TEST: Peugeot 508 SW GT | Spasiteľ

1359
Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS

Veľké francúzske autá. Väčšinou efektné a veľmi extravagantné, no zároveň aj tvrdohlavé a až na pár výnimiek sa mimo Francúzska veľmi nepredávajú. Peugeot 508 v plnej paľbe však dokazuje, že je to chyba.

Citroën XM a jeho nekompromisná klinová silueta. Peugeot 605 s elegantným, no atletickým vzhľadom a nenápadne vytiahnutými blatníkmi. Absolútne nepochopený a zároveň aj nepochopiteľný Renault Avantime… Francúzi kedysi vedeli, ako vyrobiť reprezentatívny automobil. Posledných 10 rokov však akoby zaspali a francúzsky prezident sa odrazu vozí v rodinnom MPV. Tragédia.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Jeho svetelný podpis je excentrický, ale práve preto ho budete chcieť.

Konečne

To teda trvalo. Prvý raz od ukončenia výroby Citroënu C6 dostala krajina croissantov a jakobínov veľký model, aký si zaslúži. Reprezentatívny, provokatívny a otáčajúci hlavy. Tento recept fungoval dokonca aj na porotu slovenského Auta roku 2019. Prečo?

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Peugeotu sa podarilo vytvoriť žiadúci automobil bez toho, aby zásadne utrpel na praktickosti

Len sa naň pozrite. V konkurenčne prepchatom segmente plnom logických Passatov a Superbov je vzhľad päťstoosmičky celkom úkazom. Na prvý pohľad viete, že nebude najpraktickejšia, keď však vidíte tie (možno trocha prehnané) vertikálne svetlomety denného svietenia, musí to s vami na chvíľu pohnúť. V testovanej vrcholnej verzii GT sa spolieha na Full LED svietenie. Konkurencia tu síce ponúka LED Matrix technológiu, 508 sa však ako jediná v triede spolieha na kameru nočného videnia.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Ktovie, z ktorého uhlu je 508 najpôsobivejšia. Podľa mňa zo všetkých.

Testované prevedenie sa mohlo pochváliť efektnými 19” diskami kolies a farbou, ktorá nechala proporčné prednosti kombiverzie trocha vyniknúť. Podobne vynikli aj jej bezrámové okná, vďaka ktorým môže byť silueta vozidla ešte nižšia a moje estetické libido ešte o kúsok šťastnejšie. To isté platí po presune do interiéru.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Mimochodom, táto farba sa volá „Červená Ultimate“ a celkom zodpovedá svojmu názvu.

Palubná doska pôsobí ako z iného sveta. Je ostro orientovaná na vodiča a napriek svojmu excentrickému vzhľadu ponúka výbornú ergonómiu. Tých mínusov je tu však predsa trocha viac: nie každému bude vyhovovať posed za možno až príliš nízko položeným miniatúrnym volantom. Ten musel ísť o kúsok nižšie kvôli prístrojovému panelu umiestnenému nad ním. Ak chcete vidieť na tachometer a patríte k ľuďom, ktorí preferujú vyššie nastavenie volantu, máte trocha problém.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Interiér 508-čky vás obopne. Pôsobí komplikovane, všetko však máte na dosah pravej ruky opretej na lakťovej opierke

Kalokagatia

Všetky multimediálne a komfortné funkcie však máte na dosah pravej ruky, ktorú môžete nechať odpočívať na opierke a pracovať s príjemným voličom osemstupňovej automatickej prevodovky alebo príjemne tvarovanou zmenšeninou volantu. Poloha za volantom ma nútila držať ho v oboch rukách väčšinu času, podobne ako jeho tvar. Samostatnou kapitolou sú komfortné sedadlá s výbornou masážnou funkciou, potiahnuté červenou kožou.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
Červená koža na sedadlách je príjemná a robí výrazný efekt. Podobne aj drevené dekorácie, ktoré pôsobia veľmi hodnotne

508 síce s 530 litrami batožinového priestoru neponúkne prevratné úžitkové hodnoty, miesta je v nej však pre priemerného Európana dosť. Okrem miesta však ako dezert servíruje aj pýchu koncernu PSA, motor 1,6 THP s príjemným výkonom 165 kW (225 koní). Ten má lineárny prejav a s prevodovkou komunikuje viac-menej bezkonfliktne. Pomáha mu aj priťažlivý zvukový prejav.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
530 litrov batožinového priestoru viete zväčšiť dvoma pohybmi ruky na 1780 litrov.

Sekunduje mu adaptívny podvozok, ktorý má tri nastavenia: komfortný, komfortnejší a EKOmfortný. Devíza 508-čky je najmä v dlhých a efektívnych prekonávaniach vzdialeností, nestratí sa však ani na okreske, kde vie byť prekvapivo svižná. Na prvej menovanej diaľničnej trase si cucne okolo 8,4 litra na stovku, na bežných cestách chce rovných 7. V meste to napokon bude za 8,7 l/100 km.

Peugeot 508 SW GT AUTOGRÁTIS
225 koní z prepĺňaného 1,6-litrového štvorvalca dokáže slušne rozhýbať aj kombi tejto veľkosti

Magnifique

Peugeot 508 je auto, ktoré má na veci odlišný pohľad. Ak túžite po vzrušujúcej zmene od konvencií, máte moje odobrenie. Napriek menším chybám má 508 charakter, ktorý ma neprestáva baviť.

Základná cena modelu – Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225k EAT8: 42 090 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225k EAT8: 42 090 €
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 1100 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:165 (225)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1900
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,7- 6,9/4,4 - 4,6/7,1 - 7,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530/1780
Objem nádrže [l]:62
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 505 - 1 662
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4778
Šírka [mm]:1859
Výška [mm]:1420
Rázvor [mm]:2793

NEPREHLIADNITE: