Istoty. Chceme ich všetci, no len málokto nám ich dá. Aj preto je fajn vedieť, že aj v roku 2020 je v rámci nižšej strednej triedy všetko v poriadku a Mazda 3 hrá rolu charizmatického hráča, ktorému sa dá len ťažko odolať.
Počnúc legendárnou 323F sa zástupca Mazdy v nižšej strednej triede neustále transformuje, rámcuje ho však neodolateľná snaha byť trocha odlišným zjavom. Táto trojka je predsa trocha iná ako jej predchádzajúce generácie.
Harmónia
Je to podobné ako s ľuďmi. Zostávajú rovnakí, no predsa sa v detailoch po čase menia. Japonská automobilka volí v prístupe k zákazníkovi podobnú stratégiu: môžete si vybrať akúkoľvek generáciu trojky, každá sa odlišuje od priemeru a každá niečím iným. Mali sme tu napríklad generáciu s výklopnými svetlometmi, nedávnou históriou bola aj brutálna Mazda 3 MPS s 260 koňmi na prednej náprave a maniackym úsmevom na maske chladiča.
Časy sa však menia a sú miernejšie. Nová Mazda 3 hrá na tie najdelikátnejšie zmysly. Namiesto nekompromisného výkonu uprednostňuje súhru vodiča so strojom a necháva to poznať aj na svojom nenápadnom, no pôsobivom vzhľade. Testované prevedenie v čiernej farbe s čiernymi diskami kolies podtrhuje dynamický charakter auta, pričom rozsiahle plochy karosérie prenechávajú autu subtílny, sofistikovaný dojem.
Je skvelé mať v tomto segmente aspoň jedného rebelanta, ktorý svoje špecifikácie nechce vykričať do sveta. Je ním práve Mazda – na prvý pohľad sa o jej špecifikácii nedozviete vôbec nič. Až druhý odhalí nefalšovanú dvojitú koncovku výfukov a špeciálny interiér modelu Skyactiv-X 180 GT Plus, ktorý sa ako jediný z ponuky teší lemu z červenej kože.
Egocentrik
Nástup do kabíny nie je niečím, čo by ste poznali z moderných malých SUV. Kdeže, nepohltí vás nekonečná vzdušnosť či zbytočný voľný priestor nad hlavami alebo palubnou doskou, je tu útulne a všetko sa točí okolo vodiča. Každý ovládací prvok je na dosah ruky, okrem displeja výborného infotainmentu, ktorý je síce dotykový, no len do momentu, kým sa s autom rozbehnete. Odvtedy sa dá ovládať už len pomocou ovládača na stredovom tuneli.
Zameranie na vodiča je totálne zrejmé už v prvých sekundách od nastúpenia. Je tu príjemný nízky posed s výrazným bočným vedením, z ktorého je potešením držať guľatý, symetrický volant s príjemne hrubším vencom. Jeho vyhrievanie je navyše bleskové, čo v chladných dňoch oceníte. Poteší trojica pedálov a mechanicky veľmi presná páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Hlavnou novinkou tejto Mazdy je však motor. Atmosféricky plnený agregát Skyactiv-X dáva postačujúcich 132 kilowattov (180 koní) výkonu a 224 Nm krútiaceho momentu, a to až vo vulgárnych 6000 otáčkach za minútu. Aj tak však zostáva pružný v nízkych otáčkach a lineárne, a ochotne graduje už od absolútneho minima.
Tento motor má dve zdanlivé polohy. Ekonomickú, keď sa prevaľuje v nízkych otáčkach a ležérne prehadzovanie stupňov mu vyhovuje, alebo dynamickú s otáčkomerom cez hranicu 4500 ot./min. V prvom režime dokáže byť aj prekvapivo úsporný: v meste zvládne aj so štvorkolkou ísť za 5,9 l/100 km, na diaľnici si vypýta len o liter viac. Mimo mesta chcel priemerných 5,2 litra na stovku.
Nezabudli na vás
Ak túžite prejaviť vašu osobnosť a inteligentne i nenápadne vytŕčať z radu, ani sa nepozerajte ďalej. Mazda vaše priania dokonale vypočula. Pravdaže, nikdy ich nebude toľko ako Golfov – no o to práve ide. Nemám pravdu?
Základná cena modelu – Mazda 3 Skyactiv-G122: 21 340 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 Skyactiv-X180 AWD GT Plus: 28 140 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+2 roky predĺžená záruka v cene)
Euro NCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 132 (180)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 224/3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 214 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,5 |
Spotreba paliva mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,4-5,5/4,3-4,4/4,7-4,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 334/1019 |
Objem nádrže [l]: | 48 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1467 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4460 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1435 |
Rázvor [mm]: | 2725 |