Najlepšie testovacie autá roku 2020: František z pekla a jeho TOP 5+1

2629
Zdroj: František Pisarovič

Nalejme si čistého vína, najvýznamnejší motoristický event roku 2020 je vznik rubriky Autá z pekla. V tomto požehnanom období medzi šalátom a šampanským je však v kurze skôr bilancovať nad testovačkami. Napríklad ktorá z nich by v roku 2020 stála za hriech. Alebo peniaze. Tak poďme na to!

Najmä však nezabudnite na základné pravidlo, ktoré nás tento rok naučil: Nebrať sa vážne.

6. Peugeot Traveller Business VIP

Viete čo, pôvodne sa na tejto priečke mal vyskytnúť Peugeot 508 GT SW s výborným, 1,6-litrovým turbobenzínovým štvorvalcom. Keď si však predstavíte tých 50 tisíc europeňazí na jednej kope, nemáte chuť dostať za ne… Niečo viac?

TEST: Peugeot Traveller VIP⎜Viac je viac

Ale jasné, že máte. A môžete, pričom netreba ísť ani k inej automobilke. Riešením vašej dilemy sa totiž môže stať tento predĺžený Traveller vo výbave Business VIP! Ten síce nie je tak veľmi sexy ako jeho sexy kombi bratranec 508, ponúka však toľko životného priestoru, že keby existoval už pred storočím, ani nemusela byť vojna.

Okrem toho sa bavíme o výbave Business VIP, čo znamená 7 posuvných kožených kresiel, z toho stredný rad viete otočiť proti smeru jazdy a úplne predné sedadlá sú nielen vyhrievané, ale aj masážne. Audiosystém je tu excelentný, no čo je najpodstatnejšie – v priestore pre posádku máte konferenčný stolík. A vy dobre viete, že dodávku s konferenčným stolíkom ste vždy chceli.

5. SEAT Ateca FR

Sem by sa hodil všeobecný úvod o tom, ako by v rebríčku najlepších testovačiek roka 2020 nemalo chýbať ani malé SUV, pretože aj o nich bol rok 2020. Dôvod, prečo sem zaraďujem aj testovaciu Atecu FR je však ten, že je skrátka dobrá, odhliadnuc od kategórie, v ktorej sa nachádza.

TEST: SEAT Ateca FR⎜Priama reč

Je to auto ideálnych vnútorných rozmerov, vďaka vysokej stavbe má ale menší pôdorys ako (taktiež skvelý) Leon ST. Vyšší aerodynamický odpor ale vyvažuje úspornou jednapäťkou TSI, ktorá sa navyše naučila plynulo komunikovať so sedemstupňovým DSG-čkom. A keďže sa naučila plynulo komunikovať sama so sebou, môže sa konečne kompletne sústrediť na vodiča.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

To auto je dobre naladené od podvozka, cez motor, až po riadenie. Jej interiér postavený ešte podľa staršieho dizajnérskeho slohu navyše skrýva jeden prvok, ktorý sa už dnes stáva raritou. Je to displej infotainmentu, ktorý je plynulo začlenený do palubnej dosky, t.j nie je “plávajúci” a netrčí do priestoru. Tušil som to ešte pred tromi rokmi, ale dnes sa to potvrdzuje: Ateca nestarne, zreje.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

4. Mazda 3 Skyactiv-X

Ťažko povedať, či trojka od Mazdy mohla byť ešte lepším autom, ako je teraz. Asi ani nie, v rámci modelovej ponuky automobiky a jej subtílnej filozofie je Mazda 3 naozaj kvalitným zosobnením elegancie a akurátnosti. Na to, aby sa však umiestnila na vyššej priečke ako na tej, na ktorej sa aktuálne nachádza, by však potrebovala ešte o niečo viac výkonu.

TEST: Mazda 3 Skyactiv X | Charakter

To ale nič nemení na tom, že ide o môj obľúbený prémiový hatchback. Ó áno, prečítali ste správne: prémiový. Narozdiel od inej, možno značkovejšej, konkurencie, Mazda 3 v interiéri príjemne vonia, má veľmi dobré odhlučnenie a že ste špeciálna snehová vločka, to kričí na tri krát: zvonka, ešte väčšmi zvnútra a dokonca aj svojim jadzným prejavom.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Tu jednoducho chcete byť.

Tu je to skrátka celé dobre a ak nepotrebujete voziť so sebou kopu prázdneho priestoru, ale zakladáte si na kvalitnom dizajne, showroom Mazdy je práve tým miestom, kam vás pošlem. Ocenenie Red Dot Design Award sa nedostáva len tak.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Zdroj: Autor
Zdroj: Autor

3. BMW 745 Le

Bolo to tesné, ale BMW 745 Le sa ocitlo až na druhom mieste môjho rebríčka najlepších testovačiek roka 2020. Len preto, že od takéhoto auta dokonalosť už očakávate, preto vás prekvapí len ťažko.

