TEST: Citroën C4 Cactus – Ty kokos, Cactus!

1571

Asi takéto nejaké sú reakcie ľudí, keď zbadajú na ulici tento nezvyčajný Citroën s ešte nezvyčajnejším názvom. Tento francúzsky exot určite zaujme svojim dizajnom, ale má čo ponúknuť aj po ostatných stránkach?

Francúzi to s dizajnom vždy vedeli a Citroën obzvlášť. Veď modely ako DS, 2CV, SM, GS, CX alebo aj XM, ktorého dizajn navrhlo slávne štúdio Bertone, sa nezmazateľne zapísali do histórie automobilového dizajnu. Medzi ozaj výnimočné autá patrila aj donedávna vyrábaná limuzína C6. Za dizajnový skvost sa tiež dá považovať súčasný Citroën C5 so svojím konkávnym zadným sklom. No a vôbec nepochybujem o tom, že aj nový Citroën C4 Cactus sa zapíše medzi dizajnové ikony.

Krivky karosérie, tvar svetiel, to všetko je veľmi zaujímavé, ale azda najpútavejším prvkom sú kontrastné plastové plochy na dverách, v zadnej časti a na rohoch predného nárazníka – „airbump“. V podstate ide o vzduchové vankúšiky z termoplastického polyuretánu. Znie to zložito, Citroën má na túto technológiu dokonca 9 patentov, ale má to veľmi jednoduchú funkciu – „airbump“ tlmí nárazy a zabraňuje vzniku drobných poškodení či škrabancov na karosérii.

Extravagancia

Interiér nie je nič dlžný mimoriadne extravagantnému exteriéru. Darmo by ste v ňom hľadali nejaké analógové budíky. Celé komunikačné rozhranie auta s posádkou zabezpečujú iba dva farebné „monitory“ – jeden menší pred vodičom a druhý väčší na stredovej konzole. Ten pred vodičom je až tak malý, že sa naň nezmestil otáčkomer. Ten druhý zas poznajú majitelia Peugeotu 308. Reakcie na dotyk sú pomerne oneskorené a najhoršie je, že cez dotykový displej je nutné ovládať aj klimatizáciu. Skutočných tlačidiel je v aute minimum. Drvivá väčšina funkcií sa ovláda cez už spomínaný displej, ktorý je síce štýlový, ale dosť nepraktický.

Ďalšou zaujímavosťou je poťahová látka. Farby, ale aj materiál je naozaj neštandardný. Namiesto madla na dverách je veľmi vkusné pútko. Už ihneď pri nastupovaní tak človek nadobudne dojem, že si sadá do výnimočného auta. Skrinka pred spolujazdcom je vyhotovená veľmi elegantne. Pripomína skôr drahú dámsku kabelku. Je aj nadštandardne priestranná, keďže konštruktéri umiestnili airbag spolujazdca na strechu.

V neposlednom rade sú tu spojené predné sedadlá. To sa tiež len tak hocikde nevidí. Keďže namiesto dvoch sedadiel je vpredu niečo ako lavica, aj ručná brzda musela byť tvarovaná neštandardne. Nehovoriac o radení automatickej prevodovky, ktoré je iba tlačidlové. Jednoduchšie to už ani byť nemôže: D↑ – dopredu, R↓ – dozadu a N je neutrál. Toto už sa ale týka iba áut s automatickou prevodovkou. Modely s manuálnou nemajú spojené predné sedadlá a bohužiaľ majú aj klasickú ručnú brzdu.

Prekvapili ma tiež niektoré vyslovene náklady šetriace riešenia. Auto vyzerá zvonku exkluzívne, vo vnútri pôsobí extravagntne, ale človek nemusí dlho hľadať a rýchlo narazí na prvé známky šetrenia. Plastov síce nie je veľa, ale všetky sú tvrdé. Zadné okná sa nedajú spúšťať, iba vyklápať. Operadlá zadných sedadiel sú nedelené. Panoramatické strešné okno (za príplatok 500 €) nemá ani roletku. Iste, v Citroëne nám vysvetlili, že použité okno prepúšťa minimum tepla do interiéru. Ale žeby ostatní výrobcovia používali úplne obyčajné sklo, iba Citroën má špeciálne?

