TEST: Renault Clio 1,3 TCe RS Line | Nový trend

619

Autá segmentu B sa v Európe stále tešia slušnej popularite. Už dávno nie je pravdou, že ide o autá do mesta s jednoduchým interiérom a chudobnou výbavou. Naopak, sú vybavené modernými technológiami donedávna vyhradenými len pre autá vyšších tried a nezriedka aj výkonným pohonom, ktorý nesklame ani mimo mestskej premávky.

Jedno z najpredávanejších áut v Európe sa dočkalo novej generácie. Nový Renault Clio patril k očakávaným novinkám tohto roka a francúzsky výrobca má od neho vysoké očakávania. Verzia RS Line patrí na vrchol ponuky svojou výbavou aj pomerne silným motorom.

Modrá farba Cliu mimoriadne pristane

Facelift

Zmeny exteriéru pripomínajú väčší facelift. Načo však meniť niečo, čo funguje? Aj malé zmeny dokážu posunúť vonkajší dizajn na vyššiu úroveň. Pod prednými svetlometmi nechýbajú LED „hokejky“ ako časť denného svietenia, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou nových modelov značky. Športový výzor mu dodávajú čierne kryty spätných zrkadiel a vydarené 17-palcové disky kolies. Dozadu sa zužujúca kabína odhalí sympaticky vystupujúce zadné blatníky. Na milo pôsobiacej zadnej časti zaujme rozmerný spojler a pekná koncovka výfuku.

Športový charakter RS Line podtrhuje priznaná koncovka výfuku

Nech sa na nové Clio pozerám z ktorejkoľvek strany, nenachádzam na ňom žiadny rušivý element. Modrá Iron farba, ktorá podtrhuje jeho športový charakter, autu mimoriadne pristane.

Interiér po novom

Výrobca pri uvedení novej generácie Clia na trh zdôrazňoval, že kvalita interiéru je rovnaká ako u áut vyšších tried. Myslím si, že vôbec nepreháňal. Mäkčené plasty sú na palubnej doske aj dverách, ktorým nechýba ani príjemné látkové čalúnenie. Madlá dverí sú pokryté umelou kožou.

Zaujímavým dizajnovým prvkom je zvýšená poloha palubnej dosky voči vrchnej časti dverí. Zaujme športový volant jemne skosený na oboch stranách. Má „tak akurát“ hrubý veniec pokrytý príjemnou kožou.

Kvalitný a nápaditý interiér posúva Clio na špičku triedy

Prístrojový panel je tvorený populárnym centrálnym displejom a digitálnymi ukazovateľmi teploty chladiacej kvapaliny a stavu paliva v nádrži po stranách. Informácie sú zobrazené prehľadne a prepínanie medzi jednotlivými položkami je zabezpečené prostredníctvom tlačidiel na volante.

Stredová konzola je mierne natočená na vodiča. Na výšku orientovaný displej infotainmentu s uhlopriečkou 9,3 palca poskytuje široké možnosti zobrazovania dát. Spokojný som bol s rýchlosťou odozvy na dotyky, ako aj s logikou usporiadania údajov multimediálneho systému. Samozrejme, nechýba ani podpora Android Auto a Apple Car Play.

Ovládanie ventilácie pomocou otočných ovládačov je jednoduché a prehľadné

Použitie otočných ovládačov ventilácie z modelu Dacia Duster bol výborný nápad. Zobrazovanie hodnoty teploty, smeru a intenzity prúdenia vzduchu priamo na ovládačoch je viditeľné aj na priamom slnku.

Striedmejšie odkladacie priestory

Umiestnenie voliča automatu na vyvýšenom mieste je nielen dizajnovým, ale aj praktickým prvkom. Na druhej strane však uberá z miesta pre pravú nohu vodiča. Stredový tunel je ďalej nízky a poskytuje pomerne málo odkladacích priečinkov. Slovom „úsporné“ sa dajú hodnotiť priestory pod lakťovou opierkou a vo dverách.

Volič automatu je v dosahu vďaka jeho umiestneniu na vyvýšenom mieste

Ako je na tom pozícia vodiča?

