spôsobilo poriadny hype. Lebo povedzme si narovinu, takéhoto obra od Kie asi nikto nečakal.

EV9 je druhým elektromobilom moderného ťaženia značky. Predstavili ho na jar tohto roka a dizajn konceptu sa aj v sériovej podobe snažili dodržať čo najviac. Zvislo umiestnené svetlá vyzerajú úplne ako z budúcnosti. Sú matrixové a vďaka 32 pixelom osvetľujú vozovku naozaj výborne. Po bokoch nájdete 21-palcové disky kolies s obrovskými pneumatikami.

Superaerodynamická

Nechýbajú ani výrazné lemy blatníkov a spodku karosérie. No a vzadu opäť zvislé svetlá s malou odbočkou pod zadným oknom, jednoduché piate dvere s nápisom KIA a označením modelu na boku, a naozaj členitý je až nárazník. Tento viac ako 5-metrový obor má na svoje rozmery výbornú aerodynamiku. Práve minimum hrán, aerodynamické disky kolies či kryt podvozka zabezpečili, že koeficient odporu vzduchu je len 0,28.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Viac je jednoducho viac. Doteraz ste v Kiách ako absolútnu topku poznali dva 12,3-palcové zakrivené displeje. V EV9 pribudol ďalší 5-palcový na ovládanie klimatizácie. Spoza volantu nie je práve najlepšie viditeľný. Inak veľmi chválime sedačky. Sú vyhrievané, odvetrávané a v prípade, kedy stojíte, ponúknu aj opierku na lýtka. Podobne ako vpredu, aj v druhom a treťom rade pôsobí veľmi vzdušným dojmom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dvere poskytujú obrovský nástupný otvor, i keď pri tejto cenovej kategórii by ste už možno čakali dovieranie. A zaujímavo riešené je strešné okno. Dizajnéri ho rozdelili na dve časti a rovnako dve sú aj clony. Zadná sa ovláda elektronicky, no tú prednú zatvárate ručne. Sedenie vzadu poskytuje obriu dávku miesta. Lavice v druhom rade sú posuvné, a tak sa vy rozhodnete, koľko miesta komu doprajete. No po rozumnom nastavení nebudete mať ani s výškou 1,9 metra problém sedieť sami za sebou.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dva kubíky

Kufor v Kii EV9 je absolútne variabilný. Tým, že ponúka až tri rady sedadiel, pri plnej obsadenosti do neho veľa nenaložíte. Iba 333 litrov. Keď však tretí rad sklopíte, zrazu máte 828 litrov. Ale klobúky si musíte chytiť až po tom, ako sklopíte oba zadné rady. Mimochodom, pokojne aj tlačidlami priamo z kufra. Lebo potom ponúkne až 2318 litrov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Kia EV9 je aktuálne dostupná s pohonom zadných kolies a výkonom 203 koní alebo s pohonom všetkých kolies s 384 koňmi. Práve silnejšiu verziu sme testovali. Na stovku zrýchli za 5,3 sekundy aj napriek tomu, že jej hmotnosť presahuje 2,5 tony. Na rovinke ide ako raketa, so všetkou stabilitou sveta. A to aj po väčšine nerovností. No v zákrutách už cítite jeho hmotnosť. Práve tu pomáha pohon oboch náprav. Ak by sme mali EV9 niečo vytknúť, bol by to o poznanie nižší komfort na zadných sedačkách. Priečne nerovnosti vpredu ani necítite, no vzadu už trochu áno.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

Vypýta si viac, prejde dosť

Spotreba v cykle WLTP predstavuje v prípade našej štvorkolky 22,8 kilowatthodiny na stovku. Čo vôbec nie je málo. Ale na druhej strane tu máme takmer 100 kWh batériu. Čiže na nabitie viete prejsť aj 500 kilometrov. Batéria sa najlepšie nabíja vo svojej ideálnej teplote. A tá sa v týchto decembrových mrazoch dosahuje len veľmi ťažko. Aj preto ponúka EV9 predhrev batérie. Asi pol hodinku pred nabíjaním stlačíte tlačidlo a potom vám na ultra rýchlonabíjačke nebude nič brániť v nabíjaní maximálnym výkonom 210 kW. Vtedy sa z 10 na 80 % dostanete za 24 minút.

Kia EV9 rozhodne nie je bežnou Kiou. A to platí aj vtedy, keď ide o cenu. Aktuálne sú v ponuke verzie first edition a za zadokolku zaplatíte najmenej 74 990 eur. Ak by ste chceli našu štvorkolku, tá začína na cene 82 990 eur.

Základná cena modelu – Kia EV9 Earth 1st Edition RWD: 74 990 €
Základná cena testovanej verzie – Kia EV9 GT-Line 1st Edition AWD: 82 990 €
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 elektromotory
Najvyšší výkon [kW (k)]:283 (384)
Najvyšší krút. moment [Nm]:700
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,3
Dojazd [km]:505
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor kufor / "frunk" [l]:333 (7m), 828 (5m), 2318 (2m) / 52
Kapacita batérie [kWh]:99,8
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2585-2648
Dĺžka [mm]:5015
Šírka [mm]:1980
Výška [mm]:1780
Rázvor [mm]:3100