TEST: Mazda 3 Skyactiv X | Charakter

Mazda 3 hrá rolu charizmatického hráča, ktorému sa dá len ťažko odolať

1776
Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS

Istoty. Chceme ich všetci, no len málokto nám ich dá. Aj preto je fajn vedieť, že aj v roku 2020 je v rámci nižšej strednej triedy všetko v poriadku a Mazda 3 hrá rolu charizmatického hráča, ktorému sa dá len ťažko odolať.

Počnúc legendárnou 323F sa zástupca Mazdy v nižšej strednej triede neustále transformuje, rámcuje ho však neodolateľná snaha byť trocha odlišným zjavom. Táto trojka je predsa trocha iná ako jej predchádzajúce generácie.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Nová Mazda 3 pravdepodobne ukradla všetok rafinovaný sexepíl, ktorý ostatným autám dneška tak veľmi chýba.

Harmónia

Je to podobné ako s ľuďmi. Zostávajú rovnakí, no predsa sa v detailoch po čase menia. Japonská automobilka volí v prístupe k zákazníkovi podobnú stratégiu: môžete si vybrať akúkoľvek generáciu trojky, každá sa odlišuje od priemeru a každá niečím iným. Mali sme tu napríklad generáciu s výklopnými svetlometmi, nedávnou históriou bola aj brutálna Mazda 3 MPS s 260 koňmi na prednej náprave a maniackym úsmevom na maske chladiča.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Príťažlivosť Mazdy 3 leží v jednoduchosti a širokých plochách karosérie.

Časy sa však menia a sú miernejšie. Nová Mazda 3 hrá na tie najdelikátnejšie zmysly. Namiesto nekompromisného výkonu uprednostňuje súhru vodiča so strojom a necháva to poznať aj na svojom nenápadnom, no pôsobivom vzhľade. Testované prevedenie v čiernej farbe s čiernymi diskami kolies podtrhuje dynamický charakter auta, pričom rozsiahle plochy karosérie prenechávajú autu subtílny, sofistikovaný dojem.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Nenachádza sa tu takmer žiadna ostrá línia. Len ostro rezané čelo a organicky vytvarované boky.

Je skvelé mať v tomto segmente aspoň jedného rebelanta, ktorý svoje špecifikácie nechce vykričať do sveta. Je ním práve Mazda – na prvý pohľad sa o jej špecifikácii nedozviete vôbec nič. Až druhý odhalí nefalšovanú dvojitú koncovku výfukov a špeciálny interiér modelu Skyactiv-X 180 GT Plus, ktorý sa ako jediný z ponuky teší lemu z červenej kože.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Obávam sa, že od dôb Alfa Romeo Brera sme takýto veľký C-stĺpik nevideli. Po vizuálnej stránke nám veľmi chýbal!

Egocentrik

Nástup do kabíny nie je niečím, čo by ste poznali z moderných malých SUV. Kdeže, nepohltí vás nekonečná vzdušnosť či zbytočný voľný priestor nad hlavami alebo palubnou doskou, je tu útulne a všetko sa točí okolo vodiča. Každý ovládací prvok je na dosah ruky, okrem displeja výborného infotainmentu, ktorý je síce dotykový, no len do momentu, kým sa s autom rozbehnete. Odvtedy sa dá ovládať už len pomocou ovládača na stredovom tuneli.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Toto vám fotka nepovie: Jediný rozdiel oproti zaužívanej „prémiovej“ konkurencii je ten, že v Mazde to lepšie vonia.

Zameranie na vodiča je totálne zrejmé už v prvých sekundách od nastúpenia. Je tu príjemný nízky posed s výrazným bočným vedením, z ktorého je potešením držať guľatý, symetrický volant s príjemne hrubším vencom. Jeho vyhrievanie je navyše bleskové, čo v chladných dňoch oceníte. Poteší trojica pedálov a mechanicky veľmi presná páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Interiér je krásne centralizovaný na vodiča. Ak vám to nepríde jasné ako spolujazdcovi, na vodičovom sedadle už musí

Hlavnou novinkou tejto Mazdy je však motor. Atmosféricky plnený agregát Skyactiv-X dáva postačujúcich 132 kilowattov (180 koní) výkonu a 224 Nm krútiaceho momentu, a to až vo vulgárnych 6000 otáčkach za minútu. Aj tak však zostáva pružný v nízkych otáčkach a lineárne, a ochotne graduje už od absolútneho minima.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Atmosférický dvojliter Skyactiv-X je zamatovo jemný. Svojich 132 kilowattov (180 koní) ukáže až v 6000 otáčkach!

Tento motor má dve zdanlivé polohy. Ekonomickú, keď sa prevaľuje v nízkych otáčkach a ležérne prehadzovanie stupňov mu vyhovuje, alebo dynamickú s otáčkomerom cez hranicu 4500 ot./min. V prvom režime dokáže byť aj prekvapivo úsporný: v meste zvládne aj so štvorkolkou ísť za 5,9 l/100 km, na diaľnici si vypýta len o liter viac. Mimo mesta chcel priemerných 5,2 litra na stovku.

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Ak by vás to náhodou zaujímalo: Áno, bude sa po vás obzerať veľa ľudí. Áno, bude sa vám to páčiť.

Nezabudli na vás

Ak túžite prejaviť vašu osobnosť a inteligentne i nenápadne vytŕčať z radu, ani sa nepozerajte ďalej. Mazda vaše priania dokonale vypočula. Pravdaže, nikdy ich nebude toľko ako Golfov – no o to práve ide. Nemám pravdu?

 

 

Mazda 3 Skyactiv-X test AUTOGRATIS
Píše sa rok 2020 a my už teraz poznáme najkrajšiu automobilovú zadnicu desaťročia. Taký je život, taký je futbal

Základná cena modelu – Mazda 3 Skyactiv-G122: 21 340 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 Skyactiv-X180 AWD GT Plus: 28 140 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+2 roky predĺžená záruka v cene)
Euro NCAP: 5* (2019)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (180)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:224/3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,5
Spotreba paliva mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,4-5,5/4,3-4,4/4,7-4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:334/1019
Objem nádrže [l]:48
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1467
Rozmer pneumatík:215/45 R18
Dĺžka [mm]:4460
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1435
Rázvor [mm]:2725