PRVÁ JAZDA: Renault Arkana E-Tech Hybrid | Ono to naozaj nič nežerie!

3476
Zdroj: František Pisarovič

“Renault s masovou implementáciou hybridných systémov čakal až do momentu, keď bude vedieť, že má v rukách výnimočný produkt.” Je to len veta, ktorú Francúzi chcú, aby sme si mysleli, alebo tvrdenie, ktoré sa zakladá na realite? Vyskúšali sme si novú Arkanu E-Tech Hybrid, aby sme to zistili.

Novú Arkanu sme trocha podrobnejšie prebrali už v prvej jazde v priebehu minulého mesiaca, pričom náš filozofický traktát na tému “postavil Renault dobré SUV-kupé?” si môžete prečítať na tomto linku.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Pilní poľní aj domajší hospodár

Počas predchádzajúcej prvej jazdy sme mali k dispozícii prevedenie s 1,33-litrovým benzínovým turbomotorom 140 TCe, subjektom tejto jazdy však bude úplne nová pohonná jednotka E-Tech Hybrid, na ktorú je francúzska automobilka veľmi hrdá.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Má na to právo. Hybridná technológia sa opiera riešenia, ktoré sú predmetom viac než 150 patentov a Renault dokonca tvrdí, že využíva odborné skúsenosti značky vo Formule 1, najmä v oblasti rekuperácie a regenerácie energie motora. Motor E-Tech Hybrid sa zakladá na hybridnej sústave nazývanej ako „sériovo-paralelná“, ktorá má zo svojej podstaty niekoľko výhod.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Celok funguje vďaka inovatívnej multimódovej prevodovke bez spojky, ktorú doplňuje pohonný agregát. Revolučné spojenie elektromotorov s prevodovkou s ozubenými kolesami umožňuje optimálne a hladké radenie. Systém je rovnaký ako v Cliu, preto si pomôžeme týmto inteligentným videjkom priamo od automobilky:

E-Tech Hybrid využíva lítium-ionovú batériu s kapacitou 1,2 kWh (230 V), ktorá je umiestnená v batožinovom priestore. Vďaka nej sa dá dosiahnuť až 80 % doby jazdy v meste v elektrickom režime a zníženie spotreby až o 40 % oproti tradičnému spaľovaciemu motoru. Nová Arkana s týmto motorom vykazuje kombinovanú spotrebu 4,9 l/100 km a emisie CO2 111 g/km (podľa WLTP).

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Renault upozorňuje, že jeho hybrid tabuľkovo vyniká skôr v neprodukcii oxidu uhličitého, ako v spotrebe, ktorá sa vám na prvý pohľad môže javiť ako priemerná – ako si však ešte povieme, dá sa jazdiť aj za oveľa menej. Tak či onak, 111 g/km vám však žiadny iný motor s výkonom 145 koní jednoducho neurobí.

Dotyk prémie

Interiér verzie R.S. Line vyniká karbónovým dekorom palubnej dosky a dverí s červenou lištou pozdĺž hornej časti palubnej dosky s čiernym stropom.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Volant je potiahnutý perforovanou kožou a čalúnenie sedadiel v kombinácii koža / alcantara je ozdobené decentným červeným prešívaním, ktoré sa nachádza aj na paneloch dverí. Bezpečnostné pásy zvýrazňuje červený pruh, čo niekomu môže byť po chuti, viem si však predstaviť aj ľudí, ktorí by to považovali za taký milý gýč.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Pozorné očko si všimne aj decentný rozdiel na stredovej konzole, ktorý Arkana v hybridnej verzii ponúka ako technologickú výhodu nad svojim čisto benzínovým súrodencom: ovládač prevodovky prostredníctvom princípu shift-by-wire.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Vzadu je situácia viac ako dobrá. Vďaka svojmu pôvodu v platfome CMF-B je Arkana trocha užším vozidlom, vyvažuje to však veľkorysou ponukou priestoru v pozdĺžnom smere. Aj vzadu by sme našli tvrdšie výplne sedákov, ktoré majú príjemné tvarovanie a na dotyk prirodzene prémiovo pôsobiace materiály.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Keďže batéria je v aute umiestnená rozumne, aj hybridná Arkana má nad zadnou nápravou dôstojný batožinový priestor s dvojitou podlahou a objemom 480 litrov.

Veľké prekvapenie

Interiér je z tých známejších, platforma CMF-B je taktiež známa snáď každému. A i keď teória vraví, že známou by mala byť aj hybridná pohonná jednotka, ktorá bola len s drobnými úpravami prevzatá z Clia, realita sa dokáže líšiť.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Začnime napríklad nastavením celej jednotky. Arkana sa na prvý omäk profiluje ako najsofistikovanejšie naladený automobil z celej hybridnej štvorice, ktorú dopĺňa ešte Mégane, Clio a Captur PHEV. Reakcie na pedál akcelerátora sú prekvapivo mrštné a veľa práce si inžinieri dali aj s odhlučnením a spracovaním interiéru, ktorý pôsobí naozaj solídnym dojmom.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Neotravujme však interiérom, tu sme pri žatve zoznamke s novou motorizáciou! Jeho fejkové koncovky výfukov sú napokon aj jeho jedinou výraznou slabou stránkou. Jednotka je dostatočne pružná a jednotlivé prepnutia elektrického a spaľovacieho systému dostatočne hladké na to, aby pôsobila ako o triedu drahší produkt.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Do 75 km/h sa Arkana dokáže pohybovať čisto na elektrinu a prekvapujúce je najmä to, ako často to robí. aj vďaka prepracovanému digitálnemu prístrojovému panelu s vysokým rozlíšením je voľným okom rozpoznateľné, kedy automobil svoju miniatúrnu batériu dobíja a kedy z nej energiu čerpá.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Už po prvých metroch jazdy je jasné, že systém neukladá veľké množstvá energie, ale cyklicky batériu nabíja a vybíja s prekvapujúcou denzitou. Udržiava ju medzi ideálnymi dvadsiatimi až osemdesiatimi percentami nabitia a výsledky sa dostavujú. Počas testovacej jazdy sme dostali za úlohu prejsť meraný úsek cesty s čo najnižšou spotrebou. Výsledok víťaza nás úprimne šokoval: 3,3 litra na sto kilometrov.

Na poriadnejší verdikt si ešte počkáme napríklad do momentu, keď sa u nás hybridná Arkana objaví na celotýždňový test. Dovtedy zostávajú naše očakávania celkom naplnené ambíciami. Ambiciózna je však aj cena hybridnej Arkany: 28 400 € za výbavu Zen, za R.S. Line potom dáte 31 200 €. Veľa? Tak mi nájdite lacnejšie SUV-kupé, čo žerie tri a pol!