BMW M2: Najmenšie M-kové kupé sa vracia

768

Je to tu! BMW M2 Coupé, na ktoré čakali nielen skalní fanúšikovia mníchovskej automobilky. Podľa slov BMW je M2 priamym nástupcom nedávneho modelu 1 M Coupé, ktoré vyvolalo veľmi veľký záujem, a k tomu duchovne pokračuje vo filozofii BMW 2002 Turbo zo 70. rokov a BMW M3 E30 z 80. rokov.

Odľahčený s podvozkom M3/M4
Veľkým ťahákom nového dvojdverového M-ka je zavesenie kolies. Prednú i zadnú nápravu totiž tvoria hliníkové ramená z výkonnejších modelov M3 Sedan a M4 Coupé, čím, okrem zjavne lepších jazdných vlastností, pomohlo tiež okresať nejaké tie kilá.

Finálna váha M2 Coupé je na úrovni 1495 kg, čo však pravdepodobne záhŕňa i 68-kilového vodiča a batožinu ťažkú 7 kg (norma EU). Exteriérovú mňamku, ktorá sa dizajnérom a konštruktérom naozaj podarila, je vylepšená krásnymi 19-palcovými kovanými diskami. Vpredu boli použité 245-milimetrové a vzadu zas až 265 mm široké plášte typu Michelin Pilot Super Sport.

Kolesá ale nie sú rozmerné len tak pre nič. Skrývajú totiž poriadne kompozitné brzdy. Na predné kolesá decelerujú za pomoci 380-milimetrových kotúčov, tie zadné sú len o 10 mm menšie.

Poteší aj prítomnosť proaktívneho elektronicky ovládaného samosvorného diferenciálu.

Tradícia radového šesťvalca
I keď BMW v poslednom čase zbúralo nejednu tradíciu, koncepcie radového šesťvalca sa našťastie zbaviť nemieni. Pod kapotou M2 Coupé tak prirodzene pradie trojlitrový celohliníkový motor, ktorý však nemá dve turbá ako v prípade M3 a M4.

Pod značkou M TwinPower Turbo sa tak skrýva jeden “slimák” typu twin-scroll integrovaný priamo do výfukového potrubia. Tým sa rýchlejšie zohreje a predlžuje sa tým jeho životnosť.

Jednoduchému prepĺňaniu k eliminácii “turbo-diery” pomáha vysokotlakové vstrekovanie a aj variabilné časovanie a zdvih ventilov. Vďaka týmto technológiám poskytuje tento šesťvalec maximálny krútiaci moment už od 1400 ot./min a bez problémov ťahá až k obmedzovaču pri 7 tisíc.

V reči technických parametrov dosahuje 272 kW (370 k) pri 6500 1/min a 465 Nm od spomenutých štrnásť stoviek otáčok až po 5560 1/min. Krátkodobým zvýšením tlaku turba však dokáže poslať na kolesá rovných 500 Nm v rozmedzí 1450 – 4750 ot./min.

Zrýchľuje ako M5
Súčasná M5 má síce V8 s výkonom až 560 koní, mušia váha dovoľuje M2 akcelerovať z nuly na 100 km/h za rovnaký čas – len 4,3 s. To dokáže so sedemstupňovou prevodovkou M DCT, ktorej nerobí problém strieľať i medziplyny.

V základe sa bez príplatku dodáva s manuálnou prevodovkou s karbónovými trecími obloženiami, s ktorou pilot zrýchľuje za 4,5 sekundy.

Malé kupé bude štandardne elektronicky limitované na maximálnu rýchlosť 250 km/h. V prípade zakúpenia M Driver’s Package sa to zvýši na 270 km/h, čo je prekvapivo stále elektronicky priškrtené.

Výkonné i úsporné
Teda niežeby takéto fakty mali zavážiť pri kúpe, ale ide o zaujímavé hodnoty. Štandardne nainštalovaný systém štart-stop s rekuperáciou brzdnej energie a elektrickým posilňovačom riadenia M Servotronic dokáže tento trojliter byť aj relatívne úsporný.

V priemernom cykle si má totiž vypýtať na každú stovku kilometrov 8,5 l benzínu, so sedemstupňovou dvojspojkou to má byť dokonca 7,9 litra.

Mimochodom, ak by to niekoho zaujímalo, čo nás zas tak veľmi nie, BMW M2 Coupé bolo na Nürburgringu robiť ostré časy. Pilotom sa podarilo zajazdiť okruh za 7.58 min, čo je o 6 sekúnd viac oproti BMW M4 Coupé.

Športové celým telom
K agresívnemu dizajnu sa pochopiteľne pripája i interiér. V ňom sa nachádza športovo tvarovaný M volant čalúnený kožou, športové sedačky taktiež úplne v koži s elegantne tvarovanou hlavicou v prípade manuálnej prevodovky. Čerešničkou sú obklady z karbónu.

Nebude chýbať široký výber asistenčných systémov pre vodiča a služieb mobility z portfólia BMW ConnectedDrive. V novom M-ku si navyše môžete zaznamenávať jazdu GoPro kamerou a ovládať ju za pomoci iDrive-u.

Taktiež je možná analýza individuálneho štýlu jazdy vodiča za volantom pomocou aplikácie M Laptimer, pričom dané informácie môžete rovno zdieľať pomocou e-mailu či na sociálnej sieti Facebook.

Pokiaľ ide o cenovú politiku, vo Veľkej Británii začína po prepočte od 59,4 tisíc eur, no nemecká cenovka štartuje na hodnote 56 700 eur. Sme teda zvedaví na slovenské ocenenie.

Novinka si dokonca požičala podvozok z väčších radov M3 a M4.