TEST: Citroën C5X Plug-in Hybrid | TOP komfort v strednej triede

1701

Značka Citroën patrí medzi popredných výrobcov automobilov v Európe. Výrobu rozbehla tesne po prvej svetovej vojne a napriek úskaliam si stále drží konkurencieschopnosť na náročnom trhu. Automobilka sa nebála priniesť netradičný dizajn a zároveň mnohé technologické inovácie. Zlúčenie so značkou Peugeot a neskôr aj s Fiat Chrysler Automobiles sa prejavilo v zdieľaní technických riešení a tým aj úspore nákladov.

Skutočné výfuky už vyšli z módy.
Zdroj: Redakcia

Napriek tomu si Citroën na svojich modeloch zachováva dizajnové prvky, vďaka ktorým si ich  s inými značkami nepletiete. Snaha o maximálny možný komfort je ďalším artiklom, na ktorom sa značka snaží budovať svoj imidž.

C5

Asi každý si pamätá model C5, ktorý bol typickým zástupcom strednej triedy. V každej z troch generácií sa vyznačoval bohatým vnútorným priestorom, zaujímavými motorizáciami a hlavne dôrazom na pohodlie zabezpečené unikátnym hydropneumatickým pružením. Od ukončenia výroby tretej generácie sa zdalo, že sa automobilka s touto triedou rozlúčila nadobro.

Na prednej časti auta sa dizajnéri poriadne odviazali.
Zdroj: Redakcia

C5X

C5 ostala dočasne bez nástupcu a štafetu vlajkovej lode prebralo SUV C5 Aircross. To sa prednedávnom zmenilo a Citroën na trh uviedol model, ktorý sa predsa len pôvodnej C5 podobá viac a navyše nahradí oba karosárske varianty. Povedzme, že mať príliš na výber je niekedy na škodu. Zaradiť nový model do konkrétnej kategórie je náročné. Rozmermi pasuje do strednej triedy, dizajnom je to niečo medzi kombi, liftbackom a shooting brake, navyše so slušnou svetlou výškou 194 mm.

Ani zadná časť nepôsobí nudne.
Zdroj: Redakcia

Spredu si C5X s inou značkou nespletiete. Predný nárazník je charakteristický pre viaceré modely značky. Vrchná časť svetiel je určená pre efektné denné svietenie, hlavné svetlomety sú nižšie po bokoch karosérie. Ide o pomerne jednoduchú, ale dostatočne účinnú svetelnú LED techniku. Privítal by som však automatické nastavenie výšky svetlometov, ktorá je v tejto triede štandardom.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Extravagantný dizajn umocňuje aj kontrastná farba strechy, ktorá spolu s tmavými sklami a čiernym C stĺpikom plynule prechádza do zadného okna. Decentné oplastovanie a zdvihnutý podvozok sľubuje aj terénne zážitky, nemožnosť pohonu 4×4 vás však vráti na zem.

Obývačka

Vysoké prahy vás nútia dvíhať nohy pri nastupovaní viac, ako by ste od vyššie položeného auta očakávali. Je to ale asi jediný znak nepohodlia, ktorý na palube Citroenu nájdete. Materiály a ich spracovanie na slušnej úrovni, volant nastaviteľný v širokom rozsahu, výborný  posed. Tvarovanie chrbtovej časti sedadiel mi vyhovovalo a napodiv mi nevadila ani mäkká výplň sedákov.

Až na niektoré detaily pôsobí interiér celkom prémiovo.
Zdroj: Redakcia

Spokojný som bol s manuálnym nastavením ventilácie na samostatnom paneli ako aj s veľkými tlačidlami na volante. Pomerne malý displej pred vodičom zobrazoval dostatok informácií, centrálna obrazovka poskytovala dobrú odozvu na dotyky. S inovovaným softvérom infotainmentu som trochu bojoval, o to viac som privítal bezdrôtové pripojenie systému Android Auto.

Pohodlie na prvom mieste

Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazmi zabezpečia veľmi komfortnú jazdu za každých okolností. Auto sa na nerovnostiach pohojdáva a arogantne ich ignoruje. Neviem, či som vôbec niekedy sedel v pohodlnejšom aute. Ako vodič si na takéto nastavenie podvozka zvyknete a môže vám dokonca vyhovovať, pasažieri a to najmä na zadných sedadlách však nadšení nebudú. Auto sa v zákrutách nakláňa a neustále sa na nerovnostiach vertikálne pohybuje. Nedá sa ale povedať, že by nedržalo stopu a bolo by s ním nutné bojovať.

Potešia klasické ovládače ventilácie.
Zdroj: Redakcia

Posádka na druhej strane ocení nízky hluk od podvozku ako aj od karosérie, čo predurčuje auto na jazdu po rovných diaľniciach na dlhé vzdialenosti.

Pomalé nabíjanie 12,4 kWh akumulátora odsudzuje auto k dlhému pobytu na domácej nabíjačke.  Domáci wallbox to v ideálnom prípade s príplatkovou 7,4 kW palubnou nabíjačkou dokáže za 1h 40 min. K dispozícii máte okolo 60 km elektrických mestských, menej už mimomestských, prípadne diaľničných kilometrov.

Len “pomalé” nabíjanie.
Zdroj: Redakcia

Po vybití akumulátora sa auto prepne do hybridného režimu a dokáže jazdiť stále dynamicky a s priaznivou spotrebou. Kombinovane som neprekročil 6,5 litra a to s prevahou diaľničnej jazdy.

Verdikt

V súčasnosti letia dravé tvary, tvrdé odpruženie a niekedy zbytočne športové naladenie podvozkov. A to aj v modeloch, kde sa to nehodí a je to skôr na škodu. Citroen C5X ale ide opačným smerom a vsadil výlučne na komfort. Existuje značná skupina zákazníkov, ktorých práve táto vlastnosť osloví. Iné je to však s pohonom. Plug-in hybrid nie je pre každého a prirodzene navyšuje cenu auta. A nakoniec je to jediná motorizácia, ktorá dodá autu dynamiku hodnú strednej triedy. Obávam sa, že práve táto skutočnosť môže zabrániť vysokým počtom predaných kusov tohto určite zaujímavého auta.

Základná cena modelu – Citroen C5X  YOU1 PureTech 130 S&S EAT8: 33 990 €
Základná cena testovanej verzie – Citroen C5X MAX  Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8: 45 990 €
Záruka: 4 roky/60 000 km (predĺžená záruka za príplatok)
Záruka na akumulátor: 8 rokov/160.000 km na zachovanie minimálne 70 % kapacity

Registračná daň: 140 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:132(181)/6000
Najvyšší krútiaci moment spaľovacieho motora [Nm/ot./min.]:250/1750
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:81,2 (110) /2500
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]165 (225)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:360
Elektrický dojazd v km [kombinovaný, WLTP}63
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:485
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 826
Rozmer pneumatík:205/55 R19
Dĺžka [mm]:4805
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1485
Rázvor [mm]:2785