Predné športové sedadlá majú dostatočne dlhú operadlovú aj sedaciu časť. Chýba im nastaviteľná bedrová opierka a sklon sedáka. Posed je príjemne nízky a bočnice zabezpečujú slušnú oporu tela v zákrutách. Pri hľadaní optimálnej polohy za volantom však nastal problém. Aj pri maximálnom pritiahnutí volantu k telu boli pedále umiestnené príliš blízko sedadla, čo spôsobovalo neprirodzené pokrčenie nôh a tým nedostatočnú oporu stehien zospodu. Iste by pomohlo hlbšie ukotvenie pedálov, prípadne väčší rozsah nastavenia volantu v priečnom smere. Vodiči nižšieho vzrastu, resp. s kratšími nohami však tento problém mať nebudú.

Predné sedadlá podržia telo v zákrutách, chýba im však nastavenie sklonu sedáku

Pedál plynu je ukotvený blízko pri stredovom tuneli a zároveň tesne vedľa pedálu brzdy, čo može spôsobovať problémy pri šoférovaní s topánkami s hrubou podrážkou.

Na priestor nad hlavou a v oblasti ramien sa sťažovať nemožem. Miesto na zadných sedadlách logicky závisí od polohy predných sedadiel, v zásade je ho dostatok pre deti, prípadne pre nižšie postavy.

RS (Line)

Benzínová jedna-trojka si v rôznych modifikáciách získala uznanie okrem Renaultu aj v autách značiek Nissan a Mercedes Benz. S ľahkým Cliom nemá veľa práce a dokáže mu prepožičať zaujímavú dynamiku. Najvýraznejšie sa prejavuje v stredných otáčkach, vo vyšších naopak pôsobí trochu „pridusene“.

Motor patrí k špičke nízkoobjemových prepĺňaných motorov

7-stupňový dvojspojkový automat radí hladko a logicky. Jeho reakcie sú však pomalšie, čo spolu s „turbodierou“ prináša oneskorenie reakcií motora na stlačenie pedálu plynu. Táto vlastnosť sa prejavuje aj pri rozbehu z miesta. Manuálny režim sa aktivuje podržaním pravej páčky radenia, pri prekročení určitých otáčok však automat sám preradí.

Pochvalu si zaslúži radenie, ktoré je priame a nepôsobí preposilovane. Podvozok je nastavený kompromisne. Bežné nerovnosti dokáže ignorovať, väčšie je už počuť a aj cítiť. Zadná náprava napriek tomu na nekvalitných cestách v zákrutách neodskakuje a auto poctivo drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach. Prirodzená nedotáčavosť prichádza pozvoľne a dá sa korigovať ubratím plynu. Stabilizácia nezasahuje príiš skoro a dovolí sa vodičovi na okreskách s autom zabaviť.

Digitálny prístrojový panel je prehľadný a dizajnovo pekne spracovaný

Pri jazde na diaľnici som ocenil na danú triedu slušné odhlučnenie od aerodynamického hluku a motora. Spotreba paliva sa napriek ešte surovému motoru držala pri zemi aj pri vyšších rýchlostiach, kedy neprekročila 7 litrov. Na okreskách ukázal palubný počítač hodnotu 5,2. Kombinovanú spotrebu 6 litrov na 100 km s prihliadnutím na výkon motora hodnotím pozitívne.

Verdikt

Nový Renault Clio sa bezpochyby vydaril a patrí na vrchol segmentu B. Zaujme vonkajším dizajnom, jazdnými vlastnosťami a výborným motorom. Najviac ma však dostal kvalitným a vkusne navrhnutým interiérom.

Základná cena modelu – Renault Clio LIFE SCe 65: 13 490 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Clio RS Line TCe 130 EDC GPF: 17 950 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1333
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96(130)/5 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:240/2 000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9
Spotreba mesto/mimo/kombi (NEDC) [l/100 km]:6,7–6,9 / 4,3–4,7 / 5,2–5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:340
Objem nádrže [l]:42
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1233
Rozmer pneumatík:205 / 45 R17
Dĺžka [mm]:4050
Šírka [mm]:1798
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2583