TEST: Audi Q5 | GameBoy

1782
Zdroj: František Pisarovič

Stredne veľké SUV na prvý pohľad nepôsobí ako druh vozidla, ktoré by vedelo uspokojiť predovšetkým nadšeného vodiča. Pár dní strávených s ním má však presvedčilo o úplnom opaku. A nie je to jediná vec, na ktorú som prišiel.

Druhá generácia tohto modelu s kódovým označením 80A je tu s nami už od roku 2017, takže nedávno prešla ľahkým faceliftom. Poďme sa teda pozrieť, čo všetko sa zmenilo.

Čau, bráško. Dlho sme sa nevideli. Bráško.
Zdroj: František Pisarovič

Na efekt

Predná časť sa viac priblížila aktuálnym modelom značky, zreteľná je inšpirácia modelom A4. Na prvý pohľad sú tieto zmeny celkom nenápadné, no pri bližšom pohľade prepracované detaily, akými je napríklad nová OLED grafika zadných svetlometov v tvare písmena Q, dokážu vyniknúť.

Vpredu vyniknú nové LED svetlomety a dvojica radarov, ktoré vyzerajú ako hmlovky
Zdroj: František Pisarovič

O ďalšiu časť predstavenia sa postaral aj paket S-line, v rámci ktorého dostáva Q5 o niečo dynamickejší nádych. Vpredu by sme preto našli väčšiu plochu nasávacích otvorov s diskutabilným pomerom falošnosti, vzadu sa však umiestňujú štyri plastové atrapy na koncovky výfukov, o ktorých falošnosti nebudeme diskutovať. Zaujímavosťou je, že guľaté paraboly v prednom nárazníku nie sú svetlomety do hmly, ale radary.

Bočný profil prezradí genetickú spriaznenosť s Porsche Macan
Zdroj: František Pisarovič

Pribudli aj dva nové farebné odtiene District Green a Ultra Blue. Náš testovaný exemplár ale neniesol ani jednu z nich. Jeho pôsobivá Sivá Daytona Grey do konečnej cenovky 73 594 € prispela sumou 1 012 €. Áno, dobre vybavené Audi vedia byť drahé. Nie je to však žiadnym prekvapením.

Pri pohľade zozadu sa do vašich sietnic zapisujú nové OLED svetlomety
Zdroj: František Pisarovič

Exkluzivita

A ani hanbou, pretože svoju bohatú výbavu vedia hrdo ukázať najmä v interiéri. Inžinieri od Audi totiž vedia, že to je miesto, v ktorom budete tráviť nemalé množstvo času.

Tento interiér na prvý pohľad nevyzerá ako špeciálne miesto, klame však telom
Zdroj: František Pisarovič

Q5 poteší v prvom rade dokonalou ergonómiou. Všetko je presne tam, kde to očakávate. Audi sa v tomto prípade nezrieklo ani fyzického ovládania klimatizácie, ktoré sa nachádza pod 10,1” displejom nového prepojeného infotainmentu tretej generácie so službami Audi Connect.

Má dokonalú ergonómiu a prvotriedne materiály. Všetko, čo nemá byť dotykové, zostalo fyzické.
Zdroj: František Pisarovič

Prvotriedne je spracovanie interiéru, jeho akustika aj použité materiály. V tomto smere hralo Audi vždy prvé husle. Kde dnes hrá Ingolstattská automobilka taktiež prím, to sú možnosti individualizácie. Na správnu špecifikáciu by ste si ale mali vyhradiť svoj čas. Môže sa vám totiž stať, ako v prípade testovanej Q5, že zabudnete v sedemdesiattisícovom aute zaškrtnúť základné položky, ako napríklad vyhrievanie volantu či zadných sedadiel.

Trojramenný S-line volant padne príkladne do ruky, podobne ako volič prevodovky
Zdroj: František Pisarovič

Tie predné sú však nielen vyhrievané, ale aj športové a príkladne tvarované. Viete si na nich aj predĺžiť sedaciu časť, takže vaše nohy zostanú pohodlne podporené počas celej dĺžky cesty. Samozrejmosťou pre Audi je skvelý – až referenčný – audiosystém so subwooferom.

Športové sedadlá sú excelentné a majú nastaviteľnú dĺžku sedáku
Zdroj: František Pisarovič

Vzadu je miesta dosť. Priemerný Európan, aj ten o trochu väčší, sa za seba pohodlne usadí. Batožinový priestor má objem 1 520 litrov po sklopení zadných sedadiel, bežnú hodnotu Audi z nejakých príčin neudáva.

Situácia na zadných sedadlách je úplne v pohode. Sadnem si za seba s rezervou.
Zdroj: František Pisarovič

Továreň na výkon

Logika nahovára, že aj Audi Q5 stojí na rovnakých základoch ako Volkswagen Tiguan či príslušné modely od Škody alebo SEAT-u, nie je to však tvrdenie postavené na pravde. Audi Q5 totiž stojí na platforme MLB, podobne ako modely A4, A5, A6, A7, A8 alebo Porsche Macan.

