TEST: SEAT Ateca FR⎜Priama reč

3740
Zdroj: František Pisarovič
" "

Športovo-úžitkové vozidlá majú veľkú skupinu fanúšikov, no zároveň aj obrovskú masu odporcov. Validné argumenty za a proti majú síce obe ľudské čeľade, no to žiadny problém nerieši. Našťastie sú tu inžinieri zo SEATu, ktorí svetu priniesli faceliftovanú Atecu FR.

SUV sú ako tlakomery. Myslíte si, že sa vás to úplne netýka, no potom sa dostanete do istého životného bodu a odrazu jeden vlastníte. Už niet cesty späť. Prečo?

Ateca FR v základnej modrej farbe vám najprv príde ako nahnevaný trpaslík, no po čase začne dávať zmysel.
Zdroj: František Pisarovič

Dobrý základ

Dnešného zákazníka tlačí do voľby SUV najmä jeden faktor. Nie je už veľmi na výber. Všetko, čo napokon mohlo zmutovať do športovo-úžitkovej podoby, už zmutovalo, na trhu takmer neexistujú ani MPV a kombíkov je ďaleko menej. To je aj príklad SEATu Ibiza Combi, ktorý dostal svojho nástupcu v podobe crossoveru Arona, sesterského modelu väčšej Atecy.

Nie je ani príliš vysoká, ani príliš široká, ani príliš dlhá. Dáva to zmysel.
Zdroj: František Pisarovič

Mal by sa však človek dobrovoľne vzdať priamočiareho jazdného zážitku za cenu bezpečia a komfortu SUV? A deje sa vôbec niečo také? Skúsenosť s Atecou FR s benzínovým motorom 1,5 TSI a sedemstupňovým automatom DSG mi hovorí, že nie. SEAT si za ňu pýta presne 27 790 € a teraz si ideme povedať, čo za ne dostanete.

Čo zmysel úplne nedáva, to sú parkovacie senzory v tvare koncovky výfuku.
Zdroj: František Pisarovič

Napriek všetkým mýtom o SUV dostanete celkom kompaktnú, 4381 mm dlhú a 1841 mm širokú karosériu, nie nepodobnú tým na kratšom Tiguane alebo Škode Karoq. Ateca však ponúka z oboch menovaných najdynamickejší vzhľad, ktorý v prevedení FR len vynikne.

Ateca FR patrí k jedným z najmenej oplastovaných SUV na trhu. Nenamietame.
Zdroj: František Pisarovič

V praxi to znamená len jemné oplastovanie častí karosérie, efektné 18” zliatinové disky a v našom prípade základný lak, stredne kontroverzná Modrá Energy. Keby tu neboli naozaj zvláštne plastové imitácie koncoviek výfuku, ani by som sa nemal za čo hanbiť.

Facelift priniesol aj takéto fešné emotívne písmenká.
Zdroj: František Pisarovič

Vybavené

Ak máte nejaké našetrené eurá, vrelo ich odporúčam využiť na balík Extra, vďaka ktorému dostanete vyhrievané predné sedadlo, čelné sklo a volant (s tromi stupňami intenzity výhrevu!), zadnú parkovaciu kameru a skvelý navigačný systém Plus s 9,2” uhlopriečkou a zbrusu novým systémom SEAT Connect.

Interiér Atecy je moje obľúbené miesto pre život. Všetko je presne tam, kde má byť.
Zdroj: František Pisarovič

Z asistentov je tu adaptívny tempomat, asistent diaľkových svetiel, systém pre vedenie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla či kontrola okolia pri cúvaní. Skrátka všetko, čo vám bude pomáhať zo šoférovania odstraňovať všetko nepríjemné.

9,2″ infotainment SEAT Connect je v Atece novinkou, podobne ako volant vyhrievaný v troch intenzitách.
Zdroj: František Pisarovič

Že však nebude filtrovať to potrebné, to je jasné už po usadnutí za volant. Ten padne príjemne do ruky; jednoducho navrhnutá a ergonomicky výborná palubná doska vás zároveň jemne obkolesí. Na pomery SUV sa tu sedí nízko a športové predné sedadlá sú jednoducho výborné.

SEAT Connect pozostáva z takýchto šikmých “menučiek”, ktoré viete šikovne synchronizovať so svojím smartfónom.
Zdroj: František Pisarovič

Vzadu je miesta tak akurát, batožinový priestor ukrýva 510 litrov, v testovanom vozidle ale nebol vybavený dvojitou podlahou, ktorá by vám umožnila sa v aute v prípade núdze vyspať. Toto odporúčame do zoznamu príplatkovej výbavy zahrnúť.

Aj vzadu sa sedí dôstojne, keby ste o tom náhodou pochybovali.
Zdroj: František Pisarovič

Dialóg

Testované vozidlo poháňal benzínový štvorvalec 1,5 EcoTSI s výkonom 110 kW (150k) spriahnutý cez sedemstupňovú automatickú prevodovku DSG. Táto kombinácia má tendenciu sa zvyčajne trocha hádať, nie však v testovanej Atece.

Testovaná kombinácia benzínového štvorvalca 1,5 TSI s predným náhonom a DSG prevodovkou fungovala výborne.
Zdroj: František Pisarovič

Rozjazdy už zvláda na jednotku za každých okolností a naučila sa komunikovať aj s motorom, aj s vami. To je super, pretože jazdne je to Ateca, ako sa patrí. Auto s ideálnymi rozmermi, krátkymi prevismi, živým motorom a veľmi férovo nastaveným podvozkom, ktorý vás dostatočne vťahuje do deja.

Nebojte sa jej. Dobrá je.
Zdroj: František Pisarovič

Špeciálne vydarené je presné a vyvážené riadenie. Vďaka nemu s vami auto vedie dialóg, ktorý mnohým konkurentom chýba. Spotreba pod siedmimi litrami paliva potom zabezpečí, aby ste sa na ten dialóg opakovane tešili.

Základná cena modelu – Seat Ateca Reference 1,0 ECO TSI 115: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Ateca FR 1,5 TSI 150 7DSG: 27 790 €
Euro NCAP: 5* (2016)
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/5000 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,6
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:6.4 - 7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:510
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 502
Rozmer pneumatík:215/50 R18
Dĺžka [mm]:4363
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1601 - 1615
Rázvor [mm]:2638