Dva kroky vpred, jeden vzad

Cactus je ľahké auto. Čo je samozrejme skvelé, pretože je obratnejšie a nie je problém rozhýbať ho. Práve vďaka tomu nepotrebuje až tak silné motory. Viem, 1,2-litrový benzínový trojvalec bez turba vyzerá v aute veľkosti klasického Citroënu C4 (nižšia stredná trieda, segment C) dosť smiešne. Priznávam, nie je to žiadna sláva, ale ten motor je fakt vydarený a na svoje parametre prepožičiava autu celkom slušnú dynamiku. Nebyť tej robotizovanej automatickej prevodovky. Tá je kameňom úrazu.

Nielen, že motor nemá výkonu na rozdávanie, ale prevodovka odďaľuje reakcie na plynový pedál asi tak o dve sekundy. A to ako pri rozjazdoch (obzvlášť veľkú radosť to urobí človeku v kopci), tak aj počas jazdy. Preradenie trvá naozaj zhruba dve sekundy, počas ktorých má ešte vodič pocit, že to auto brzdí. Ani k nižšej spotrebe paliva tá prevodovka asi neprispieva.

V meste sme jazdili za 6,5 litra benzínu na 100 km, mimo mesta stačilo Cactusu o liter menej. Na diaľnici to už ale na kaktus veľmi nevyzeralo. Neviem pri akých otáčkach motor pracuje pri 130 km/h (lebo Cactus nemá otáčkomer), ale jeho odhlučnenie je výborné. Určite to však budú vysoké otáčky, lebo ide o slabší agregát skombinovaný s iba päťstupňovou prevodovkou. Výsledkom tohto spojenia je spotreba pohybujúca sa okolo 7,5 l/100 km.

Resumé

Citroën C4 Cactus robí veľmi dobrý vizuálny dojem. Až na pár detailov vám tento dojem pretrvá aj po nasadnutí. Na jazdu s týmto autom by som sa ale radšej vydal iba v prípade, že je vybavené manuálnou prevodovkou. Vtedy nemusí byť zlý ani ten základný trojvalec, ktorý pracoval pod kapotou nami testovaného auta.

Čo sa týka samotných jazdných vlastností, riadenie je príliš preposilňované a podvozok je relatívne tvrdý. Opakujem, relatívne. Jedno je isté – nie je to typický Citroën, takže komfortný príliš nie je. Je to taká zvláštna kombinácia nízkoprofilových pneumatík a pruženia s vyšším zdvihom. Predsa len je to kompaktné SUV, ktorého hlavným konkurentom je paradoxne koncernový súrodenec Peugeot 2008.

Suma sumárum, Cactus má svoje chyby, ktoré by mu možno neprešli, keby nevyzeral tak, ako vyzerá. Lenže ja si trúfam povedať, že nám tu vznikla nová dizajnová ikona. Ani Fiat 500 nie je dokonalý, ale je jednoducho rozkošný. Myslím si, že aj Cactus čaká podobne veľká budúcnosť. Zaslúži si to.

Základná cena modelu –Citroën C4 Cactus Live PureTech 82: 12 290 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 Cactus Shine Edition PureTech 82 S&S ETG: 16 290 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 0 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
3/12
Zdvihový objem [cm3]:
1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
60 (82)/5750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
118 /2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
14,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,1/3,9/4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
358/1170
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1088
Rozmer pneumatík:
205/50 R17
Dĺžka [mm]:
4157
Šírka [mm]:
1729
Výška [mm]:
1540
Rázvor [mm]:
2595