Cena za voľakedy ľudové autá typu Škoda 105,120, Favorit alebo Felicia sa na inzertných portáloch šplhá čoraz vyššie. Ktoré autá ale majú skutočný potenciál stať sa hodnotným historickým vozidlom?
Keď sme si nedávno v redakcii zo zvedavosti otvorili známe (a nielen slovenské) automobilové inzertné portály, nestačili sme sa čudovať za aké peniaze už ľudia predávajú autá, ktorých boli u nás ešte donedávna plné parkoviská. Veď Škodu 105, 120 alebo novší Favorit či Feliciu mal v garáži takmer každý československý a neskôr slovenský motorista.
Pozreli sme sa teda na to, aké je oficiálne vysvetlenie pojmu Historické vozidlo a aká je súčasná reálna hodnota niekdajších ľudových áut.
Jasne určené pravidlá
Na webovej stránke Združenia zberateľov historických vozidiel si ľahko môžete nájsť tzv.
Technický kódex FIVA, čo je súhrn pravidiel pre posudzovanie štatútu historického
vozidla. Hneď v jeho úvode sa píše, že historické vozidlo musí mať najmenej 30 rokov.
Avšak pozor, nie každé auto, ktoré prekročilo vek 30 rokov je automaticky historické. V
druhom bode kódex upozorňuje, že vozidlo musí byť uchované a udržiavané v historicky správnom stave. Znamená to, že auto vlastníci uchovávali v takom stave, v akom sa v čase od jeho vyrobenia, skladovania a predaja skutočne nachádzalo.
Aby bolo dané auto autentické, nemalo by byť laicky zreštaurované. Prípustné sú výmeny sviečok, žiaroviek, pneumatík či akumulátora, ale aj drobné úpravy laku alebo čalúnenia. Veľmi dôležité však je, aby bolo vozidlo udržiavané v historicky správnom stave. Všetci prípadní vlastníci by tak museli k autu pristupovať s náležitou starostlivosťou, ktorú im predpisuje originálny návod na obsluhu a údržbu vozidla.
Podstatné je, že spotrebné súčiastky a diely vymieňali podľa platného manuálu a používali výrobcom predpísané diely. Pointou všetkého ale ostáva, aby dané vozidlo verne zobrazovalo obraz svojej doby a dokumentovalo tak svoju 30 a viac ročnú históriu. Nositeľom identity je pritom rám, podvozok alebo samonosná karoséria so zachovanými výrobnými číslami.
Súčasť nášho dedičstva
Myslíte si, že vaše auto je tiež súčasťou nášho technického a historického dedičstva? V tom
prípade vedzte, že pojem “nášho” sa vzťahuje na krajinu, kontinent či svet, nie na súkromnú osobu. Hodnotu auta v tomto prípade zvyšuje napríklad zdokumentovaná história významných vlastníkov daného vozidla, dôkladne zdokumentované procesy renovácie, opráv či úprav, účasť vozidla na významných podujatiach, ale najmä počet vyrobených a počet zachovaných kusov, prípadne atypickosť či výnimočnosť modelu.
Pri kúpe Škody 105, 120, Favorit alebo Felicie by ste, podľa slov odborníkov z prostredia Združenia zberateľov historických vozidiel, nemali mať veľké očakávania. Ich historická hodnota je práve z dôvodu masovej rozšírenosti na našom území minimálna. Zo skupiny spomínaných áut môžu stať za pozornosť jedine modely Škoda 110 R alebo Škoda Rapid, ktoré boli na našich cestách výnimočné.
Bežné 4-dverové modely by museli spĺňať celý rad už spomínaných kritérií na to, aby sme ich mohli oficiálne považovať za aspoň čiastočne hodnotné. Na záver však pripomíname, že práve autá ako Škoda 105, 120, Favorit alebo Felicia majú pre mnohých slovenských alebo českých motoristov nostalgickú hodnotu. Ak takým ste, alebo pri predaji svojho auta na takého narazíte, potom výška sumy, za ktorú sa auto predá novému majiteľovi (hoci nie ako hodnotné historické vozidlo a bez potenciálu stať sa ním) je len a len na vás.