TEST: Volvo XC40 T5 Twin Engine | Svalnáč v roláku

3016
Takto vyzeralo plug-in hybridné XC40 v našom teste.
Zdroj: Redakcia

Volvo XC40 je jedno výnimočne príjemné auto a dokazujú to víťazstvá v anketách Svetové auto roka, Európske auto roka či ocenenie Red Dot Design Awards. Základ je teda výborný, no aké je elegantné Volvo ako plug-in hybrid?

Škandinávci a dizajn, to je podobné spojenie ako Nemci a kvalita, či Američania a niečo veľké. Volvo XC40 je toho dokonalým dôkazom, a nielen ono, ale aj zvyšok ponuky značky. Tieto autá nevzbudzujú wow efekt, no nedovolia vám spustiť zo seba oči.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Aj keď mi ale najmenšie SUV od Volva príde vždy pri pohľade z diaľky ako drobné auto, opak je pravdou. S dĺžkou bezmála 4,5 metra a výškou 165 centimetrov budí pri osobnom kontakte rešpekt.

Chladná hlava

Podobne ako na povrchu, aj v interiéri máte pocit, že dizajnéri šetrili tuhy ceruziek, kde sa len dalo. No a pokiaľ vám tento interiér zaimponoval, rozhodne by som odporúčal jeho vyhotovenie vo svetlom čalúnení. V takom prípade je kabína doslova balzamom na nervy.

Palubná doska a interiér je kreslená minimom ťahov ceruzky.
Zdroj: Redakcia

Čomu však nefandím, je rozhodnutie značky ponechať ovládanie klimatizácie výhradne v digitálnej podobe. Tento malý nedostatok zachraňuje iba skutočnosť, že ovládanie ofukovania predného a zadného okna je umiestnené vo fyzickej podobe na lište okolo tlačidiel multimédií.

Hlavica radiacej páky zo švédskeho krištáľového skla Orrefors je určená len pre verzie s automatickou prevodovkou a je štandardom vo výbave Inscription.
Zdroj: Redakcia

Nedá mi nespomenúť prvky výbavy Inscription, ktorá je druhou najvyššou po športovom vyhotovení R-Design. Jej výberom získavate napríklad drevené dekory na palubnej doske či krištáľovú hlavicu radiacej páky od sklárskych majstrov Orrefors.

Bez obetí

Riešenie plug-in hybridného pohonu, samozrejme, nejaký ten kompromis prinieslo. Začnime s tým, že objem batožinového priestoru činí slušných 460 litrov, čo je zhodné s verziami bez elektrifikovaného pohonu. Omnoho zaujímavejšou informáciou je však fakt, že pod podlahu sa zmestila dojazdová rezerva.

Batožinový priestor ponúkne 460 litrov objemu a pod podlahou dojazdovú rezervu vďaka inteligentnému uloženiu batérií.
Zdroj: Redakcia

Vďaka použitiu rovnakého podvozku, aký využíva napríklad aj verzia s pohonom všetkých kolies, mohli inžinieri zaplniť priestor zanechaný po hnacom hriadeli zadnej nápravy. Do tohto tunela sa nasťahovala pozdĺžne tvarovaná batéria s kapacitou 8,5 kWh, čo je výrazne menej, než využívajú bežné konkurenčné modely. Výhodou tohto riešenia nie je len zachovanie praktickosti auta, ale aj zníženie a koncentrovanie jeho ťažiska čo najhlbšie do jeho vlastných útrob.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Prednú nápravu poháňa výhradne 1,5-litrový benzínový trojvalec s výkonom 132 kW/180 koní skrz 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. S tou zadnou nemá žiadne fyzické spojenie, pretože na nej roztáča kolesá elektromotor s výkonom 60 kW/82 koní. Kombinovaný výkon sústavy je 192 kW/262 koní. Táto zložitá technika a hlavne prítomnosť batérie vyháňa hmotnosť auta na úroveň 1 871 kilogramov.

Mäkký hurikán

V skratke, tento hybridný orchester dokáže divy. Napríklad z rýchlosti 80 na 120 km/h viete v T5 Twin Engine zrýchliť za 4,7 sekundy, čo je totožný čas, za aký to zvládlo Porsche 911 997 GT3 alebo 612-koňový Mercedes-Benz SL65 AMG s motorom V12.

V nastaveniach využitia batérie môžete “uzamknúť” kapacitu batérie na určitej úrovni, alebo si ju dobiť za jazdy. V tom druhom prípade však počítajte so spotrebou v dvojciferných číslach.
Zdroj: Redakcia

A hoci nemáte k dispozícii nabíjanie s maximálnym výkonom len 3,7 kW, kvôli čomu trvá nabíjanie na 100% kapacity viac než 3 hodiny, aj napriek malej batérii môžete zájsť od nabíjačky čisto na elektrický pohon do vzdialenosti až 45 kilometrov v mestských podmienkach a miernom počasí.

1,5-litrový benzínový trojvalec má sám o sebe silu ako lokomotíva. S elektromotorom vám pod pravú nohu servíruje solídnych 262 koní.
Zdroj: Redakcia

Musím však povedať, že okrem vynikajúceho priamočiareho zrýchlenia nemá auto žiadne športové ambície a všetok svoj potenciál pretavuje do pohodlia. Podvozok reaguje na nerovnosti ako obláčik a síce sa s ním v zákrutách príliš nepobavíte, aj vďaka úzkostlivej elektronike je nad slnko jasné, že vás prinesie domov v pohodlí a v bezpečí.

Základná cena modelu – Volvo XC40 T2 6MT MOMENTUM: 32 650 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC40 T5 TWIN ENGINE INSCRIPTION: 51 200 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov
Registračná daň: 265 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový +elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1477
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132(180)/5800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265/1500-3000
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]/ot.min]193(262)
Kapacita batérie brutto (netto)[kWh]:10,3(8,5)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]:2-2,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:460/1336
Objem nádrže [l]:54
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1871
Rozmer pneumatík:235/55 R18
Dĺžka [mm]:4425
Šírka [mm]:1863
Výška [mm]:1652
Rázvor [mm]:2702