TEST: Škoda Octavia RS – nafta jej pristane

1026

V zimnom dvojčísle ste si mohli prečítať test Octavie RS Combi s motorom 2.0 TSI vyladeným na 162 kW (220 k). Túto slušnú porciu výkonu prenášala na predné kolesá šesťstupňová manuálna prevodovka a musím povedať, že to bol zážitok. Ak doma nemáte spomínané vydanie časopisu AUTOGRÁTIS, článok nájdete aj na našej stránke www.autogratis.sk. Poďme sa však venovať naftovej Octavii RS. Dieselový motor v športovom aute je ako pekná baba s divným prízvukom. Iste, 135 kW (184 k) a hlavne 380 Nm sú čísla, za ktoré sa určite netreba hanbiť. Klepot dieselového motora však signalizuje, že majiteľ síce má rád športové autá, ale zároveň sa chce lacno voziť. Nie je to ale nič trestné… Veď keby po takýchto autách nebol dopyt, nevyrábali by sa.

Dokonalý make-up
Dominantou interiéru Octavie RS sú športové sedadlá. Vyzerajú geniálne. Zatiaľ čo pri našom prvom stretnutí s Octaviou RS mali svetlo sivé dekoračné prvky, tentokrát sme dostali auto s kontrastnejším červeným prešívaním. Červená nitka pochopiteľne zdobila aj volant. Je to naozaj iba maličký detail, ale červená farba akosi k interiéru športového auta patrí, a tak som mal z tejto druhej „RS-ky“ vo vnútri športovejší dojem. Interiér je dekorovaný imitáciou karbónu. Zbytok je v podstate konvenčný. Klasická priestranná „Oktávka“ tretej generácie s ergonomicky a kvalitatívne veľmi slušne zvládnutým interiérom.

Tajomstvo pod kapotou
Kým Octaviu RS TDI nenaštartujete, všetko je tak, ako má byť. Teda až na falošný výfuk na pravej strane. Motory TDI sa už medzičasom stihli stať legendou. Sú globálne akceptované a už nikoho asi neprekvapia ani v Octavii RS. Dokonca je chod motora veľmi kultivovaný. Nie je to žiaden traktor. No a o tom, že motor 2.0 TDI je skvelý agregát, asi ani nemusím písať. Navyše vo verzii vyladenej na 184 koní je to fakt perfektné vozenie. Napriek tomu sa nechytá na benzín. Viacerí, by možno argumentovali, že „nafťák“ má „krúťak“. To je pravda, 380 Nm je slušná porcia, ale benzínová Octavia RS má 350 Nm. A to už od 1 500 ot./min., čo je ešte skôr ako motor TDI (1 750 ot./min.) Benzínové motory TSI už tiež urazili dlhú cestu. Naftová verzia Octavie RS je teda citeľne slabšia, ale stále je to žihadlo. Najmä v športovom režime, kedy sa aj zmení zvuk motora. Resp. do reproduktorov vám pustia športovejší podmaz, ale to nevadí. Dokáže to navodiť patričnú atmosféru.

Ďalším rozdielom, medzi dvomi testovanými Octaviami RS bola prevodovka. Zatiaľ čo benzínový motor sme testovali s manuálom, ten naftový bol spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. „Dvojspojka“ je síce fajn, ale manuál mi vyhovoval viac. Navyše som mal pocit, že prevodovka málo využíva krútiaci moment dieselového motora a zbytočne ho vytáča do vysokých otáčok. Nepotešia ani občas kostrbaté rozjazdy. Predsa len keď si človek obsluhuje spojku sám, nikdy ho nič neprekvapí.
Konečne sa však dostávame k tomu najpodstatnejšiemu – spotrebe paliva. Veď to je vlastne hlavný dôvod, prečo Octavia RS TDI existuje. Benzínový motor je síce silnejší, ale v meste spotreba paliva prevyšuje 8 litrov (čo je inak super na 220 koní). Dieselová verzia to však zvláda za 6,5 litra, čo je spotreba benzínovej verzie v mimomestskom cykle. Na okreskách mimo mesta sme sa s naftovou Octaviou RS zmestili do piatich litrov, a to sme ešte nemali prevodovku v ekonomickom režime. Pri diaľničných presunoch jej stačí 5,5 litra nafty, pričom benzínová verzia pri rýchlosti 130 km/h potrebuje 7,5 litra paliva každých 100 km.

Vyvážená a čitateľná
Ani s naftovým motorom, ktorý je o 45 kg ťažší, sa Octavia RS nespráva ako kladivo. V zákrutách je aj na hranici adhézie pekne vyvážená. Po predku sa hrnie zo zákruty iba pod plným plynom. Predsa len by sa na tých 380 Nm už zišiel mechanický samosvorný diferenciál. Ak ale pridávate s citom, nebudete mať žiaden problém. Octavia RS zvláda až prekvapivo veľké bočné preťaženia a ak ju aj pošlete do šmyku, bude krásne čitateľná. Skrátka, žiadne nepríjemné prekvapenia nám nepripravila ani v naozaj svižnom tempe. Možno aj preto, že podvozok je naladený tak, ako sa na verziu RS patrí. Uznávam, je tvrdý, ale nie je to neznesiteľné ani na 18-palcových kolesách. Za tie jazdné vlastnosti to určite stojí.

Resumé
Aký je teda záver? Jednoznačný – Octavia RS je skvelé auto aj s naftovým motorom. Aj keď nejazdí až tak dobre ako s tým benzínovým, myslím si, že je hodná nosiť emblémy „vRS“. Navyše, v ktoromkoľvek jazdnom režime je zhruba o 1,6 litra úspornejšia. Aby toho nebolo málo, oproti benzínovej verzii je len o 700 eur drahšia, čo sa vám vráti po prejazdení zhruba 20 000 km. Octavia RS TDI je teda jasná voľba rozumu, preto si nevyčítajte, keď sa k predajcovi vyberiete pre benzínovú a cestou domov na prvej čerpačke aj tak napokon siahnete po čiernej tankovacej pištoli.

Základná cena modelu – Škoda Octavia RS 2.0 TSI 6° MP: 24 960 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia RS 2.0 TDI 6° AP: 28 060 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 787 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
135 (184)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
380 /1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,9/4,3/5,0
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
590/1580
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1490
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4685
Šírka [mm]:
1814
Výška [mm]:
1449
Rázvor [mm]:
2676

Novú Octaviu RS sme si už vyskúšali s benzínovým motorom, ktorý do športového auta neodmysliteľne patrí. Prekvapivo výborne však jazdí aj s neurodzeným „dieselom“ pod kapotou.