TEST: BMW 745 Le⎜Golem

Éru dvanásťvalcových limuzín som trocha nestihol, no nemôžem sa sťažovať ani na jej moderné zosobnenie v podobe plug-in hybridného ústrojenstva pod kapotou. Aby som vám naplno priblížil, aký dojem máte z jazdy v tomto stroji – je to niečo také, ako keď na letisku alebo v nákupnom centre kráčate po takom tom pohyblivom, eskalátorovom páse. Travelátore.

To chceš!
Zdroj: František Pisarovič

Skrátka sedíte v prezidentskej limoške, no počúvate zvuk šesťvalca typický skôr pre menšie modelové rady. Zároveň sa však vďaka elektromotorom pohybujete oveľa rýchlejšie, než ako ste pri takomto zvukovom sprievode zvyknutí. Pri nabitej batérii ale jazdíte za zlomkovú spotrebu a s minimálnymi lokálnymi emisiami. Ak má naša prezidentka znižovať emisie svojho úradu, tu je jedna skutočne reprezentatívna cesta, ktorá stojí za to. Nie je za čo!

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

2. Hyundai i30 kombi N Line+

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

“Čože?!” Zvolal mesiac do skaly.
“Nafotvý kombík, ty sedlák!” Skaly trikrát zvolali.
“LOL, vari je obyčajná i30 najlepšie auto v chotári?!”

Jasné, že je. Veď sa na to pozrite. Ani ten najmäkkší dotyk neskorého kapitalizmu zosobnený vo vankúšikoch zadných sedadiel BMW 745 Le ma nedokázal presvedčiť, aby som sa vykašľal na svoj plebejský pôvod. Jednoducho, keď ste raz odchovaní na turbodieselových kombíkoch, benzínkových bagetách a ľahkých Petrách, nedokážete sa toho bežného človeka vo vás zbaviť.

TEST: Hyundai i30 kombi N Line+⎜Vzácny druh

Sedmička od BMW ma síce mohla komplexne dostať, no pohľad do cenníka ma rýchlo dostal niekam inam. Napríklad do showroomu Hyundai, v ktorom sa aktuálne ohrieva faceliftovaná i30 kombi – skvelé auto, ktoré je s faceliftom a paketom N Line+ len lepšie. Dynamické, úsporné, sexy a tak akurát veľké. S výborným audiom (plus 2 dieliky na výškach a máte to celkom referenčné), bezchybným infotainmentom a perfektnými sedadlami. A najmä dobrým pocitom z kvalitného a rozumného produktu. Hrdina všedného dňa. Toto naozaj vyšlo!

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

1. Dodatkové čísla: Lexus LC500 Cabriolet & Opel Corsa

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Rok 2020 je zvláštny, preto aj moje dve autá roka 2020 budú zvláštne. To prvé je totiž z inej planéty a to druhé je z roku 1995 a nie je testovacie, ale musel som sa podeliť.

Rande s Lexusom sa stalo príliš nedávno na to, aby som vám o ňom vedel sprostredkovať kompletné dojmy. Ale len tak pre info, disponuje 5,0-litrovým vysokootáčkovým osemvalcom s výkonom veľa koní, pretože presné číslo vás vďaka jeho prejavu nezaujíma. Táto vec je vnútri maličká, inak neskutočne rozpliznutá, všade púta pozornosť, kričí na štyri bloky ďaleko a taxikári na vás pozerajú tým pohľadom, že komu ste za toto auto vyfajčili & či nedáte adresu aj im.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

To auto je jednoducho božské. Možno trocha preexponované, no treba rátať s tým, že je to skrátka japonský take na tému superautomobil, čiže preexponovanosť k nemu patrí. To znamená, že zvnútra vyzerá ako Art-Deco umelecké dielo, pretože skrátka prečo nie, má slot na CD-čka, strechu zloží za bleskových 15 sekúnd a zaplavuje vás komfortom, aj strachom o vlastný život – podľa toho, čo si vyberiete na voliči jazdných režimov. Aj keď väčšinu času je to ako šoférovať Camry.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

A ozaj, to modré vrecko do koša je moje najosobnejšie auto, Opel Corsa B z roku 1995. Zdedil som ho toto leto po mamke, ktorá ho zdedila po pratete, lebo moja prapraneter (alebo niečo také) s tým nechcela jazdiť, že sa hanbí. Má nabehaných 185 tisíc, pričom ma toto leto aj s frajerkou doviezla do Slovinska a naspäť. Bez prestávky, prípravy alebo servisu. A v roku 2021 ju čaká buď masívny servis, alebo vrakovisko, no asi už sami tušíte, že to bude skôr prvá možnosť. Čo poviete, napíšem aj o nej?