TEST: Škoda Rapid Spaceback – trieda sama o sebe

2127
Tak poďme to teda skúsiť rozanalyzovať. Škoda Rapid prišla na trh s cieľom nahradiť Octaviu Tour. Rozmery Rapidu liftback sú preto veľmi podobné predošlej Octavii a aj cena je blízka tej, za ktorú sa predávala stará Octavia s označením Tour. Rapid je teda predstaviteľom nižšej strednej triedy. Tam ale patria aj autá ako Opel Astra, Ford Focus, alebo dokonca Volkswagen Golf. No a v tomto momente narážame na problém – nová Octavia zdieľa techniku s Golfom, čo z nej technicky ale aj cenovo robí auto nižšej strednej triedy. V konečnom dôsledku je Rapid aj Octavia v tej istej triede? Nie tak celkom. Octavia svojimi rozmermi spadá už prakticky do strednej triedy. Rapid je rozmerovo jasným zástupcom nižšej strednej triedy, ale technologicky však na špičku nestačí. Potreboval by byť na úrovni Octavie. Nevadí, zodpovedá tomu totiž cena.

V Škode milujú priestor
Odpoveď na otázku: „Prečo sa Škodovka nikdy nevie trafiť do jedného segmentu automobilov?“, je veľmi jednoduchá. Predstavujem si to tak, že načrtnú nejaké auto, ale potom sa rozhodnú, že musia ponúknuť viac miesta ako konkurencia, ideálne najviac v triede. Potom sa buď predlžuje rázvor koncernovej platformy (Superb) alebo sa zväčšuje kufor (Octavia), čím sa ale auto prakticky presunie o triedu vyššie. Nehovorím, že to funguje presne tak. Nie som zamestnanec Škody ani nemám doma vešteckú guľu. Ale tak tie autá vyzerajú. Zoberme si napríklad tento nový Rapid Spaceback. Už označenie „Spaceback“ (voľne preložené ako „priestranný zadok“), ktoré vzniklo spojením slov „Space“ a „Hatchback“, o niečom vypovedá. Škoda proste nemôže vyrobiť auto, ktoré by bolo malé alebo nepraktické. Chceli urobiť štýlovejšiu verziu Rapidu, ale aj v tomto prípade ostala priestrannosť jednou z priorít. Spaceback má krátky zadný previs, čo mu prepožičiava športový výraz, ale batožinový priestor ponúka aj tak celkom slušných 415 litrov. Na zadných sedadlách sa nič nezmenilo. Priestorové pomery sú tam teda naozaj veľkorysé, podobne ako v štandardnom Rapide.

Spoločné poslanie
Dvojspojková prevodovka patrí medzi najefektívnejšie automatické prevodovky, takže pri jej použití sa spotreba paliva oproti verzii s manuálnou prevodovkou zvýši iba nepatrne. Niekedy môže byť dokonca aj nižšia. Jeden z tých šťastných prípadov, kedy nemusíte za komfort automatického radenia platiť ešte aj vyššou spotrebou, je kombinácia motora 1.6 TDI s prevodovkou DSG. V meste nie je problém dosiahnuť výrobcom udávaných 5,6 litra nafty na 100 km. Dokonca aj mimo mesta sa dá pri troche snahy zmestiť do štyroch litrov, presne ako tvrdí Škoda. Na diaľnici sa spotreba paliva pohybovala okolo 5,3 l/100 km, pričom motor na siedmom prevodovom stupni pri rýchlosti točí 2 400 ot./min. S touto motorizáciou je teda Rapid Spaceback naozaj mimoriadne úsporný. Škoda len, že po dynamickej stránke je na tom trošku slabšie. Ani odhlučnenie nie je tak dobré ako napríklad u väčšej Octavie, ale myslím si, že pri pohľade na účty za palivo tieto nedostatky inak vydarenému motoru 1.6 TDI asi radi odpustíte.
Čo sa týka jazdných vlastností, myslím si, že Rapid Spaceback je na tom celkom dobre. Jediný problém by som videl v 17-palcových kolesách. Na podvozok Rapidu je to už predsa len dosť. Iste, vyzerá to dobre a na kvalitných povrchoch to zvyšuje stabilitu v zákrutách, ale na rozbitej ceste je auto dosť nervózne. Nehovoriac o ranách, ktoré karoséria dostáva pri prejazde nerovností.

Resumé
Musím uznať, že Rapid Spaceback vyzerá naozaj perfektne. Obzvlášť s balíkom AM Skyline, ktorý zahŕňa štýlovú čiernu strechu, zadný spojler, dlhšie zadné sklo, zatmavené zadné svetlá, krásne čierno-strieborné 17-palcové disky kolies a mnoho ďalších lákavých prvkov výbavy. Je to taká nefalšovaná „štýlovka“ od „okrídleného šípu“. Všetci vieme, že za imidž sa platí, no v tomto prípade to našťastie nie je veľa. Myslím si, že suma 500 €, ktorú treba priplatiť oproti najvyššej výbave Elegance, je úplne adekvátna tomu, koľko originality za ňu dostanete. Škoda len, že Rapid Spaceback bez tej všetkej „čiernej parády“ stojí inak úplne rovnako ako klasický Rapid liftback.

Základná cena modelu
 – Škoda Rapid Spaceback 1.2 MPI Active: 11 430 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI (66 kW) DSG AM Skyline: 19 330 €
Záruka: 4 roky alebo 60 000 km (predĺženie na 120 000 km za 202 €)
Registračná daň: 0€
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
66 (90)/4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
230 /1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
12,1
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6/3,9/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
415/1380
Objem nádrže [l]:
55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1280
Rozmer pneumatík:
215/40 R17
Dĺžka [mm]:
4304
Šírka [mm]:
1706
Výška [mm]:
1459
Rázvor [mm]:
2602

Autá českej automobilky s okrídleným šípom v logu je v poslednej dobe pomerne ťažké zaškatuľkovať do nejakej triedy. Výnimkou nie je ani nová karosárska verzia modelu Rapid s prívlastkom Spaceback.