Batožinový priestor je dostatočne veľký a krásne kvadraticky tvarovaný
Zdroj: František Pisarovič

Okrem pohľadu na predné a zadné päťprvkové zavesenie kolies to prezradí aj orientácia motora, ktorý je v aute uložený pozdĺžne za prednou nápravou. Nie je to teda žiaden koncernový masový produkt, ale zasa ani “to staré Audi s motorom úplne vpredu”. Je to veľmi dobre vyvážený prostriedok na rýchlu jazdu.

Po sklopení zadných sedadiel má objem až 1 550 litrov
Zdroj: František Pisarovič

Budete sa tomu možno čudovať, ale neznesiteľná chuť jazdiť je z tohto Audi cítiť aj s relatívne bežnou pohonnou jednotkou, akou je motor 2,0 TDI so 150 kilowattmi (204 koňmi). Tento motor pracuje aj vďaka mild-hybridnému 48 V systému agilne v celom svojom spektre otáčok, ktoré ale nikdy nebudete mať možnosť spoznať, pretože prevodovka S-tronic prenáša celých 400 newtonmetrov krútiaceho momentu intuitívne a bleskurýchlo na všetky štyri kolesá.

Z batožinového priestoru si viete zodvihnúť alebo znížiť zadnú časť vozidla, prípadne vyklopiť ťažné
Zdroj: František Pisarovič

Slúžia jej na to dve spojky, takže áno – za týmto označením sa skrýva známy sedemstupňový dvojspojkový automat DSG. Pohon všetkých štyroch kolies nesie honosné označenie quattro ultra, pričom ide o prvú generáciu pohonu všetkých štyroch kolies pre Audi s pozdĺžne uloženým motorom, ktorý nie je permanentný. Zadnú nápravu sa ale systém nesnaží zapnúť vtedy, keď je na tej prednej už zle, no prediktívne.

Pod kapotou tepe 150-kilowattová továreň na výkon. Okrem toho vie až 400 newtonmetrov.
Zdroj: František Pisarovič

V praxi by to malo znamenať, že vám auto už pred zákrutou zapne pohon všetkých štyroch kolies, no v situáciách, keď ho nepotrebuje, zadnú nápravu vypne. Prečo? Pre úsporu paliva, predsa.

Takéto “fejkoviny” by sme si ale v 21. storočí mohli odpustiť, nie?
Zdroj: František Pisarovič

Ako GameBoy

Nepermanentnosť pohonu 4×4 vás ale prestane trápiť presne v tom momente, keď sa rozbehnete. Trojramenný S-line volant padne príkladne do ruky a dobre sa budete cítiť aj v spomínaných športových sedadlách. Prekvapivo efektné a efektívne je aj riadenie s variabilným prevodom, ktoré sa vo vyšších rýchlostiach priostrí a stuhne.

Prehľadné, účelné, červené. Dobré.
Zdroj: František Pisarovič

Audi by som chcel aj špecificky pochváliť za presné použitie jazyka. “Športový” režim sa totiž nevolá Sport, ale Dynamic, pretože Audi vie, že kto sedí v sedadle, ten nešportuje. Po jeho aktivovaní sa priostrí reakcia na plynový pedál, ktorá je v bežnom režime vágnejšia, spolupracovať začnú aj adaptívne tlmiče. Auto ochotne prenáša masu zo strany na stranu, pričom stále nestráca na komforte tlmenia. Jeho správanie je presne čitateľné, až to človeka dojíma.

Prémiový audiosystém je skrátka prémiový audiosystém. Odporúča 9/10 zvukárov.
Zdroj: František Pisarovič

Vďaka efektívnemu agregátu navyše na stovku nespáli viac ako 8 litrov nafty, aj keby ste zabudli na slušnú výchovu. V každodennej realite budete jazdiť za neslušne nízkych 6,5 – 7 litrov nafty na stovku. Vo vozidle, ktoré sa dokáže prevteliť z každodenného približovadla na pohodlné GT alebo precíznu rezačku zákrut. Vitajte v 21. storočí.

Dovidzeňá!
Zdroj: František Pisarovič

Základná cena modelu – Audi Q5 30 TDI S tronic: 43 650 €
Základná cena testovanej verzie – Audi Q5 S line 40 TDI quattro S tronic: 51 350 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový, MHEV
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:150 (204)/3800-4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-3250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Spotreba - kombinovaná [WLTP, l/100 km]:6,9 - 6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:550/1550
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:1880
Rozmer pneumatík:255/45 R20
Dĺžka [mm]:4682
Šírka [mm]:1893
Výška [mm]:1662
Rázvor [mm]:2819